W ostatniej, próbie niezależna organizacja Euro NCAP, badająca bezpieczeństwo samochodów, sprawdziła 9 modeli aut: Mercedesa klasy X, Jaguara E-Pace, Citroena DS 7 Crossback, Porsche Cayenne, BMW X3, Subaru XV, Subaru Imprezę, Hondę Civic i nieznanego na naszym rynku elektrycznego Citroena e-Mehari.
Cztery spośród sprawdzanych modeli wprowadzone zostały na rynek w 2017 r.: luksusowy pikap Mercedes X, mniejszy brak Jaguara F-Pace, czyli E-Pace, flagowy model DS, czyli DS 7 Crossback i elektryczny Citroen e-Megari.
Honda Civic, sprawdzana na początku 2017 r. została poddana testom ponownie, ponieważ firma wprowadziła ulepszenia zwiększające bezpieczeństwo w tylnych siedzeniach.
W komunikacie o ostatnich testach zderzeniowych cytowany jest Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP, który stwierdził: "system oceny Euro NCAP obejmuje teraz ponad 15 różnych testów i setki indywidualnych wymagań, które są stale wzmacniane. Jest bardzo pozytywnym zjawiskiem, że producenci postrzegają pięciogwiazdkową ocenę jako cel dla większości nowych modeli pojazdów".
Dlaczego elektryczny Mehari dostał tylko 3 gwiazdki? Auto ma poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa, co zapewnia podstawową ochronę, ale nie ma np. układów wspomagania kierowcy.
Euro NCAP zapowiada, że w testach, jakie zamierza przeprowadzić w 2018 roku, po raz pierwszy sprawdzi działanie układów wykrywających rowerzystów i łagodzących skutki kolizji auto-rowerzysta.
Będą sprawdzane także inne systemy bezpieczeństwa, które działają automatycznie i zwiększają bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i pieszych.
Porsche Cayenne. Wynik – 5 gwiazdek.
Ocena bezpieczeństwa dorosłych pasażerów – 95 proc. Podczas próby zderzenia czołowego z barierą odkształcalną kierowca i pasażerowie są dobrze chronieni. Przy uderzeniu przodem, pelną szerokością auta pasażer z tyłu może być zagrożony w obrębie tułowia. Przy uderzeniu bocznym i z tyłu – ochrona dobra.
Ochrona dzieci w wieku 6 i 10 lat – 80 proc.
Ochrona pieszych – 73 proc. Wysoka ocena za aktywną maskę (unosi się w momencie kolizji z pieszym) oraz system hamowania autonomicznego wykrywający pieszych.
Asystenci bezpieczeństwa – 62 proc.
Honda Civic. Ocena – 5 gwiazdek.
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów – 92 proc. Pasażerowie dobrze chronieni, jedynie przy uderzeniu całą szerokością przodu auta pasażer na tylnym siedzeniu chroniony słabo w obrębie tułowia.
Bezpieczeństwo dzieci – 75 proc.
Ochrona pieszych – 75 proc. Wysoka ocena za autonomiczny układ hamowania awaryjnego.
Asystenci bezpieczeństwa – 88 proc.
Citroen DS 7 Crossback. Ocena ogólna – 5 gwiazdek.
Ochrona dorosłych pasażerów – 91 proc. Jedynie w teście bocznego słupa stwierdzono zagrożenie klatki piersiowej.
Ochrona dzieci – 87 proc.
Ochrona pieszych – 73 proc. Zagrożenie w bszarze podstawy przedniej szyby i słupków bocznych.
Asystenci bezpieczeństwa – 73 proc.
Jaguar E-Pace. Ocena ogólna – 5 gwiazdek.
Ochrona dorosłych pasażerów – 86 proc. Słaba ochrona kierowcy przy uderzeniu przodem auta w barierę odkształcalną. Zagrożenie dla kręgosłupa szyjnego przy uderzeniu w tył auta – dla pasażera na tylnym siedzeniu.
Ochrona dzieci – 87 proc.
Ochrona pieszych – 77 proc.
Asystenci bezpieczeństwa – 72 proc.
Subaru Impreza. Ocena ogólna – 5 gwiazdek.
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów – 94 proc. Dobra i odpowiednia ochrona podczas zderzeń przodem, całą szerokością auta i przy uderzeniach w tył auta.
Ochrona dzieci – 89 proc.
Ochrona pieszych – 82 proc. Zagrożenie w obrębie przednich słupków i przedniej krawędzi maski.
Asystenci bezpieczeństwa – 68 proc.
Mercedes klasy X. Ocena ogólna – 5 gwiazdek.
Ochrona dorosłych pasażerów – 90 proc. Zagrożenia klatki piersiowej kierowcy podczas zderzenia czołowego z barierą. Zagrożenie kręgosłupa szyjnego pasażera na tylnym siedzeniu podczas uderzenia w tył auta.
Ochrona dzieci – 87 proc.
Ochrona pieszych – 80 proc. Jedyne zagrożenie w obszarze słupków bocznych.
Asystenci bezpieczeństwa – 77 proc.
BMW X3. Ocena ogólna – 5 gwiazdek.
Ochrona dorosłych pasażerów – 93 proc. Zagrożenie klatki piersiowej pasażera z tyłu podczas zderzenia przozdem całą szerokością auta oraz przy bocznym uderzeniu.
Ochrona dzieci – 84 proc.
Ochrona pieszych – 70 proc. Wysoka ocena aktywnej maskimoraz wykrywania pieszych i autonomicznego hamowania. Zagrożona miednica pieszych.
Asystenci bezpieczeństwa – 58 proc.
Subaru XV. Ocena ogólna – 5 gwiazdek.
Ochrona pieszych – 94 proc. Dobra i odpowiednia ochrona podczas zderzeń przednich i bocznych.
Ochrona dzieci – 89 proc.
Ochrona pieszych – 84 proc.
Asystenci bezpieczeństwa – 68 proc.
Citroen e-Mehari. Ocena ogólna – 3 gwiazdki.
Ochrona dorosłych pasażerów – 74 proc. Zagrożenie dla nóg kierowcy i pasażera podczas zderzenia przedniego z barierą odkształcalną, zagrożenie dla tułowia przy zderzeniu bocznym, zagrożenie dla kręgosłupa szyjnego przy uderzeniu w tył auta.
Ochrona dzieci – 78 proc.
Ochrona pieszych – 48 proc. Zagrożeni w obszarze maski i przedniej szyby.
Asystenci bezpieczeństwa – 25 proc. (auto ma tylko system przypominania o niezapiętych pasach bezpieczeństwa).