Frankfurt 2013

Honda NSX: superauto Hondy powraca

Pierwsza generacja Hondy NSX (New Sportscar eXperimental) produkowana była w latach 1990-2005 w Tochigi, a później w Suzuce w Japonii. Teraz, wraz z kolejną wersją NSX-a, zaczyna się jej następny, amerykański rozdział historii. Nowa Honda NSX przeobraziła się już z konceptu w jeżdżący prototyp, który został opracowany przez projektantów oraz inżynierów Honda R&D Americas. Na rynek Honda NSX trafi w 2015 roku, a będzie produkowane w fabryce w Marysville w stanie Ohio.Współczesną Hondę NSX wyposażono w układ hybrydowy. Sportowy pojazd napędzany jest umieszczonym centralnie benzynowym silnikiem V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, połączonym z systemem Sport Hybrid Super Handling All-Wheel Drive, w którym znajdują się trzy współpracujące z sobą motory elektryczne (dwa na przedniej osi, trzeci – połączony bezpośrednio z jednostką benzynową). Nowa Honda NSX otrzymała napęd na cztery koła, a z silnikiem V6 zespolono nową, dwusprzęgłową skrzynię biegów. Na rynku Honda NSX pojawi się w 2015 r., a jego cena ma wynosić około 160 tys. dolarów

Gospodarka

Przemyt paliwa

Kilka lat temu na granicy z obwodem kaliningradzkim kwitł przemyt papierosów i alkoholu. Teraz opłaca się przywozić paliwo. Benzyna przemycana z Federacji Rosyjskiej jest tańsza, więc zalewa przygraniczne tereny Polski. Skarb państwa szacuje straty na kilkanaście mln zł miesięcznie. Dlatego wprowadzono przepisy, które ograniczają liczbę tankowań w Rosji bez opłaty cła do jednego tygodniowo.

Tydzień w motoryzacji Foto: Auto Świat
Tydzień w motoryzacji

Elektryczne nowości Volkswagena: e-Golf, e-up!

Golf prefiksem „e”

Podczas IAA we Frankfurcie Volkswagen zaprezentuje dwa nowe, superwydajne elektryczne modele: e-up! i e-Golf. Te nieemitujące szkodliwych substancji auta nadają się do codziennego użytku, są pięciodrzwiowe i atrakcyjnie wyposażone. Mały e-up! zużywa zaledwie 11,7 kWh prądu na 100 kilometrów, natomiast większy e-Golf osiąga wartość 12,7 kWh/100 km.

Tydzień w motoryzacji Foto: Auto Świat
Tydzień w motoryzacji

Auta bez kierowcy Nissana

Same dowiozą nas do celu

Japoński producent samochodów – Nissan – ma zamiar zbudować i zaprezentować swoje pierwsze samojeżdżące auto w 2020 roku. Taką deklarację złożył prezes koncernu Carlos Ghosn. Nad podobnymi pojazdami pracują także firmy Google oraz niemiecki Conti.

Tydzień w motoryzacji Foto: Auto Świat
Tydzień w motoryzacji

Rejestracje nowych aut

W czołówce rynku bez zmian

W sierpniu br. zarejestrowano 19 067 nowych samochodów osobowych, czyli więcej o 5,9%(1062) niż w sierpniu ubiegłego roku i aż o 23,2% mniej niż w lipcu tego roku. Dobrze w odniesieniu do poprzedniego roku wypadły zakupy do firm (11 214 aut; wzrost o 7,7%). Klienci indywidualni zdecydowali się na 7853 samochody (+3,5%). Oba te kierunki sprzedaży są obciążone tzw. reeksportem. Od stycznia do sierpnia br. w ogólnej klasyfikacji aut osobowych trzy pierwsze pozycje pozostają bez zmiany. Skoda, Volkswagen i Toyota uzyskały odpowiednio: 12,14%, 9,4% oraz 8,02% rynku. W ogólnej klasyfikacji modelowej nadal najbardziej popularne są Skody Fabie i Octavie. Kolejne miejsca należą do: Volkswagena Golfa, Forda Focusa i Opla Astry.

Technika

Na kiepskie drogi

Niemiecka firma ZF Friedrichshafen, wraz z amerykańskim przedsiębiorstwem Levant Power, opracowała aktywny system, w którym energia kinetyczna zostaje zamieniona w energię elektryczną. Ilość tak uzyskanego prądu, który ma wystarczyć do zasilenia wszystkich odbiorników w aucie, będzie zależna od stanu dróg.

Tydzień w motoryzacji Foto: Auto Świat
Tydzień w motoryzacji

Infiniti Q30 Concept

Nowy etap strategii

Luksusowa marka Nissana – Infiniti – zamierza wejść do klasy aut kompaktowych. Pierwszym projektem takiego samochodu jest Q30 Concept, które zostanie zaprezentowane na salonie we Frankfurcie. Nowy model ma być propozycją dla młodej klienteli i rywalizować głównie z niemieckimi konkurentami. Producent opisuje karoserię swego pojazdu jako szlachetną mieszankę coupé, sedana oraz crossovera.

Tydzień w motoryzacji Foto: Auto Świat
Tydzień w motoryzacji

Porsche Panamera

Jeszcze więcej mocy

Odświeżone Porsche Panamera otrzymało 3-litrowy silnik wysokoprężny V6 o mocy 300 KM. Nowy diesel wyraźnie poprawił osiągi pojazdu. Auto przyspiesza teraz od 0 do 100 km/h w 6 sekund, czyli o 0,8 s szybciej niż poprzednik. Wzrosła również prędkość maksymalna – z 244 do 259 km/h. Dzięki zmodyfikowaniu skrzyni biegów spadło zużycie paliwa – średnio wynosi 6,4 l/100 km.

Tydzień w motoryzacji Foto: Auto Świat
Tydzień w motoryzacji

Mazda Route3

Już w Polsce

Tydzień w motoryzacji Foto: Auto Świat
Tydzień w motoryzacji

Wyprawa nową Mazdą 3 z Hiroszimy do Frankfurtu dotarła do Polski. Podczas pobytu w Warszawie uczestnicy mieli okazję zwiedzić stolicę, podróżując zabytkowym autobusem Jelcz. Z Warszawy kawalkada Mazd 3 ruszyła do Frankfurtu, gdzie auto zadebiutuje podczas salonu samochodowego.