Brytyjscy naukowcy przeprowadzili badania, które ujawniły występowanie ukrytego stresu podczas prowadzenia samochodu po zatłoczonej jezdni, który może wpływać negatywnie na zdrowie fizyczne i psychiczne*. - Jazda w korku to jazda w trudnych warunkach, która wymaga ostrożności i rozwagi - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Z drugiej strony wyniki uzyskane przez kanadyjskich naukowców pokazują, że jadąc do pracy większy stres jest odczuwany podczas przemieszczania się w warunkach niewymagających wzmożonej uwagi, ponieważ kierowcy mają czas na myślenie o problemach zawodowych, które zwykle powodują większe zaniepokojenie niż prowadzenie samochodu**.
- Ze stresem związanym z kierowaniem auta na zatłoczonej drodze możemy sobie radzić, jeśli nauczymy się rozważnie jeździć i przewidywać wydarzenia na drodze. Ponadto trzeba zawsze starać się jechać jak najsprawniej i jak najbardziej płynnie i umożliwić to samo innym uczestnikom ruchu drogowego - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Aby nie doprowadzać do stresujących sytuacji, podczas manewrów takich jak zmiana pasa czy wyprzedzanie należy dokładnie sprawdzać, czy ich wykonanie jest bezpieczne - dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Stres może negatywnie wpłynąć na prowadzenie samochodu, dlatego jeśli czujemy się podenerwowani, warto pomyśleć o technikach relaksacyjnych. W czasie postoju na światłach można poświęcić chwilę na oddychanie głęboko z wykorzystaniem przepony. Powietrze należy wciągać nosem, następnie wypuszczać ustami licząc do czterech podczas każdej z tych faz. Czynność należy powtórzyć 20 do 30 razy. - W czasie jazdy powinniśmy zadbać o to, aby jak najmniej rzeczy nas rozpraszało i denerwowało. Dlatego zamiast głośnej muzyki lepiej posłuchać muzyki relaksującej - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Obniżyć stres pomoże również rozluźnienie mięśni twarzy
i proste ćwiczenia rąk wykonywane podczas postojów - np. naprzemienne energiczne chwytanie kierownicy oburącz i rozluźnianie uścisku.
Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą jak jechać w korku:
- Zachowaj odstęp minimum 1,5 m od poprzedzającego samochodu.
- Poruszaj się z prędkością dostosowaną do warunków jazdy, umożliwiającą swobodne manewrowanie.
- Nie wyprzedzaj pasem pobocza z prawej strony.
- Nie utrudniaj powrotu na właściwy pas kierowcom wyprzedzającym z lewej strony.
- Nie oddalaj się od samochodu, aby sprawdzić jak długi jest korek.
- Jeśli postój trwa dłużej niż minutę, warto wyłączyć silnik.
- Jeśli przesuwasz się regularnie choćby o kilka metrów, ciągłe gaszenie i odpalanie silnika jest nieuzasadnione.
* Źródło: yorkshirepost.co.uk
** Źródło: drivers.com