- Toyota związana jest z taksówkami już od 1936 roku kiedy to model AA wykorzystywano do zarobkowego przewozu pasażerów.
- Nową taksówkę wyposażono w napęd hybrydowy (silnik o pojemności 1.5 l) z instalacją gazową
- Nowe taksówki posłużą do zbierania danych o natężeniu ruchu drogowego
- Miesięczna sprzedaż ma wynieść 1000 sztuk
W Japonii rusza sprzedaż nowej hybrydowej taksówki Toyoty JPN Taxi, którą opracowano wspólnie z korporacjami taksówkowymi. Źródłem napędu nowego modelu jest układ hybrydowy z silnikiem 1.5 ; (1NZ-FXP) oraz instalacją gazową (LPG). Dla naszych taksówkarzy to nic nowego. Po ulicach m.in. Warszawy jeździ sporo hybrydowych Aurisów kombi z dołożoną instalacją gazową. Jak dotąd nikt nie narzeka.
Toyota twierdzi, że nowy model wyróżnia się „uniwersalnym wzornictwem”. Trzeba przyznać, że JPN Taxi będzie się wyróżniać na japońskich ulicach szczególnie na tle bardzo popularnych sedanów Toyota Crown (szczególnie wersji z lat 80.), które są powszechnie wykorzystywane przez taksówkarzy. Wyróżnianie się ma swój cel. W końcu taksówka ma być łatwo rozpoznawana na ulicy. Niemniej sam producent nawiązał do legendy poprzednika. Zdaniem Toyoty pozioma kratka chłodnicy jest właśnie elementem, który ma przywodzić skojarzenia z legendarnym już modelem.
W środku zadbano o udogodnienia dla pasażerów. Uzyskano niską podłogę, dodano specjalne uchwyty ułatwiające wejście i wyjście oraz wbudowano platformę dla wózków. Na tym nie koniec. Pasy bezpieczeństwa podświetlono diodami LED, by pasażer mógł łatwiej znaleźć klamrę. Dodano jeszcze osobne sterowanie wentylacją oraz podgrzewaniem siedzeń. Toyota chwali się także właściwościami akustycznymi. Zastosowano bowiem wysokiej jakości szkło dźwiękoszczelne oraz wygłuszenie całej przestrzeni pasażerskiej.
Nie zapomniano także o odpowiednich warunkach dla kierowcy. Toyota chwali się, że instrumenty na desce rozdzielczej pogrupowano według funkcji ułatwiających pracę. Taksometr, nawigację, drukarkę rachunków i inne elementy (np. wentylację tylnych foteli czy czujniki parkowania) umieszczono razem. Po prawej stronie zmieszczono najczęściej używane elementy takie jak m.in. panel klimatyzacji oraz system zgłaszania pozycji samochodu (AVM) i przyjmowania zleceń.
A jak wygląda nowa taksówka? Zajrzyjcie do galerii.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo