Auto Świat Wiadomości Aktualności Toyota GR Corolla trafi do Europy. Ale nie. Nie tak jakbyśmy chcieli

Toyota GR Corolla trafi do Europy. Ale nie. Nie tak jakbyśmy chcieli

Toyota Corolla to w Polsce absolutny bestseller i po naszych ulicach jeżdżą przeróżne wersje tego modelu. Sedany, hatchbacki, kombi oraz bazujący na niej SUV Corolla Cross. Jest jednak jedna wersja, której nie ma, a na którą oddane grono fanów czeka. Może dlatego wieść, że przenosi się do Europy odbiła się szerokim echem. Musimy jednak ostudzić nastroje.

Toyota GR Corolla wersja USA 2025
Zobacz galerię (8)
Toyota
Toyota GR Corolla wersja USA 2025

Ostatnio, kiedy Volkswagen obniżył mocno ceny swoich sportowych spalinowych modeli, ze smutkiem wyliczaliśmy jak mało zostało już rasowych hot hatchy na rynku. Ekipie z koncernu VAG został już tylko konkurent w postaci Civika Type R (choć to jednak zupełnie inne auto) oraz dwa modele BMW i Mercedesa. Wspominaliśmy, że w segmencie B jest jeszcze jedno totalnie szalone auto, które Polacy pokochali. To oczywiście GR Yaris. Poza Europą GR Yaris ma większą siostrę.

Przeczytaj także: Spalinowy Volkswagen nawet o 42 tys. zł taniej. Dwa razy sprawdzałem nowy cennik. Nie mają rywala

Dlaczego znowu jest głośno o Toyocie GR Corolli i Europie?

Toyota ogłosiła plany przeniesienia części produkcji swojego sportowego modelu GR Corolla z Japonii do Wielkiej Brytanii. Celem jest skrócenie czasu dostaw i większa elastyczność w dostosowywaniu się do rosnącego popytu na ten model w Ameryce Północnej. Na dedykowaną linię produkcyjną firma przeznaczy około 56 milionów dolarów.

Decyzja Toyoty wynika z nadwyżki mocy produkcyjnych w brytyjskiej fabryce Burnaston w Derbyshire. Reuters podaje, że przeniesienie produkcji nie jest związane z amerykańskimi cłami, choć przyjęte niedawno przez administrację Donalda Trumpa zmniejszenie ceł na pojazdy z Wielkiej Brytanii do 10 proc. ułatwia realizację tego planu. Obniżki te obowiązują jednak tylko do limitu 100 tys. aut rocznie, podczas gdy Japonia kontynuuje negocjacje o zniesienie 25-procentowej stawki celnej na cały eksport samochodów do USA.

Dotychczas GR Corolla, obok modeli GR Yaris i innych aut wysokich osiągów, była wytwarzana na specjalnej linii w fabryce Motomachi w Toyota City w Japonii. W brytyjskich zakładach ma powstawać około 10 tysięcy GR Corolli rocznie.

Toyota GR Corolla wersja USA 2025
Toyota GR Corolla wersja USA 2025Toyota

Dlaczego tak wiele osób chciałoby zobaczyć Toyotę GR Corollę u nas?

Wszystkie te 10 tysięcy GR Corolli ma zostać zapakowanych na samochodowce i popłynąć do USA. Na pogłoski o wejściu tego modelu do Europy fani hot hatchy czekają od dawna i trzymają kciuki, by Toyota wypuściła choć małą serię.

Chociaż waży prawie 1,5 t, Toyota GR Corolla Circuit Edition przyspiesza od 0 do 100 km na godz. w 6,1 s i kończy rozpędzanie na 230 km/h, gdy do akcji wkracza elektroniczny ogranicznik. Czy to problem? Nie w samochodzie, którego podwozie zostało zaprojektowane z myślą o dobrej zabawie w całym zakresie prędkości. Toyota poszerzyła rozstaw kół Corolli i naciągnęła na felgi opony Michelin Pilot Sport 4 o szerokości 235 mm. Dosłownie przysysają się do drogi!

- pisał zachwycony redaktor Krzysztof, który miał okazję GR Corollę przetestować na torze. Turbodoładowany silnik 1.6 o trzech cylindrach dostarcza aż 300 KM i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Tak duża moc trafia na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej, a na każdej z osi zainstalowano mechanizm różnicowy Torsen. Więcej przeczytasz w tym miejscu: Toyota GR Corolla Circuit Edition. Wiemy, jak jeździ pożeracz zakrętów

Toyota GR Corolla wersja USA 2025
Toyota GR Corolla wersja USA 2025Toyota

Ogromny sukces GR Yarisa pokazuje, że akurat na naszym rynku znaleźliby się entuzjaści tego modelu, a na drogach od sportowych Corolli by się zaroiło. Pozostaje chyba tylko marzyć, ponieważ Toyota konsekwentnie milczy w tym temacie. Klimat dla spalinowych hot hatchy w naszej części świata wyraźnie się pogarsza.