Niezależnie od rodzaju nadwozia Passat kusi wyostrzonymi liniami przodu, które dla wielu klientów przywodzą na myśl sportowe skojarzenia. Takie myślenie wcale nie jest bezpodstawne, ale o tym później.

Jednak dla wielu osób od tego co na zewnątrz ważniejsze jest rozplanowanie wnętrza. Pod tym względem Passat wybija się ponad klasę średnią. To przede wszystkim zasługa świetnej przestronności w obu rzędach siedzeń. Nawet, gdy jedna za drugą siądą wysokie osoby pod dostatkiem jest miejsca na nogi. Zresztą nad głowami także nie ma co narzekać na brak swobody.

To jeszcze nie koniec dobrych wiadomości, bowiem podczas długich podróży docenimy wygodę foteli. Jeżeli komuś nie wystarczą jednak seryjne siedzenia, to za 5750 zł może zamówić fotele ergoComfort (zawierają pamięć ustawienia i masaż w fotelu kierowcy).

Volkswagen Passat – wielkie bagażniki

Volkswagen Passat Foto: Volkswagen
Volkswagen Passat

Volkswagen Passat – tańszy nawet o 20 000 zł. Sprawdź, ofertę przygotowaną specjalnie dla Ciebie!

Przenieśmy się teraz na sam koniec pojazdu. Tu szczególnie interesująco przedstawia się wersja kombi, której bagażnik mieści imponujące 650-1780 l. To wartość, która w zupełności zaspokoi urlopowe zapotrzebowanie każdej rodziny. Sedan też jest niezły pod tym względem, bo jego kufer mieści aż 586 l, ale z racji stopniowanego tyłu nie jest aż tak praktyczny jak kombi.

Z drugiej strony w sedanie, który w większości przypadków pełni rolę limuzyny, funkcjonalny kufer nie jest priorytetem. W tym przypadku istotniejsza jest elegancka linia i komfort podróżowania, a pod tymi względami samochód spisuje się godnie.

Volkswagen Passat to wygodne auto nie tylko z racji ukształtowania foteli czy przestronnego wnętrza, lecz także zestrojenia zawieszenia. Odpowiednie nastawy sprawiają, że auto świetnie radzi sobie z tłumieniem większych i mniejszych nierówności nawierzchni.

Jednak niech nie zrażą się kierowcy, którzy preferują dynamiczny styl jazdy. Okazuje się bowiem, że układ jezdny ma na tyle sztywne nastawy, żeby umożliwić sprawne pokonywanie krętych odcinków dróg. W takiej sytuacji nadwozie nie przechyla się nadmiernie, a poza tym w opanowaniu pojazdu pomaga precyzyjny układ kierowniczy. Idealnym rozwiązaniem będzie jednak zamówienie adaptacyjnego zawieszenia DCC (3340 zł). Wówczas do wyboru są sportowe bądź komfortowe nastawy. W ten sposób każdy może dobrać ustawienie podwozia do swoich preferencji.

Volkswagen Passat – moc wersji silnikowych

Passat Foto: Volkswagen
Passat

Volkswagen Passat – tańszy nawet o 20 000 zł. Sprawdź, ofertę przygotowaną specjalnie dla Ciebie!

Gama silnikowa Passata zaczyna się od 150 KM (zarówno benzyniak, jak i diesel). Za sedana w wersji 1.5 TSI z manualną skrzynią i z bazowym wyposażeniem Essence zapłacimy 99 990 zł, a za 2.0 TDI – 119 790 zł (kombi jest droższe o 5300 zł). Dalszy stopień wtajemniczenia to 190 KM, za które w przypadku benzyniaka zapłacimy minimum 134 390 zł (DSG w serii), a w przypadku diesla – 150 290 zł (też tylko z DSG).

Wspominaliśmy wcześniej, że sportowe skojarzenia w przypadku Passata nie są na wyrost. Dowodem na to są topowe jednostki napędowe. Najmocniejszy benzyniak generuje aż 272 KM, standardowo ma napęd 4x4 i skrzynię DSG, a cena takiego modelu to 178 190 zł w wersji Elegance bądź 236 690 zł jako R-Line Edition (tylko kombi). Wysoka moc to za mało żeby przekonać was o sportowych możliwościach auta? A co powiecie na przyspieszenie do setki po zaledwie… 5,6 s? Prawda, że robi wrażenie?

W gamie diesli za sportowe osiągi odpowiada 240-konna odmiana za którą zapłacimy od 182 490 zł (sedan z wyposażeniem Elegance). W kombi podobnie jak w przypadku topowego benzyniaka jest jeszcze specyfikacja R-Line Edition (240 990 zł). W tej postaci Volkswagen Passat nie jest aż tak dynamiczny, jak 272-konny benzyniak, ale osiąganie setki po 6,4 s to również rewelacyjny wynik. W tym przypadku dodatkowym atutem jest niskie spalanie – średnio 7,2 l/100 km.

Volkswagen Passat ma jeszcze w ofercie wersję, która zaspokoi oczekiwania ekologicznie nastawionych klientów. Passat GTE to hybryda typu plug-in, która ma układ o mocy 218 KM. Uzyskanie takiej mocy to efekt zastosowania benzyniaka 1.4 generującego 156 KM oraz elektrycznego silnika o mocy 115 KM. Dzięki temu samochód uzyskuje setkę po 7,4 s przy średnim zapotrzebowaniu na paliwo na poziomie zaledwie 1,3 l/100 km. Volkswagen Passat GTE sedan to wydatek 169 990 zł, natomiast kombi podobnie jak w przypadku innych odmian jest droższe o 5300 zł.

Passat Foto: Volkswagen
Passat

Volkswagen Passat – nasza opinia

Volkswagen Passat to samochód, który budzi skrajnie różne emocje. Pewne jest jednak, że można go uwielbiać lub nienawidzieć, ale trudno podważyć jego zalety. To samochód, który sprawdzi się zarówno jako limuzyna, jak i rodzinny model. Poza tym potrafi zachwycić zarówno fanów dynamicznej jazdy, jak i kierowców stawiających na ekologię.

Volkswagen Passat – tańszy nawet o 20 000 zł. Sprawdź, ofertę przygotowaną specjalnie dla Ciebie!

Foto: Auto Świat