• Na Mazowszu w realizacji jest ok. 136 km drogi, większość trasy jest w budowie również w woj. małopolskim (ponad 66 km)
  • W dalszych planach jest ekspresowe połączenie od Krakowa do Myślenic oraz na odcinku Rabka – Chyżne
  • Na dwóch odcinkach budowanej S7 GDDKiA musiała odstąpić od umowy z dotychczasowymi wykonawcami - to Lubień – Naprawa oraz Lesznowola - Tarczyn
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Bez wątpienia trasa S7 to jedna z najbardziej wyczekiwanych dróg w Polsce (podobnie zresztą jak wiele innych inwestycji drogowych w naszym kraju). To bowiem ekspresowe połączenie wybrzeża Bałtyku z górami, czyli kolejna po autostradzie A1 droga szybkiego ruchu biegnąca z północy na południe kraju. Trasa S7 wciąż nie jest jednak w pełni gotowa. Można już korzystać z niemal 420 km - a co z pozostałymi?

Na Mazowszu w realizacji jest ok. 136 km drogi (a 66 km w małopolskim). Kolejne 22 km przyszłej trasy jest zaś w fazie przygotowań dokumentacji. Podpisano także umowy na projekt i budowę odcinka pomiędzy Płońskiem a Czosnowem (35 km).

Drogowcy konsekwentnie zbliżają się do Warszawy od północy. Największy postęp prac odnotowano na odcinkach Strzegowo – Pieńki (54 proc.) oraz Pieńki – Płońsk (ponad 50 proc.). Mniejsze zaawansowanie robót jest zaś bliżej Gdańska, czyli na odcinkach Napierki – Mława (28 proc.) oraz dalej do Strzegowa (ponad 29 proc.). Do 2023 roku poczekamy zaś w przypadku fragmentów Załuski – Modlin i Siedlin – Załuski. Jesienią przyszłego roku łatwiej będzie można zaś wyjechać z Warszawy od węzła lotniska do Lesznowoli.

Niestety nieco dalej będzie już gorzej, gdyż GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą odcinka od Lesznowoli do Tarczyna. Podobny problem dotyczy województwa małopolskiego, gdzie ogłoszono przetarg na dokończenie budowy drogi S7 Lubień – Naprawa (oddano do użytku tylko jedną jezdnię).

Ruszając ze stolicy na południe trzeba się będzie uzbroić w cierpliwość. Wiosną 2021 roku zaplanowano otwarcie ośmiokilometrowego odcinka od Tarczyna do początku obwodnicy Grójca, gdzie zaawansowanie prac sięgnęło już 75 proc. W przyszłym roku powinna zostać zakończona budowa 13 km drogi pomiędzy Szczepanowicami a Widomą oraz tunelu na odcinku Naprawa – Skomielna Biała. W drogowym kalendarzu istotny jest jeszcze 2023 rok, kiedy powinny zostać oddane do użytku dwa odcinki trasy S7, czyli Moczydło – Miechów i Widoma – Kraków. Na tym nie koniec.

Drogowcy nie kryją swoich kolejnych planów. Trwają bowiem prace przygotowawcze (tzw. studium korytarzowe) nad trasą S7, która znacząco usprawni ruch w okolicach Krakowa. W planach jest ekspresowe połączenie od Krakowa do Myślenic oraz Rabka – Chyżne.

Droga ekspresowa S7
Droga ekspresowa S7