Volkswagen Golf, bo oczywiście o nim mowa, zotał wprowadzony do sprzedaży w 1974 roku. Dwa lata później pojawiła się odmiana z Dieslem.

Silnik miał pojemność 1471 ccm i generował 50 KM mocy i 82 Nm przy 3000 obr./min. Na tamte czasy nie były tosłabe parametry, a auta były dużo lżejsze. Golf D przyspieszał od 0 do 100 km/h w 19 s i mógł się rozpędzić do 141 km/h. Był przy tym oszczędny. Średnie zużycie paliwa wynosiło 6,5 l na „setkę”.

W 1980 roku pojemność silnika Diesla zwiększono do 1588 ccm. Moc wzrosła do 54 KM, amaksymalny moment obrotowy do 120 Nm, który był osiągany niżej, od 2300 obr./min.

W 1982 roku Volkswagen znowu zrewolucjonizował silnik Diesla, który otrzymał turbodoładowanie. 70-konny, dużo dynamiczniejszy GolfGTD stał się wysokoprężnym odpowiednikiem legendarnej, sportowej odmiany GTI, ale to już zupełnie inna historia....

W najnowszej, już VI, generacji Volkswagena Golfa do napędu możemy wybrać jedną z czterech wersji wysokoprężnych z silnikami z bezpośrednim wtryskiem typu Common Rail: 1.6 TDI CR DPF o mocy 90 lub 105 KM oraz 2.0 TDI, generującym 140 bądź 170 KM w odmianie GTD.