Szef zespołu stylistów Volkswagena Walter de Silva twierdzi, że współczesne auta są za bardzo ozdabiane i dlatego należy powrócić od stylingu do designu. To w najnowszym Volkswagenie Polo zapewne się udało.
Podstawowe kształty nawiązują do poprzedniej generacji, przód stworzono w duchu Scirocco i aktualnego Golfa, profil ma wyraźne przetłoczenia z wystającymi błotnikami i progami. Tylne światła zespolone z charakterystycznym „L” widocznym już z daleka i identyfikującym ten model. Jedyne co można zarzucić nowemu VW Polo, to że w porównaniu z konkurencja jest to auto zbyt „dorosłe”. Ale z drugiej strony może to jest jego zaletą…
Na pochwałę zasługują przednie fotele, które potrafią wystarczająco utrzymać w optymalnej pozycji ciało kierowcy i współpasażera, podczas pokonywania ostrych zakrętów, a także zapewniają przy tym odpowiedni komfort jazdy. Obecnie siedzi się nieco niżej niż w poprzedniej generacji Polo, ale pozycja za kierownicą jest odpowiednia. Po dokonaniu dokładnych pomiarów kabiny dochodzimy do wniosku, że jedynie brakuje nieco miejsca nad głowami pasażerów zajmujących podróżujących na tylnych siedzeniach. Bagażnik ma pojemność 270 litrów, co w tej klasie samochodów można uznać za wynik zadawalający.
W porównaniu z poprzednią generacją i starzejącą się paletą silników tym razem należy odnotować poważny skok do przodu. Co prawda znajdziemy w ofercie jeszcze trzycylindrowe 1,2 HTP rodem z Mlada Boleslav (występujące w tym przypadku pod nazwą MPI) oraz 1,4 l, ale wszystkie pozostałe są zupełnie nowe. Te pozostałe, to pięć nowych silników, z których trzy to turbodiesle.
Volkwagen Polo - silniki wysokoprężne | ||||
Silnik | 1,6 TDI | 1,6 TDI | 1,6 TDI BM | 1,6 TDI |
Przekładnia | 5M | 5M (7DSG) | 5M | 5M |
Pojemność skokowa [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 |
Cylindry/zawory | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Moc [kW/obr./min] | 55/4000 | 66/- | 66/- | 77/4400 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 195/1500-2000 | 230/1500-2500 | 230/1500-2500 | 250/1500-2500 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 170 | 180 | 180 | 189 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 13,9 | - | - | 10,4 |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 4,2 | 4,2 | 3,6 | 4,2 |
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] | 1157 | - | - | - |
Nowe TDI o pojemności skokowej 1,6 l o mocy 66 kW z maksymalnym momentem obrotowym 230 Nm w zakresie 1500-2500 obr./min, wyznacza nowe standardy. O klekocie i wibrującym 1,4 TDI, a także 1,9 TDI możemy już zapomnieć. Nowa jednostka pracuje nie tylko cicho, równo, ale także od 1500 obr./min płynnie przyspiesza. W całym zakresie obrotów jest dobrze wyciszona, dzięki odpowiedniemu momentowi obrotowemu nie wymaga zbyt częstych zmian przełożenia, a przy tym zapewnia dobra dynamikę jazdy. Nie najkrótsze są przełożenia dźwigni zmiany biegów.
Oszczędna i ekologiczna wersja BlueMotion jest trudna do odróżnienia, chociaż jej dynamika nieco się różni. Nam bez większych problemów udało się osiągnąć zużycie paliwa poniżej 5 l/100 km. Należy oczekiwać, iż dużą karierę wśród nabywców zrobi nowy silnik 1,2 TSI o mocy 77 kW przy 5000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 175 Nm w zakresie 1500-3500 obr./min. Silnik ten pracuje jak jednostka…elektryczna. Jest cichy, a przy tym płynnie przyspiesza. Jednak w zależności od wykorzystania jego niekwestionowanych możliwości wzrasta zużycie paliwa. Podczas jazd testowych osiągano wyniki w przedziale od 7,2 l do 12,5 l/100 km. Co prawda można tym małym Volkswagenem jeździć taniej, ale też wolniej i mniej dynamicznie.
Volkwagen Polo - silniki benzynowe | ||||
Silnik | 1,2 MPI | 1,2 MPI | 1,4 MPI | 1,2 TSI |
Przekładnia | 5M | 5M | 5M (7DSG) | 6M (7DSG) |
Pojemność skokowa [cm3] | 1198 | 1198 | 1390 | - |
Cylindry/zaworyy | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 |
Moc [kW/obr./min] | 44/5200 | 51/5400 | 63/5000 | 77/5000 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 108/3000 | 112/3000 | 132/3800 | 175/1500-3500 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 157 | 165 | 177 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 16,1 | 14,1 | 12,1 | 9,7 |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 5,5 | 5,5 | 5,9 | 5,5 |
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] | 1067 | 1067 | 1070 | - |
Polo pretenduje do miana modelu prestiżowego w swojej klasie. Komfort zapewnia dobrze dobrane ustawienia zawieszenia, które doskonale sprawdziło się na nierównych i dziurawych drogach Sardynii. Także wychylenia nadwozia na zakrętach nie są aż tak znaczne.
Jesteśmy przekonani, iż Volkswagen z nowym Polo potrafi utrzymać swoją konserwatywną klientelę, która doceni przede wszystkim komfort i atrakcyjny wygląd. Jednak zapewne idolem młodych się nie stanie…bo ci wybiera bardziej usportowioną Ibizę.