Po kilku latach prac badawczo-rozwojowych nad technologią hybrydową, Volvo jest gotowe rozpocząć seryjną produkcję autobusów miejskich wyposażonych w technologię hybrydową. Dwunastometrowy Volvo 7700 Hybrid jest obecnie konstruowany w fabryce we Wrocławiu, natomiast podwozie autobusu piętrowego Volvo B5L Hybrid będzie konstruowane w Boras, w Szwecji. Nadwozia autobusów piętrowych będą produkowane przez Wrightbus w Irlandii Północnej.

- Jest to ogromny krok dla Grupy Volvo i przemysłu autobusowego - mówi Hakan Karlsson, prezes Volvo Buses. - Na rynku pojawił się autobus hybrydowy, który znacznie zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin oraz jest opłacalny - dodał Karlsson.

W Ameryce Północnej autobusy hybrydowe stanowią obecnie około 20 proc. rynku autobusów miejskich i ta liczba stopniowo rośnie. Jednakże technologia hybrydowa w nich zastosowana jest mniej opłacalna i dlatego wymaga różnego rodzaju subsydiów, aby inwestycje były opłacalne dla przewoźników. W Europie zainteresowanie i dostęp do subsydiów jest mniejszy, w związku z tym liczba autobusów hybrydowych nie jest tak duża.

- Dopiero teraz pojawił się na rynku europejskim autobus hybrydowy, który jest opłacalny - mówi Hakan Karlsson. - Dzięki znacznej oszczędności paliwa oraz faktowi, iż nasza technologia oparta jest na standardowych komponentach, nasi klienci odzyskają dodatkowe koszty związane z autobusem w stosunkowo krótkim czasie. Ponadto, większość jest przekonana, iż cena oleju napędowego wzrośnie, co zwiększy atrakcyjność technologii hybrydowej - podsumowuje prezes Volvo Buses.

Autobusy hybrydowe Volvo mają silnik Diesla mniejszy niż normalnie i silnik elektryczny, które działają niezależnie lub razem. Kiedy autobus hamuje, energia hamowania jest wykorzystywana i magazynowana w akumulatorze, i napędza silnik elektryczny, gdy autobus ponownie przyspiesza.

Kluczową zaletą równoległej technologii Volvo jest fakt, iż silnik wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych. Następnie autobus rusza ponownie jedynie przy pomocy silnika elektrycznego. Silnik Diesla uruchamia się dopiero wtedy, gdy autobus osiągnie 15-20 km/godzinę. Dzięki temu przystanki autobusowe są wolne od hałasu i spalin.

Kolejną korzyścią jest fakt, iż autobus umożliwia znaczne oszczędności paliwa, bez względu na trasę. Wiele starszych rozwiązań hybrydowych jest wydajnych jedynie w mocno zatłoczonych miastach, natomiast technologia Volvo działa równie dobrze przy większych odległościach pomiędzy przystankami autobusowymi. Ponadto, zwiększyła się liczba miejsc dla pasażerów w porównaniu z autobusami ze standardowymi silnikami Diesla.

Przez ponad rok Volvo Buses przeprowadzało testy autobusów i przez jakiś czas pierwsi klienci prowadzili autobusy hybrydowe w normalnych warunkach drogowych. Każdy z nich ma znaczne doświadczenie związane z autobusami zarówno, jeżeli chodzi o zużycie paliwa, jak i niezawodność.

Pod wieloma względami zużycie paliwa przekroczyło oczekiwania Volvo. Klienci wykazali od 25 proc. oszczędności na trasach z mniejszą liczbą przystanków do 30 - 35 proc. na bardziej zatłoczonych trasach. Niektórzy klienci wykazali jeszcze większe oszczędności.

- Do dnia dzisiejszego, wyniki przekroczyły nasze oczekiwania i wszystko wskazuje na to, iż jesteśmy także bliscy dokonania przełomu w technologii hybrydowej autobusów w Europie. Kluczowym wsparciem w tym zakresie są nowe przepisy unijne w sprawie zmniejszenia zużycia paliwa. A to właśnie osiągamy dzięki technologii hybrydowej - mówi Hakan Karlsson.