Analizę rynku aut używanych w 2019 roku przygotowała autobaza.pl. Eksperci przyjrzeli się m.in. wiekowi sprawdzanych w serwisie samochodów. Średnia dla osiemnastu najpopularniejszych marek była wyższa niż 8 lat. Według ekspertów potrzeba jeszcze ok. 10 lat zanim większość samochodów używanych, którymi jeżdżą Polacy, zaczną spełniać co najmniej normę Euro 5.

Tę normę obecnie spełnia zaledwie 19 proc. pojazdów oferowanych na sprzedaż (rocznik 2011 - 2015). Nowszą normę Euro 6, obowiązującą od września 2015 roku, spełnia już tylko ok. 11 procent. Z raportu wynika także, że 36 proc. pojazdów oferowanych na sprzedaż na rynku wtórnym miało odnotowaną szkodę lub kolizję.

W zeszłym roku do najczęściej wystawianych na sprzedaż marek na rynku wtórnym były: Volkswagen (9,95 proc.), Opel (8,62 proc.), Ford (7,33 proc.), Renault (6,99 proc.) i Audi (6,90 proc.).

Z kolei użytkownicy serwisu autobaza.pl zainteresowani byli najczęściej zakupem: 15-letnich Opli, 11-letnich Volkswagenów i Toyot, 9-letnich Skód, prawie 13-letnich Mercedesów oraz 11-letnich BMW oraz Audi.

Portfel polskiego kierowcy

W minionym roku największym zainteresowaniem cieszyły się samochody w cenie do 25 tys. zł – stanowiły ponad 53 proc. rynku. W ramach tego przedziału najwięcej ofert (aż 33,56 proc.) znalazło się w przedziale 10-25 tys. zł. Im cena wyższa, tym podaż maleje.

Średnia cena wystawianych do sprzedaży aut Foto: autobaza
Średnia cena wystawianych do sprzedaży aut

Wśród TOP 5 najczęściej wystawianych na sprzedaż marek dotyczy to aż 34 proc. pojazdów marki Volkswagen, 32 proc. Opli, 36 proc. Fordów, 35 proc. pojazdów Renault i 33 proc. aut marki Audi.

Warto też zauważyć, że większość aut używanych wystawionych do sprzedaży w 2019 roku pochodziło z Polski lub Niemiec. Ich udział sięga aż 80,5 proc. rynku. Na trzecim miejscu znalazły się pojazdy z Francji z wynikiem 4,7 proc., następnie z Belgii (3,8 proc.), a na piątym miejscu - pojazdy z USA z wynikiem 1,9 proc. udziału w rynku.

Skąd sprowadzamy auta Foto: autobaza
Skąd sprowadzamy auta

Nowe trendy na rynku używanych

Zauważalny jest niewielki odwrót kierowców od pojazdów z silnikami Diesla na rzecz benzynowych i tych z dodatkową instalacją LPG. Nadal też praktycznie nie ma na rynku wtórnym aut elektrycznych – liczba ofert na pojazdy hybrydowe i elektryczne to zaledwie 0,8 proc. Całkowicie elektryczne pojazdy stanowią 0,1 proc. wszystkich ofert.

Źrodło: VIN-info