Auto Świat Wiadomości Aktualności Toyota Yaris II - Pozostała niezawodna

Toyota Yaris II - Pozostała niezawodna

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Często jest tak, że jeśli produkcję japońskiego auta przenosi się do Europy, to gdzieś po drodze gubi się  typową dla samochodów z Kraju Kwitnącej Wiśni solidność wykonania. Jednak tak być nie musi – udowodniła to już I generacja Toyoty Yaris, która na rynek europejski trafiała m.in. z francuskiej fabryki, a mimo to dała się poznać jako niezawodne auto. O tym, jak bardzo ceniony jest ten model, świadczą jego wysokie ceny na rynku wtórnym. Druga generacja Yarisa również produkowana jest we Francji. I chociaż są elementy, do których wykonania można by mieć zastrzeżenia, to jednak w ogólnej ocenie auto  wypada naprawdę dobrze.

Toyota Yaris II - Pozostała niezawodna
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Toyota Yaris II - Pozostała niezawodna

Przede wszystkim Yaris urósł i stał się bardziej funkcjonalny – o 11 cm zwiększyła się jego długość, o 3,5 cm szerokość, o 3 cm wysokość. Korzystne zmiany odczuwa się zwłaszcza z tyłu. Miejsca na nogi jest tam znacznie więcej, poza tym kanapa ma możliwość przesuwania – można wybrać między swobodą pasażerów a wielkością bagażnika. Satysfakcjonuje pojemność kufra, bo 272 l to w tej klasie dobry wynik.

Powtarzających się, a tym bardziej poważnych usterek w Yarisie jest niewiele w stosunku do tego, co zdarza się w konkurencyjnych konstrukcjach tego segmentu. Ta wysoka niezawodność ma jednak swoją cenę. W klasie B bez trudu znajdziemy auta, które mają precyzyjniejszy układ kierowniczy, stabilniejsze a jednocześnie bardziej komfortowe zawieszenie, skrzynię biegów wymagającą użycia mniejszej siły do jej obsługi i w końcu wabiące ciekawszym wyposażeniem. To wynik tego, że Toyota bardzo ostrożnie – a nawet można odnieść wrażenie, że niechętnie – zastępuje stare, sprawdzone rozwiązania nowinkami.

Przykład: gdy coraz więcej producentów oddaje auta pod kontrolę komputerów porozumiewających się między sobą magistralami danych, Toyota Yaris II wciąż bazuje na klasycznej instalacji elektrycznej z niezawodnymi przekaźnikami. Efekt jest taki, że choć zachowanie Yarisa podczas jazdy można określić co najwyżej jako poprawne, a poziom wyposażenia przyzwoity, to i tak zyskuje on uznanie dzięki mało kłopotliwej eksploatacji. Co ważne, nawet jeśli wystąpi jakaś usterka, konstrukcja samochodu jest na tyle przejrzysta, że mechanicy nie mają problemów z szybką naprawą.

Chociaż Yaris w ofercie ma kilka silników, rynek zdominował trzycylindrowy motor 1.0/69 KM, znany również z małego Aygo. W nieco cięższym Yarisie traci trochę animuszu, ale w ruchu miejskim nie będzie powodów do narzekania na osiągi, a tym bardziej spalanie, które nie przekracza 6,5 l/100 km. Jeśli już, to może przeszkadzać nie najlepsza kultura pracy tej jednostki, a także dość niska trwałość sprzęgła – wymaga wymiany czasem już po przebiegu 80 tys. km.

Motor 1.3/87 KM, wyposażony w zmienne fazy rozrządu, jest lepszym wyborem, ale na rynku występuje rzadko, bo (podobnie jak 90-konny diesel 1.4 D-4D) podnosił cenę do zbyt wysokiego poziomu – nawet powyżej 45 tys. zł.

W początkowym okresie Yaris II miał kilka drobnych problemów, niektóre usuwano nawet w ramach akcji naprawczych, m.in. wykryto ryzyko samozapłonu auta po kolizji (zbyt bliskie sąsiedztwo napinacza i gąbki wygłuszającej). To jednak tylko przykład dmuchania na zimne. Słyszalne były za to np. problemy z piszczącymi paskami klinowymi – wymieniano je w ramach gwarancji. W benzyniakach zdarzają się też przypadki wycieków płynu chłodzącego przez uszczelniacz wirnika pompy. Naprawa nie jest trudna, gdyż nie wymaga dużego zakresu prac i nawet w ASO zapłacimy za nią nie więcej niż 550 zł.

Zdarzały się też przypadki głośnej pracy alternatora – hałas dochodzi z łożysk. Może wystąpić także problem z układem ABS w wyniku uszkodzenia czujników przy tylnych kołach. Czasami zapala się kontrolka silnika z powodu błędnej oceny pracy katalizatora. Niektórzy użytkownicy zgłaszają ponadto problemy z amortyzatorami drzwi bagażnika i niezbyt szczelnymi uszczelkami w drzwiach (hałasują). Większość aut jeździ jednak bezawaryjnie, a kontakty z serwisem ograniczają się najczęściej do rutynowych przeglądów.

O wysokiej trwałości najlepiej świadczą Yarisy II wykorzystywane we flotach, które nierzadko zbliżają się już do przebiegu 200 tys. km, a wciąż np. nie miały naprawianego zawieszenia.

Tak więc po trzech latach doświadczeń z eksploatacją II generacji Yarisa wszystko wskazuje na to, że nadal będzie on poszukiwanym modelem na rynku wtórnym.

Podsumowanie

Pierwsza generacja Yarisa odniosła duży rynkowy sukces i nie zawiodła swych użytkowników. Wszystko wskazuje na to, że i z drugą będzie podobnie, bo auto ma bardzo mało poważnych usterek. Problemem pozostaje jedynie wysoka cena, ale można wyjść z założenia, że część nadpłaty odzyskamy przy odsprzedaży (bardzo łatwej). Warto ostrożnie podchodzić do egzemplarzy pofirmowych, bo mały silnik Yarisa nie jest długodystansowcem – pokonane bardzo intensywnie 200 tys. km może być dla niego granicą, po przekroczeniu której nastąpi przyspieszone zużycie i wzrost awaryjności.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków