Auto Świat Wiadomości Aktualności Mniej wypadków z udziałem pieszych na warszawskich ulicach. Tak bezpiecznie nie było od lat

Mniej wypadków z udziałem pieszych na warszawskich ulicach. Tak bezpiecznie nie było od lat

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba potrąceń na przejściach dla pieszych w Warszawie zmniejszyła się o niemal 60 proc. Jak wynika ze statystyk, w 2018 r. w stolicy zginęło 16 osób korzystających z przejść dla pieszych, w ub.r. ta liczba zmniejszyła się do sześciu. Warszawski ZDM informuje, że tak małej liczby najechań na pieszych nie notowano nawet w trakcie pandemii.

Przejście dla pieszych na ruchliwym skrzyżowaniu | zdj. ilustracyjne
Auto Świat / ACZ
Przejście dla pieszych na ruchliwym skrzyżowaniu | zdj. ilustracyjne

Warszawski Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) podsumował wyniki prac prowadzonych na stołecznych ulicach, a mających poprawić bezpieczeństwo pieszych. W latach 2016-2020 przeprowadzono audyt przejść dla pieszych, który okazał się punktem wyjścia do wprowadzenia zmian na stołecznych zebrach. Wśród wprowadzonych usprawnień do najważniejszych należało doświetlenie oraz budowa wyniesionych przejść tam, gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Sukcesywny spadek liczby zdarzeń z udziałem pieszych

Efekt tych zmian widoczny jest w statystykach. Od 2016 r., z wyjątkiem lat w okresie pandemii, odnotowywany jest stały spadek liczby najechań na przejściach. ZDM zwraca uwagę, że jedynym odstępstwem jest 2022 r., kiedy to liczba najechań na pieszych w Warszawie wzrosła w porównaniu z dwoma poprzednimi latami, ale były to lata pandemiczne, co oczywiście trudno uznać za miarodajne porównanie.

Statystyka zdarzeń z udziałem pieszych na warszawskich ulicach
Statystyka zdarzeń z udziałem pieszych na warszawskich ulicachZDM

W 2016 r. odnotowano 271 najechań na przejściach dla pieszych. W kolejnych latach notowano nieznaczny spadek, odpowiednio 256 i 240 najechań, by w 2019 r. liczba zdarzeń drogowych z udziałem pieszych na warszawskich ulicach zmniejszyła się do 178 przypadków.

W 2020 i 2021 r. było jeszcze lepiej, bo zanotowano jedynie 125 i 119 takich sytuacji. Niekorzystne odbicie nastąpiło w 2022 r., kiedy to doszło do 143 zdarzeń, ale to i tak oznaczało poprawę w stosunku do lat sprzed pandemii. Największy spadek liczby najechań na pieszych na stołecznych przejściach zanotowano w 2023 r., kiedy to doszło do 105 niebezpiecznych zdarzeń.

Kierowcy głównymi sprawcami niebezpiecznych zdarzeń

Okazuje się, że najechanie na przejściach dla pieszych w 2023 r. stanowiło ponad połowę (55,6 proc.) wszystkich wypadków z udziałem pieszych w stolicy. To przede wszystkim uwaga dla kierowców, którzy w ub.r. byli sprawcami 87,3 proc. wypadków z udziałem pieszych. Wśród najczęstszych przyczyn zdarzeń notowano nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu.

ZDM zwraca uwagę, że do niebezpiecznych sytuacji dochodzi nawet na przejściach z sygnalizacją świetlną. W 2023 r. odnotowano 33 takie przypadki, rok wcześniej było ich o 22 więcej. Dość często zdarzają się także wypadki na przejściach podczas skrętu z drogi głównej — w ub.r. zanotowano 20 takich potrąceń.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków