- Wojewoda Zachodniopomorski wydał zgodę na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS), dzięki czemu wykonawcy wyłonieni przez GDDKiA będą mogli ruszać z pracami w terenie
- Nowa obwodnica o długości 49 km odciąży obecne drogi ekspresowe i autostradę oraz skróci czas przejazdu z Polic do węzła Goleniów Północ
- Realizację inwestycji podzielono na trzy odcinki. Najwięcej czasu zajmie budowa odcinka z tunelem pod Odrą, najdłuższym tego typu obiektem w Polsce
Już za kilka lat Szczecin będzie kolejnym dużym miastem Polski, które zostanie otoczone drogowym pierścieniem. Do finału brakuje jedynie Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS), której budowa przewidziana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Nowa trasa odciąży obecny przebieg autostrady A6 oraz dróg ekspresowych S3 i S6, które omijają miasto od południa oraz wschodu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZOS będzie miała 49 km długości i ułatwi dojazd do Polic
Nowy fragment drogi S6, który pozostał jeszcze do wybudowania, nie tylko poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej, lecz także ułatwi dojazd do położonych na północ od miasta Polic. Teraz, aby dotrzeć z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba pokonać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa skróci się do 23 km.
Prace w terenie przy budowie nowego fragmentu drogi S6 powinny ruszyć już niedługo. Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków ZOS w ciągu drogi S6 o łącznej długości 49 km. Dzięki tej decyzji przyszli wykonawcy wybrani przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) będą mogli rozpocząć prace budowlane. Drogowcy podkreślają, że wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone pod koniec września ub.r. i pomimo wieloetapowej procedury decyzję udało się uzyskać już po upływie pięciu miesięcy.
- Przeczytaj także: Specjaliści wieszczą klęskę programu NaszEauto. Na razie interesują się nim głównie JDG
Podpisanie umów jeszcze w br., budowa aż do 2032 r.
Teraz kolejnym krokiem jest wybór wykonawców. Przetargi, które mają wyłonić zwycięzców, ruszyły w grudniu ub.r. i jak podkreśla GDDKiA, budzą zainteresowanie firm wykonawczych. Te skierowały już ponad 1,6 tys. pytań dotyczących wszystkich trzech zadań. Drogowcy planują poznać oferty w drugim kwartale 2025 r.
Kolejnym etapem prac będzie badanie i weryfikacja ofert. Po ogłoszeniu zwycięzców pozostali oferenci mogą skorzystać z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, co może dodatkowo wydłużyć proces wyboru zwycięzców. GDDKiA przewiduje, że podpisanie umów na realizację inwestycji nastąpi w czwartym kwartale br.
Zadaniem zwycięzców będzie opracowanie projektów wykonawczych oraz przeprowadzenie robót budowlanych. Wykonawcy wybudują odcinki Kołbaskowo — Dołuje o długości 13,6 km, Dołuje — Police o długości 11,9 km oraz Police — Goleniów, którego długość wyniesie 23,4 km. Prace przy dwóch pierwszych powinny zakończyć się w 2028 r., natomiast trzecim odcinkiem kierowcy pojadą w 2032 r.
Tunel pod Odrą — najdłuższy tego typu obiekt w Polsce
Znacznie dłuższy czas przewidziany na budowę fragmentu pomiędzy Policami i Goleniowem związany jest z koniecznością wybudowania tunelu pod Odrą. Będzie to dwururowy obiekt o długości pięciu km, dzięki czemu obiekt stanie się najdłuższym tunelem drogowym w Polsce. Przy budowie zostanie wykorzystana maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine).
Zewnętrzna średnica tunelu wyniesie niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na całym odcinku przewidziano 19 przejść poprzecznych, które będą służyły do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji znajdzie się maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, a jezdnie w najniższym miejscu na głębokości 45 m. Ok. 600 m będą miały odcinki wjazdowe prowadzące do tunelu.
Oprócz tunelu na odcinku Police — Goleniów zostaną wybudowane także dwa węzły drogowe, a jeden rozbudowany. Ponadto plany przewidują budowę 22 obiektów mostowych. Po dwa węzły drogowe pojawią się również na dwóch pozostałych fragmentach. W przypadku odcinka Kołbaskowo — Dołuje oprócz nich wybudowanych zostanie także 18 obiektów mostowych, a na odcinku Dołuje — Police poza węzłami powstanie też 14 obiektów mostowych.