Obecnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. zakładają, by zarówno importerzy (także prywatne osoby), jak i producenci, którzy wprowadzają do obrotu minimum 1.000 pojazdów mają obowiązek stworzenia sieci złomowania aut pokrywającej 100% terytorium kraju. Oznacza to, że sieć punktów zbierania pojazdów lub stacji demontażu powinna być na tyle gęsta, by do najbliższego punktu nie było dalej niż 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania lub siedziby właściciela pojazdu.

Co ciekawe, przepisy te są bardziej restrykcyjne od przepisów unijnych. Dyrektywa unijna (2000/53/WE) z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji nie nakłada na państwa członkowskie obowiązku zapewnienia, aby sieć zbierania pojazdów pokrywała 100 procent powierzchni kraju. Dodatkowo względy ekonomiczne albo/i środowiskowe zdecydowały, iż w wielu rejonach Polski (np. rejony jezior, gór, lasów) nie powstały żadne punkty zbierania pojazdów.

Za brak odpowiedniej sieci producenci lub importerzy podlegają karnej opłacie w wysokości uzależnionej od liczby pojazdów (500 zł za każdy pojazd dopuszczony do eksploatacji) i liczby dni w roku, w których nie zapewniono sieci. Wysokość tej sankcji jest identyczna dla firm (osób), które zapewniły np. 99-procentowe pokrycie powierzchni kraju, jak i dla tych podmiotów, którzy nie stworzyli żadnej sieci.

Oba powyższe argumenty skłoniły Sejm do zmian w ustawie. Wystarczająca ma być sieć, która swym zasięgiem obejmie minimum 95% powierzchni kraju. Ponadto znacznie mniejsze będą sankcje za utworzenie niepełnych sieci - od 90 do 95% terytorium kraju (opłata ulega obniżeniu o 90%) i od 85 do 90% (opłata ulega obniżeniu o 85%).