- GDDKiA otrzymała 6,7 mld zł wsparcia z UE na budowę dróg, w tym 1,8 mld zł na odcinek S6 Słupsk — Bożepole Wielkie i obwodnicę Opatowa
- Planowana koszt budowy S6 Słupsk — Bożepole Wielkie to 2,9 mld zł; powstanie 72 km trasy, węzły drogowe, miejsca obsługi podróżnych i obiekty inżynierskie
- Droga S6 ma strategiczne znaczenie dla połączenia Szczecina z Trójmiastem
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała prawie 1,8 mld zł wsparcia z Unii Europejskiej na budowę odcinka drogi ekspresowej S6 między Słupskiem a Bożepolem Wielkim oraz obwodnicy Opatowa. To 11. i 12. umowa o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), dzięki któremu na inwestycje drogowe pozyskano już ponad 6,7 mld zł.
Poznaj kontekst z AI
Planowany całkowity koszt budowy odcinka S6 pomiędzy Słupskiem a Bożepolem Wielkim wynosi niemal 2,9 mld zł. Z tej kwoty wydatki kwalifikowalne to około 1,7 mld zł, a unijne dofinansowanie sięga ponad 1,4 mld zł.
W ramach tej inwestycji powstanie blisko 72 km drogi ekspresowej S6 łączącej Słupsk z Bożepolem Wielkim. Wybudowanych zostanie osiem węzłów drogowych: Budy, Bobrowniki, Rzechcino, Skórowo, Leśnice, Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce. Projekt przewiduje także budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (Paprzyce Północ, Paprzyce Południe oraz Darżewo) i Obwodu Utrzymania Drogi. Powstaną również obiekty inżynierskie, takie jak mosty, wiadukty, estakady, przepusty, a także niezbędne drogi dojazdowe.
Trasa S6 to kluczowa inwestycja dla północnej Polski
Droga ekspresowa S6 to jedna z najważniejszych tras w północnej części kraju, która docelowo ma połączyć Szczecin z Trójmiastem przez Kołobrzeg, Koszalin i Słupsk. Kierowcy już korzystają z odcinków S6 od węzła Goleniów Północ na S3 do końca obwodnicy Koszalina i Sianowa oraz z fragmentu od Bożepola Wielkiego do Gdyni.
Obwodnica Opatowa odciąży miasto
Całkowity koszt realizacji obwodnicy Opatowa szacowany jest na prawie 689 mln zł. Wydatki kwalifikowalne przekraczają 396 mln zł, a dofinansowanie z funduszy UE wynosi blisko 337 mln zł.
Projekt zakłada budowę 13,8 km drogi, obejmującej dwujezdniowe odcinki drogi ekspresowej S74 oraz drogi krajowej nr 9 klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego). Powstanie również jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 tej samej klasy. Inwestycja przewiduje budowę dwóch węzłów drogowych: Opatów i Opatów I, obiektów inżynierskich, systemu odprowadzania wód deszczowych oraz oświetlenia drogowego. Prace obejmą także rozbiórkę, budowę i przebudowę dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych przecinających planowaną trasę.
Obwodnica Opatowa ma uwolnić miasto od ruchu tranzytowego, korków i zanieczyszczeń. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacząco skróci też czas podróży drogami krajowymi nr 9 i 74. Będzie stanowić istotny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Budowa drogi S6 finansowana z programu FEnIKS
Wcześniej podpisano umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE na lata 2021-2027 dla budowy autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Były to tzw. umowy fazowane, w których źródłem finansowania, oprócz programu FEnIKS, był również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
Łącznie zawarto umowy na sześć takich inwestycji realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA):
- S1 Oświęcim – Bielsko-Biała,
- S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,
- A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,
- S61 Łomża Zachód – Kolno,
- obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44,
- obwodnice Poręby i Zawiercia w ciągu DK78
We wrześniu ubiegłego roku podpisano również umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście – Troszyn, a na początku grudnia 2024 r. dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z programu FEnIKS, bez udziału POIiŚ. W grudniu podpisano też umowy dla drogi ekspresowej S7 Płońsk – Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.
Dzięki tym inwestycjom Polska pozyskuje znaczne środki unijne na rozwój infrastruktury drogowej. Łącznie z programu FEnIKS na budowę rodzimych dróg trafiło już ponad 6,7 mld zł.