Auto Świat Wiadomości Aktualności Tak dochodzi do wypadków drogowych. Trzy najczęstsze przyczyny [WIDEO]

Tak dochodzi do wypadków drogowych. Trzy najczęstsze przyczyny [WIDEO]

Wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) opublikował na Twitterze dwie kompilacje spektakularnych kraks i zadziwiających wydarzeń na dolnośląskim odcinku autostrady A4. Przeraża nie tylko ukazana na nagraniach nieuwaga kierowców, ale też odwieczny problem tej trasy, czyli brak pasów awaryjnych, na które można byłoby uciec w podbramkowej sytuacji.

Autostrada A4 - zdjęcie ilustracyjne
DarSzach / Shutterstock
Autostrada A4 - zdjęcie ilustracyjne

Nowy rok, nowe (bezpieczne!) nawyki za kierownicą? Pracownicy z oddziału GDDKiA we Wrocławiu uznali, że początek 2023 r. to dobry moment na podzielenie się nagraniami z kamer zamontowanych wzdłuż dolnośląskiego odcinka A4.

Nie jest to jednak typowa składanka zawierająca "najstraszniejsze wypadki i błędy za kółkiem", ale zbiór materiałów, które mogą skłonić kierowców do popracowania nad ich zachowaniem. "Kierowco, zmień nawyki i żyj!" – nawołuje GDDKiA. "Doróbcie nam pasy awaryjne, to będzie bezpieczniej" – odpowiadają uczestnicy ruchu. Obie strony mają rację.

GDDKiA wymienia trzy najczęstsze przyczyny wypadków

W zamieszczonych na Twitterze postach mamy pełen przegląd sytuacji, do których może dojść na autostradzie – korek, zepsuty samochód, cofanie do miniętego zjazdu i wreszcie jazda pod prąd. To zdarzenia, które nie są rzadkością na polskich drogach szybkiego ruchu, dlatego trzeba zawsze mieć oczy dookoła głowy.

Tymczasem jazda autostradą – z pozoru bezpieczna – na kierowców działa otępiająco. Towarzysząca jej monotonia usypia koncentrację, obniża ostrożność i osłabia refleks. Kiedy dodamy do tego jeszcze korzystanie z telefonu w trakcie jazdy, otrzymamy jedną z najczęstszych przyczyn wypadków – nieuwagę.

A dwie inne przyczyny? GDDKiA dorzuca do puli jeszcze: niedostosowanie prędkości do panujących warunków atmosferycznych i niezachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu – innymi słowy, pozbawianie się czasu na reakcję. Efekty wszystkich wymienionych błędów (i kilku innych) widać na załączonych w treści artykułu materiałach wideo.

Nie da się też nie przyznać racji osobom komentującym – rozbudowanie dolnośląskiego odcinka A4 o brakujące pasy awaryjne mogłoby wyraźnie poprawić bezpieczeństwo. Dzisiaj bez pobocza trudno już sobie wyobrazić nawet drogę ekspresową, a co dopiero autostradę. Niestety, na rozpoczęcie prac związanych z poszerzeniem autostrady musimy poczekać co najmniej do 2025 r.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków