Auto Świat Wiadomości Aktualności Amerykański AT&T wyłączył sieć 3G. W milionach aut przestały działać funkcje sieciowe

Amerykański AT&T wyłączył sieć 3G. W milionach aut przestały działać funkcje sieciowe

W USA miliony użytkowników aut z dnia na dzień utraciło w swoich samochodach dostęp do usług telematycznych. Wszystko dlatego, że operator AT&T wyłączył dotychczas wykorzystywaną sieć 3G.

Amerykański operator AT&T wyłączył sieć 3G. Miliony aut straciły dostęp do wielu usług wykorzystujących do działania łączność z siecią komórkową
Tomasz Okurowski / Auto Świat
Amerykański operator AT&T wyłączył sieć 3G. Miliony aut straciły dostęp do wielu usług wykorzystujących do działania łączność z siecią komórkową

AT&T, amerykański operator telekomunikacyjny, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami 22 lutego br. wyłączył sieć 3G. Ten ruch ma zapewnić przestrzeń na jeszcze lepszą sieć. Ale ta praktycznie nieistotna zmiana dla użytkowników telefonów komórkowych okazała się fatalną dla milionów właścicieli aut. W wielu modelach samochodów wyposażonych w systemy telematyczne przestały działać wbudowane nawigacje, nie można nawiązywać i odbierać połączeń telefonicznych, nie funkcjonują również usługi połączeń alarmowych czy też możliwość zdalnego otwierania/zamykania auta i wiele innych.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Chociaż decyzja AT&T już teraz dotknęła miliony użytkowników aut, to liczba niezadowolonych właścicieli samochodów niebawem może jeszcze wzrosnąć. Kolejny z działających w USA operatorów, T-Mobile, już 31 marca br. wyłączy nadajniki 3G, które przejął po połączeniu się z siecią Sprint, a swoją sieć 3G wyłączy kilka miesięcy później, bo 1 lipca. Ostatni z dużych graczy Verizon zrezygnuje z 3G do końca 2022 r. To oznacza, że wielu producentów aut już teraz stoi przed poważnych wyzwaniem, jakim jest dostosowanie wbudowanych systemów telematycznych do nowocześniejszej łączności.

A sprawa jest poważna. Chociaż najstarsze auta kompatybilne wyłącznie z 3G pochodzą z 2012 r., to takie ograniczenie dotyka nawet egzemplarzy z 2021 r. W ocenie serwisów "The Drive" oraz "USA Today" mniejsze lub większe problemy mogą obejmować nawet 100 modeli oferowanych przez producentów takich jak: Acura, Audi, Bentley, BMW, Ford, General Motors, Genesis, Honda, Hyundai, Infiniti, Lexus, Lincoln, Mazda, Nissan, Porsche, Subaru, Tesla, Volkswagen i Volvo. W przypadku niektórych aut rozwiązanie problemu z łącznością wymaga jedynie zaktualizowania oprogramowania, w mniej optymistycznym wariancie trzeba wymienić cały moduł elektroniczny.

Przeczytaj też:

Jak zauważył "USA Today", w dobrej sytuacji są właściciele samochodów zgodnych z Apple CarPlay lub Android Auto. W tym przypadku łączność sieciową zapewniają telefony, więc wystarczy mieć przy sobie telefon, czy to z systemem iOS, czy to z Androidem, aby móc cieszyć się dostępem do wszystkich funkcji wymagających połączenia z siecią komórkową. Kolejnymi użytkownikami, których nie dotknie problem niedziałającej nawigacji, są ci, którzy mają urządzenia wykorzystujące kartę pamięci SD.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków