Historia pierwszej generacji Volkswagena Golf jest wyjątkowo długa. W 1974 roku był pierwszym autem w swojej klasie z poprzecznie ułożonym silnikiem i napędem przednich kół. Dla przykładu konkurencyjny Opel Kadett podobne zmiany przeszedł dopiero w 1979 roku, a Ford Eskort w 1980 roku. Na platformie oznaczonej kodel A1 powstały obok Golfa pierwsze dwie generacja modelu Scirocco (1974-92) i Caddy (1980-1995).
Nadwozie stworzone przez włoskie studio ItalDesign Giorgetto Giugiaro w ciągu kolejnych lat stało się klasyka nowoczesnego design, a południowoafrykański CitiGolf wciąż jest wierny pierwszej wersji. W następnych latach produkcji pojawiły się kolejne wersje – w 1976 roku GTI, w 1979 roku – sedan Jetta, a w 1980 roku Golf Cabriolet. W Europie sprzedaż pierwszej generacji Golfa zakończyła się w 1984 roku, ale kabriolet produkowany był Az do roku 1993. Natomiast w RPA trwa ona bez przerwy do dzisiaj.
W ciągu 25 lat w RPA wyprodukowano 377.484 egz., a CitiGolf przez wiele lat był najpopularniejszym modelem VW w tym kraju. Jeszcze w 2006 roku wyprodukowano 26.800 egz., a w tym roku ze względu na kryzys sprzedano jedynie 1690 egz. Według producenta o opłacalności można mówić przy 20-25 tys. egz. rocznie.
Fabryka Uitenhage doczeka się zmiany programu produkcji. Zredukowana zostanie z pięciu na dwie liczba platform, a od wiosny 2010 roku rozpocznie się sprzedażowego modelu, który zastąpi CitiGolfa. Do tego czasu producent zamierza sprzedawać limitowaną końcową edycję 1000 egzemplarzy ze specjalną tabliczką na desce rozdzielczej.