Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Tunel POW już od roku. Przejechało nim 23 mln pojazdów

Tunel POW już od roku. Przejechało nim 23 mln pojazdów

Minął rok od oddania do ruchu ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z najdłuższym tunelem w Polsce. W tym czasie przez tunel przejechało około 23 mln pojazdów. Od momentu otwarcia odcinkowy pomiar prędkości zarejestrował ponad 46,5 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości.

Tunel POW pod Ursynowem
Tunel POW pod UrsynowemŹródło: GDDKiA

Rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska podkreśliła w rozmowie z PAP, że z tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy codziennie korzysta około 75 tysięcy pojazdów. "Od oddania tunelu do ruchu, w grudniu 2021 roku przejechało nim około 23 milionów pojazdów" — przekazała Małgorzata Tarnowska.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jak zaznaczyła, w ciągu pierwszego roku funkcjonowania tunelu POW nie było poważnego zdarzenia drogowego, które wpłynęłoby na pogorszenie bezpieczeństwa w tunelu. "Dla przykładu w wakacje doszło do najechania busa na bariery i urwanie koła w samochodzie osobowym, co nie spowodowało utrudnień w ruchu" — podała.

Praktycznie równocześnie z oddaniem tunelu dla kierowców zaczął w nim funkcjonować odcinkowy pomiar prędkości (OPP). "Kontrole prędkości prowadzone są na trzech pasach ruchu w obu kierunkach. Pracuje tam 12 kamer systemu zamontowanych na wjazdach i wyjazdach z tunelu. Automatyczną kontrolą prędkości objęto 2,5 km odcinek drogi, na którym obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. System wylicza średnią prędkość pojazdu na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem kontrolowanego odcinka" — przekazała rzecznik prasowa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak.

"W ciągu pierwszego roku funkcjonowania, urządzenia zarejestrowały 46 541 przypadków przekroczenia przez kierujących dozwolonej prędkości. Ponad 26,9 tys. naruszeń w kierunku Poznania, natomiast nieco ponad 19,6 tys. w kierunku Terespola" — wyjaśniła Monika Niżniak.

Rzeczniczka GITD zauważyła, że tam, gdzie pracują odcinkowe pomiary prędkości, obserwowane jest uspokojenie ruchu i wyhamowanie prędkości, co wpływa pozytywnie na stan bezpieczeństwa poprzez minimalizowanie ryzyka wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń drogowych. "Pozytywne zmiany w zachowaniu kierujących pojazdami, obserwowane są również w tunelu trasy S2. W porównaniu do pierwszych tygodni funkcjonowania OPP dziś liczba rejestrowanych naruszeń jest zdecydowanie mniejsza. Przykładowo, porównując liczbę naruszeń zarejestrowanych w styczniu (pierwszy pełen miesiąc pracy urządzeń) do listopada, liczba rejestrowanych naruszeń spadła o blisko 58 procent" — przekazała.

"Ponad 67 proc. wszystkich zarejestrowanych naruszeń dotyczy przekroczenia prędkości w najniższym progu — pomiędzy 11 a 20 km/h więcej niż obowiązujące ograniczenie prędkości. Przypadki ekstremalnych przekroczeń prędkości, powyżej 70 km/h, stanowią 0,25 proc. zarejestrowanych naruszeń" — podała Monika Niżniak. Dodała, że najwyższe przekroczenie prędkości zostało zarejestrowane w marcu tego roku, kiedy kierowca audi przekroczył prędkość o 111 km/h. Na liczniku miał 191 km/h.

Jak wcześniej informowała rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA, pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem kontrolują sytuację w tunelu 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pracuje tam minimum dwóch dyspozytorów na każdej zmianie. "Do dyspozycji mają podgląd ze 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd" — tłumaczyła Małgorzata Tarnowska.

"Obiekt jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana jest widoczność w tunelu, a czujniki wykryją i zasygnalizują pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu są również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa" — podawała.

Po otwarciu w grudniu 2021 r. ursynowski tunel jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

Autor: Bartłomiej Figaj

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków