Auto Świat Wiadomości Aktualności Mocny początek roku: sprowadziliśmy 44,3 proc. więcej aut niż rok temu. Koniec kryzysu?

Mocny początek roku: sprowadziliśmy 44,3 proc. więcej aut niż rok temu. Koniec kryzysu?

Tak, to nie pomyłka. Z danych opublikowanych przez instytut SAMAR wynika, że w styczniu niemal rzuciliśmy się na samochody z zagranicy. Wzrosty dotyczą zarówno aut osobowych, jak i użytkowych. Ile sprowadziliśmy aut z drugiej ręki? Skąd najczęściej do nas przyjeżdżały? Jakie są ulubione marki wśród importowanych aut?

Import samochodów używanych: tak wysokich wyników nie było od dawna
Auto Świat / Roman Dębecki
Import samochodów używanych: tak wysokich wyników nie było od dawna
  • W styczniu wzrosła liczba importowanych do Polski aut z zagranicy
  • Ponad połowa z nich pochodziła z Niemiec
  • Najczęściej sprowadzanymi modelami były: Opel Astra, Volkswagen Golf oraz Audi A4
  • Sprowadzamy nieco młodsze auta niż rok temu
  • Większość importowanych aut osobowych jest napędzana silnikami benzynowymi

Rok 2022 na rynku aut używanych był fatalny, w 2023 r. widać było pewne symptomy poprawy, a początek roku może napawać optymizmem – oczywiście tych, którzy cieszą się z większej podaży używanych aut na rynku.

Polska nadal jest krajem, do którego sprowadzanych jest więcej aut używanych niż nowych. W 2023 r. w Polsce zarejestrowano niespełna 540 tys. nowych aut i niemal 806 tys. aut z drugiej ręki. Dla wielu nabywców zakup auta używanego to jedyny sposób na zapewnienie sobie własnego środka transportu – na nowe samochody nadal często nas po prostu nie stać. W ciągu dwóch ostatnich lat nawet i na rynku aut używanych było kiepsko – kurs złotówki do euro i dolara był niski, a na rynkach, z których tradycyjnie sprowadzamy samochody używane, ich podaż była bardzo niska. To efekt m.in. pandemii COVID-19, kryzysu na rynku półprzewodników, napaści Rosji na Ukrainę. Wielu posiadaczy samochodów nie mogło wymienić ich na nowe auta, bo albo nie były one dostępne, albo nie było ich stać, albo odraczali zakupy ze względu na niepewną sytuację gospodarczą. Od kilku miesięcy sytuacja się jednak poprawia. Według danych zebranych przez SAMAR, od siedmiu miesięcy import aut do Polski sukcesywnie rośnie, co może wskazywać na to, że na rynkach zachodnich, a przede wszystkim w Niemczech, poprawia się podaż aut.

Olbrzymie wzrosty na rynku aut osobowych

W samym tylko styczniu zarejestrowano w Polsce 66 006 sprowadzonych z zagranicy aut osobowych i 6735 sprowadzonych aut użytkowych. W przypadku aut osobowych, taki wynik to wzrost aż o 44,3 proc. w porównaniu do danych sprzed roku. Na rynku sprowadzanych aut użytkowych wzrost też jest imponujący, choć nieco niższy: niemal 27 proc. rok do roku to świetny rezultat. Eksperci SAMAR-u prognozują, że jeśli trend ze stycznia się utrzyma, to na koniec roku realny będzie wynik na poziomie 870-900 tys. sprowadzonych aut.

Dobra wiadomość jest też taka, że poprawia się nie tylko ilość, ale i jakość sprowadzanych aut – w styczniu 2024 r. średni wiek takich pojazdów to 12,18 roku, czyli o ok. 9 miesięcy mniej w porównaniu do stycznia 2023. Ten wiek jest zawyżany przez auta osobowe z silnikami benzynowymi, które miały średnio 12,91 r., co i tak jest wynikiem o niemal rok lepszym niż w ubiegłym roku.

Opel Astra należy do najczęściej sprowadzanych aut używanych. Na podium są też Golf i Audi A4
Opel Astra należy do najczęściej sprowadzanych aut używanych. Na podium są też Golf i Audi A4Żródło: Auto Świat

Jeśli chodzi o samochody osobowe, to najwyraźniej wciąż najbardziej lubimy Volkswageny. Wśród najpopularniejszych modeli, obok Volkswagena Golfa, z niemal identycznymi wynikami mamy też Opla Astrę i Audi A4. Nic w tym dziwnego, bo to auta niezwykle popularne w Niemczech, skąd pochodzi ponad połowa sprowadzonych do Polski pojazdów.

Import używanych aut styczeń 2024
Kraj pochodzeniaLiczba sprowadzonych aut
1. Niemcy37 641 szt.
2. Francja8 015 szt.
3. Belgia5 273 szt.
4. Stany Zjednoczone4 422 szt.
5. Holandia3 768 szt.
6. Włochy2 236 szt.
7. Szwecja 2 226 szt.
8. Dania1 947 szt.
9. Austria1 824 szt.
10. Szwajcaria1748 szt.
11. Norwegia679 szt.
12. Czechy487 szt.
13. Kanada469 szt.
14. Wielka Brytania387 szt.
15. Finlandia325 szt.
16. Luksemburg272 szt.
17. Hiszpania201 szt.
18. Litwa143 szt.
19. Japonia116 szt.
20. Słowacja109 szt.
Auta osobowe sprowadzone w styczniu 2024: najpopularniejsze modele
Marka i modelLiczba sprowadzonych aut
Opel Astra1838
Volkswagen Golf1760
Audi A41734
BMW serii 31349
Ford Focus1263
Audi A31176
Volkswagen Passat1097
Opel Corsa1021
Ford Fiesta967
Audi A6960

Jeśli chodzi o samochody osobowe, to najwyraźniej wciąż najbardziej lubimy Volkswageny. Wśród najpopularniejszych modeli, obok Volkswagena Golfa, z niemal identycznymi wynikami mamy też Opla Astrę i Audi A4. Nic w tym dziwnego, bo to auta niezwykle popularne w Niemczech, skąd pochodzi ponad połowa sprowadzonych do Polski pojazdów.

Ranking najczęściej sprowadzanych aut osobowych
MarkaLiczba sprowadzonych aut (styczeń 2024)
Volkswagen6625
Ford6278
Opel6060
Audi5672
BMW4128
Renault3205
Peugeot3112
Mercedes3028
Hyundai2627
Toyota2522

Wśród najpopularniejszych modeli aut w pierwszej dziesiątce nie ma żadnego auta, które nie byłoby albo niemieckiej marki, albo produkowane w Niemczech.

Benzyniaki górą, sześć razy więcej elektryków niż rok temu

Wśród sprowadzonych aut osobowych większość była napędzana silnikami benzynowymi (57,1 proc.), mniej było diesli (42,2 proc.), za to statystycznie były one wyraźnie młodsze od aut z silnikami benzynowymi. Za to samochody z napędem elektrycznym wciąż stanowią margines importu – było ich zaledwie 0,6 proc. To nadal śmieszna wartość, ale to też sześciokrotny wzrost rok do roku. No i importowane auta elektryczne były wyraźnie młodsze od pojazdów spalinowych, ich średni wiek to mniej niż 5 lat.

Auta dostawcze: Renault przed Volkswagenem

Osoby poszukujące aut do pracy mają najwyraźniej nieco inne preferencje niż nabywcy pojazdów osobowych. Tu na pierwszym miejscu uplasowało się Renault, znacznie wyprzedzając Volkswagena. Mercedes zajął dopiero szóste miejsce, za VW, Fiatem, Fordem i Oplem.

Renault Master to najchętniej sprowadzany dostawczak.
Renault Master to najchętniej sprowadzany dostawczak.Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Najpopularniejszym modelem wśród dostawczaków sprowadzanych w styczniu było Renault Master (549 sztuk), na kolejnych miejscach uplasowały się modele: Fiat Ducato (465 aut), Iveco Daily (442 szt.), Renault Trafic (411 szt.), VW Transporter (383 szt.), Mercedes Sprinter (381 szt.). Choć na rynku widać odwrót od aut z silnikami Diesla, to trend ten nie dotyczy aut dostawczych – tu nadal ponad 93 proc. sprowadzonych aut miało pod maską silnik wysokoprężny.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków