- Cena samochodu przy odsprzedaży jest uzależniona nie tylko od marki, modelu i stanu technicznego oferowanego pojazdu, lecz także od jego koloru
- Do najbardziej bezpiecznych kolorów należą czarny, szary i biały, ale to nie te barwy pozwalają znacząco wywindować cenę auta
- Wybór mniej popularnego koloru ma sens, gdy chcemy jak najmniej wydać na zakup używanego pojazdu
Chociaż opisywana sytuacja odnosi się w dużej mierze do niemieckiego rynku, w rzeczywistości można przenieść ją na nasze podwórko. Mowa o kolorystyce samochodów, która — jak widać na ulicach — w przeważającej większości ogranicza się do trzech barw: czarnej, szarej i białej. I chociaż część użytkowników niejednokrotnie decyduje się na wybór innego koloru, to ten krok w przyszłości może mieć negatywne konsekwencje. Okazuje się bowiem, że niektóre kolory obniżają (czasem nawet znacząco) wartość pojazdu przy odsprzedaży, inne wręcz przeciwnie.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Jak możemy przeczytać w serwisie 24auto.de z danych udostępnionych przez niemiecki serwis sprzedażowy mobile.de wynika, że najmniej ryzykownymi kolorami pojazdów są czarny i szary. Potwierdzają to nie tylko wyższe ceny aut w tych kolorach w porównaniu ze średnią cen sprzedaży wszystkich samochodów, lecz także częstsze wizyty internautów na aukcjach, na których oferowane są egzemplarze w kolorze czarnym lub szarym.
Popularne kolory to czarny, szary i biały. Ale najbardziej pożądanym jest...
Największym zaskoczeniem jest jednak najbardziej pożądany kolor. Dane sprzedażowe wskazują, że najwięcej zarobimy, sprzedając samochód w żółtej barwie. Na przeciwległym biegunie znalazł się fiolet.
Preferencje klientów odnośnie barwy nadwozia możemy wykorzystać, gdy sami jesteśmy zainteresowani kupnem auta. Wtedy, wybierając jeden z mniej popularnych kolorów, możemy liczyć na niższą cenę zakupu.
- Przeczytaj także: Naklejka za 5 zł jak talizman - ma chronić przed 500 zł mandatu. Trochę prawdy w tym jest
Nietrafiony kolor może nas kosztować nawet 6 tys. euro
Jak podaje serwis 24auto.de, średnia cena sprzedaży samochodów na mobile.de podczas przeprowadzania badania wynosiła 21 tys. 908 euro. Porównując ją z cenami aut w zależności od ich wersji kolorystycznej, można zorientować się, czy sprzedając auto, zyskamy czy stracimy.
Kolor | Średnia cena (w euro) | Różnica w porównaniu ze średnią ceną dla wszystkich aut (w procentach) |
fioletowy | 15 tys. 948 | -27,2 |
srebrny | 16 tys. 425 | -25 |
złoty | 16 tys. 847 | -23,1 |
inny | 17 tys. 037 | -22,2 |
czerwony | 19 tys. 387 | -11,5 |
niebieski | 19 tys. 754 | -9,8 |
zielony | 21 tys. 628 | -1,3 |
pomarańczowy | 23 tys. 092 | 5,4 |
biały | 23 tys. 209 | 5,9 |
czarny | 23 tys. 991 | 9,5 |
szary | 24 tys. 036 | 9,7 |
żółty | 24 tys. 813 | 13,3 |
Warto pamiętać, że chociaż w polskich realiach preferencje klientów dotyczące koloru aut mogą się różnić od niemieckich, to i tak sytuacja u naszych zachodnich sąsiadów będzie miała wpływ również na ceny samochodów na polskim rynku. Wszystko dlatego, że importowane pojazdy pochodzą głównie z Niemiec.