Toyota Motor wymaga restrukturyzacji, która mogłaby być zbliżona do tej realizowanej przez amerykańskich producentów (General Motors i Ford). Według managerów i analityków, największym problemem jest obecne portfolio, które tworzą niewyraźne modele kupowane ze względu na styl, a nie niezawodność. Tym samym Toyota nie może tą drogą zajść daleko, bo straci bardziej konserwatywnych użytkowników.
W związku z tym Toyota Motor poinformowała, ze będzie produkować sportowy model, który ma być dostępny cenowo i „zabawny”. Ma on być produkowany wspólnie z Subaru.
Nowy prezydent ToyotyAkio Toyoda określił też cel, którym jest osiągnięcie 15 proc. udziałów w rynku. Producent chce wrócić do korzeni i skoncentrować się przede wszystkim na jakości, nawet kosztem liczby wyprodukowanych pojazdów. Cel udziału w rynku światowym został określony już w 2002 roku przez ówczesnego prezydenta Fujio Cho i miał on być osiągnięty w 2010 roku.
Toyota w obecnej chwili znajduje się w podobnej sytuacji jak Innu czołowi producenci. Aktualne możliwości to wyprodukowanie 10 mln samochodów rocznie, ale przewiduje się, iż do końca marca 2010 (rok fiskalny) roku sprzedaż osiągnie 6,6 mln aut. W 2008 roku Toyota sprzedała 7,57 mln samochodów.