Auto Świat Wiadomości Aktualności Trasa S6 coraz bliżej powstania. Dostali prawie 7 mld zł dofinansowania

Trasa S6 coraz bliżej powstania. Dostali prawie 7 mld zł dofinansowania

Na budowę fragmentu drogi ekspresowej S6 GDDKiA otrzymała już 6,7 mld zł wsparcia ze środków unijnych. Podpisała już 12 umów na jego budowę. Powstanie odcinka S6 Słupsk — Bożepole Wielkie oraz obwodnicy Opatowa jest więc już coraz bliżej.

S6
S6GDDKiA
  • GDDKiA otrzymała 6,7 mld zł wsparcia z UE na budowę dróg, w tym 1,8 mld zł na odcinek S6 Słupsk — Bożepole Wielkie i obwodnicę Opatowa
  • Planowana koszt budowy S6 Słupsk — Bożepole Wielkie to 2,9 mld zł; powstanie 72 km trasy, węzły drogowe, miejsca obsługi podróżnych i obiekty inżynierskie
  • Droga S6 ma strategiczne znaczenie dla połączenia Szczecina z Trójmiastem

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała prawie 1,8 mld zł wsparcia z Unii Europejskiej na budowę odcinka drogi ekspresowej S6 między Słupskiem a Bożepolem Wielkim oraz obwodnicy Opatowa. To 11. i 12. umowa o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), dzięki któremu na inwestycje drogowe pozyskano już ponad 6,7 mld zł.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Planowany całkowity koszt budowy odcinka S6 pomiędzy Słupskiem a Bożepolem Wielkim wynosi niemal 2,9 mld zł. Z tej kwoty wydatki kwalifikowalne to około 1,7 mld zł, a unijne dofinansowanie sięga ponad 1,4 mld zł.

W ramach tej inwestycji powstanie blisko 72 km drogi ekspresowej S6 łączącej Słupsk z Bożepolem Wielkim. Wybudowanych zostanie osiem węzłów drogowych: Budy, Bobrowniki, Rzechcino, Skórowo, Leśnice, Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce. Projekt przewiduje także budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (Paprzyce Północ, Paprzyce Południe oraz Darżewo) i Obwodu Utrzymania Drogi. Powstaną również obiekty inżynierskie, takie jak mosty, wiadukty, estakady, przepusty, a także niezbędne drogi dojazdowe.

Trasa S6 to kluczowa inwestycja dla północnej Polski

Droga ekspresowa S6 to jedna z najważniejszych tras w północnej części kraju, która docelowo ma połączyć Szczecin z Trójmiastem przez Kołobrzeg, Koszalin i Słupsk. Kierowcy już korzystają z odcinków S6 od węzła Goleniów Północ na S3 do końca obwodnicy Koszalina i Sianowa oraz z fragmentu od Bożepola Wielkiego do Gdyni.

Obwodnica Opatowa odciąży miasto

Całkowity koszt realizacji obwodnicy Opatowa szacowany jest na prawie 689 mln zł. Wydatki kwalifikowalne przekraczają 396 mln zł, a dofinansowanie z funduszy UE wynosi blisko 337 mln zł.

Projekt zakłada budowę 13,8 km drogi, obejmującej dwujezdniowe odcinki drogi ekspresowej S74 oraz drogi krajowej nr 9 klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego). Powstanie również jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 tej samej klasy. Inwestycja przewiduje budowę dwóch węzłów drogowych: Opatów i Opatów I, obiektów inżynierskich, systemu odprowadzania wód deszczowych oraz oświetlenia drogowego. Prace obejmą także rozbiórkę, budowę i przebudowę dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych przecinających planowaną trasę.

Obwodnica Opatowa ma uwolnić miasto od ruchu tranzytowego, korków i zanieczyszczeń. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacząco skróci też czas podróży drogami krajowymi nr 9 i 74. Będzie stanowić istotny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.

Budowa drogi S6 finansowana z programu FEnIKS

Wcześniej podpisano umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE na lata 2021-2027 dla budowy autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Były to tzw. umowy fazowane, w których źródłem finansowania, oprócz programu FEnIKS, był również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).

Łącznie zawarto umowy na sześć takich inwestycji realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA):

  • S1 Oświęcim – Bielsko-Biała,
  • S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,
  • A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,
  • S61 Łomża Zachód – Kolno,
  • obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44,
  • obwodnice Poręby i Zawiercia w ciągu DK78

We wrześniu ubiegłego roku podpisano również umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście – Troszyn, a na początku grudnia 2024 r. dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z programu FEnIKS, bez udziału POIiŚ. W grudniu podpisano też umowy dla drogi ekspresowej S7 Płońsk – Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

Dzięki tym inwestycjom Polska pozyskuje znaczne środki unijne na rozwój infrastruktury drogowej. Łącznie z programu FEnIKS na budowę rodzimych dróg trafiło już ponad 6,7 mld zł.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków