Warszawski Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) podsumował wyniki prac prowadzonych na stołecznych ulicach, a mających poprawić bezpieczeństwo pieszych. W latach 2016-2020 przeprowadzono audyt przejść dla pieszych, który okazał się punktem wyjścia do wprowadzenia zmian na stołecznych zebrach. Wśród wprowadzonych usprawnień do najważniejszych należało doświetlenie oraz budowa wyniesionych przejść tam, gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Sukcesywny spadek liczby zdarzeń z udziałem pieszych

Efekt tych zmian widoczny jest w statystykach. Od 2016 r., z wyjątkiem lat w okresie pandemii, odnotowywany jest stały spadek liczby najechań na przejściach. ZDM zwraca uwagę, że jedynym odstępstwem jest 2022 r., kiedy to liczba najechań na pieszych w Warszawie wzrosła w porównaniu z dwoma poprzednimi latami, ale były to lata pandemiczne, co oczywiście trudno uznać za miarodajne porównanie.

Statystyka zdarzeń z udziałem pieszych na warszawskich ulicach Foto: ZDM
Statystyka zdarzeń z udziałem pieszych na warszawskich ulicach

W 2016 r. odnotowano 271 najechań na przejściach dla pieszych. W kolejnych latach notowano nieznaczny spadek, odpowiednio 256 i 240 najechań, by w 2019 r. liczba zdarzeń drogowych z udziałem pieszych na warszawskich ulicach zmniejszyła się do 178 przypadków.

W 2020 i 2021 r. było jeszcze lepiej, bo zanotowano jedynie 125 i 119 takich sytuacji. Niekorzystne odbicie nastąpiło w 2022 r., kiedy to doszło do 143 zdarzeń, ale to i tak oznaczało poprawę w stosunku do lat sprzed pandemii. Największy spadek liczby najechań na pieszych na stołecznych przejściach zanotowano w 2023 r., kiedy to doszło do 105 niebezpiecznych zdarzeń.

Kierowcy głównymi sprawcami niebezpiecznych zdarzeń

Okazuje się, że najechanie na przejściach dla pieszych w 2023 r. stanowiło ponad połowę (55,6 proc.) wszystkich wypadków z udziałem pieszych w stolicy. To przede wszystkim uwaga dla kierowców, którzy w ub.r. byli sprawcami 87,3 proc. wypadków z udziałem pieszych. Wśród najczęstszych przyczyn zdarzeń notowano nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu.

ZDM zwraca uwagę, że do niebezpiecznych sytuacji dochodzi nawet na przejściach z sygnalizacją świetlną. W 2023 r. odnotowano 33 takie przypadki, rok wcześniej było ich o 22 więcej. Dość często zdarzają się także wypadki na przejściach podczas skrętu z drogi głównej — w ub.r. zanotowano 20 takich potrąceń.