W sierpniu i wrześniu europejski rynek samochodów nowych zanotował spore wzrosty. Jednak w dużej mierze zawdzięcza to bardzo słabemu wrześniowi 2018 roku, w którym sprzedaż tąpnęła o 23 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Powodem było wprowadzenie WLTP i związanych z tym problemów.

Sprzedaż w poszczególnych krajach

W sierpniu i wrześniu 14 rynków europejskich odnotowało wzrost w ciągu dwóch miesięcy, przy czym wśród największych rynków najbardziej wzrosły Niemcy i Włochy, odpowiednio 9,1 proc. i 6,5 procenta. Natomiast najgorzej wypadła Hiszpania, ponieważ wzrost odnotowany we wrześniu (+ 19 proc.) nie był wystarczający, aby zrównoważyć duży spadek, jaki odnotowano w sierpniu (-30 proc.). Jednak w ujęciu rok do roku największe procentowe wzrosty zanotowała Rumunia – aż 111,9 proc., na drugim miejscu znalazła się Szwecja (40,1 proc.), a na czwartym Dania (32,6 proc.).

Bardzo wysoko uplasowała się także Polska z 29,4 procentowym wzrostem (miejsce piąte) – we wrześniu w Polsce zarejestrowano 35 328 nowych aut (od początku roku 410 835 sztuk).

Volkswagen Golf najlepiej sprzedającym się autem września

Wrzesień należał do Volkswagena, który sprzedał we wrześniu 2019 roku 117 359 aut i zanotował potężny wzrost sprzedaży na poziomie blisko 58 proc. Zaskoczeniem są także bardzo wysokie miejsca Mercedesa (miejsce 2.) i Ford (miejsce 3.). Potężny wzrost sprzedaży zanotowało także 4. w rankingu Renault (32,2 proc. na plusie w ujęciu rok do roku).

Wyniki sprzedaży nowych aut w Europie – wrzesień 2019 r Foto: JATO
Wyniki sprzedaży nowych aut w Europie – wrzesień 2019 r

Z kolei wśród modeli niekwestionowanym liderem wrześniowej sprzedaży został Volkswagen Golf z 32 398 zarejestrowanymi autami i imponującym wzrostem na poziomie 116,2 procenta. Wynik został z pewnością napompowany dzięki atrakcyjnym promocjom wyprzedaży schodzącego już z rynku modelu. Drugie miejsce należało do Opla Corsa (28 453 aut), a trzecie do Renault Clio ( 24 895 aut).

Popularność SUV-ów ciągle rośnie

We wrześniu 2019 r. SUV-y stanowiły 39 proc. wszystkich rejestracji (drugie miejsce należało do segmentu kompaktów – 18,9 proc.), ponieważ ich liczba wzrosła o 23 proc. po nieznacznym spadku o 3 proc. w sierpniu.

W tym segmencie najbardziej skorzystała Grupa Volkswagena. Niemcy skoczyli z trzeciej pozycji w rankingu SUV we wrześniu 2018 r. na najwyższe miejsce we wrześniu 2019 r.. Rejestracje aut niemieckiego koncernu wzrosły ponad dwukrotnie do 102 400 sztuk i stanowiły 40 proc. całkowitego wolumenu grupy. Wszystkie 17 modeli SUV-ów koncernu Volkswagena, które były dostępne we wrześniu 2018 r. odnotowały wzrost sprzedaży we wrześniu 2019 r. i stanowiły 17 proc. całkowitej wielkości sprzedaży w segmencie w Europie.

Dobre wyniki Grupy Volkswagen nie przeszkodziły także we wzrostach innych dużych graczy. PSA, Renault-Nissan, Hyundai-Kia i BMW Group odnotowały dwucyfrowe wzrosty swoich SUV-ów. Tymczasem ranking modeli prowadził Nissan Qashqai, a Volkswagen umieścił trzy ze swoich modeli w pierwszej dziesiątce.

Tesla zmiażdżyła europejską i japońską konkurencję

Wrzesień 2019 r. był również znaczącym miesiącem dla pojazdów elektrycznych. Rejestracja tego typu aut wzrosła o 119 proc. do 40 700 sztuk. Zdecydowanym liderem okazała się Tesla, która zarejestrowała 19 500 aut i tym samym stanowiła prawie połowę rynku „elektryków”. Wrzesień był rekordowym miesiącem dla Tesli Model 3 – 17 500 rejestracji. To pozwoliło zająć jej pierwsze miejsce wśród aut elektrycznych i 11 miejsce wśród wrześniowych bestsellerów. Po raz pierwszy w historii samochód elektryczny był tak blisko wejścia do pierwszej 10 najlepszych europejskich modeli.

Wynik sprzedaży nowości rynkowych

Było kilka znaczących wyników wśród nowości rynkowych, w tym: Toyota Corolla (19 miejsce wśród bestsellerów), Volkswagen T-Cross (5 miejsce wśród SUV-ów klasy B), Citroen C5 Aircross i Skoda Scala (weszła do pierwszej 15 w segmencie B), Seat Tarraco (5 najlepiej sprzedający się SUV średniej wielkości – pokonał Tiguana Allspace), Lexus UX oraz Mazda CX-30.