Wyniki badania, przeprowadzonego przez FlotaMonitor na zlecenie miesięcznika Auto Firmowe, wśród 117 firm z sektora MŚP posiadających auta wskazują, że prawie połowa aut (48,6%) należących do małych i średnich firm napędzanych jest benzyną. Niewiele mniej samochodów wykorzystuje olej napędowy (43,6%). Bardzo popularny wśród polskich kierowców autogaz nie cieszy się aż tak dużym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jedynie 7,7% posiadanych przez respondentów pojazdów wyposażonych było w instalację LPG, a żadna z ankietowanych firm nie przyznała się do posiadania aut z napędem CNG.

Dominują benzynówki

Zaskakuje fakt, że więcej aut należących do biorących udział w badaniu przedsiębiorców napędzanych jest benzyną niż olejem napędowym. W pewnym stopniu wpływ na to może mieć spory udział aut reprezentacyjnych, należących do właścicieli firm, ponieważ nie wszyscy z nich zdążyli przekonać się do takich aut z silnikami wysokoprężnymi. Ponad połowa (52,2%) respondentów ma w swoich parkach samochodowych dwa rodzaje pojazdów - napędzane benzyną lub olejem napędowym. Niewiele firm decyduje się kupować auta z wyłącznie jednym rodzajem silnika. Z badania wynika, że przedsiębiorstw mających wyłącznie samochody benzynowe jest mniej niż 1/5 (18,3%), natomiast posiadających tylko diesle nieco ponad 12%. Jedynie trochę ponad 17% badanych firm ma swoich parkach auta z instalacją LPG, a ogólnie samochody takie stanowią niecałe 8% ogólnej liczby aut należących do ankietowanych. W żadnej firmie autogaz nie był głównym paliwem używanym w zastępstwie do napędu silników benzynowych.

Niepotrzebna gotówka

Z badania wynika, że sektor MŚP powoli przekonuje się do kart paliwowych. Ponad 57% ankietowanych korzysta z tego rozwiązania i wszyscy są zadowoleni z posiadania kart paliwowych. Najbardziej przedsiębiorcy cenią sobie karty za brak konieczności posiadania gotówki w momencie tankowania, istotne są również wygoda związana z otrzymywaniem jednej zbiorczej faktury oraz możliwość kontroli ilości paliwa tankowanego przez poszczególnych pracowników. Wśród firm, biorących udział w badaniu, najbardziej popularna okazała się karta Routex, za nią uplasowały się karty Flota (PKN Orlen) oraz Shell. Firmy, które nie korzystają z kart paliwowych, zwykle nie znają warunków przyznania kart ani oferty firm ich emitujących. Najczęściej w ogóle nie starają się o karty paliwowe w przeświadczeniu, że ich firma jest za mała (tak myśli aż 53,1% niekorzystających z kart respondentów) lub że używanie takich kart jest drogie (15,6%). 18,7% firm, biorących udział w badaniu, które nie mają kart, otwarcie przyznaje, że nie orientuje się w rynkowej ofercie. Jak widać, spore pole do popisu mają koncerny paliwowe, to im bowiem powinno zależeć na spenetrowaniu tego rynku i poszerzeniu wiedzy potencjalnych klientów.

Jakość i cena najważniejsze

Przedsiębiorcy, wybierając sieć stacji benzynowych, kierują się przede wszystkim jakością paliwa, która jest najważniejsza dla 27% ankietowanych, a dla ponad 42% jest jednym z trzech elementów, jakie biorą pod uwagę. Nie bez znaczenia przy wyborze sieci jest także liczba stacji, jakie ma, i oczywiście cena paliwa. Mało respondentów zwraca uwagę na usługi dodatkowe (sklep, bar, myjnia itp.) czy atrakcyjny program lojalnościowy (np. BP Parter Club czy VITAY Orlenu). Przedsiębiorcy biorący udział w badaniu (26%) najczęściej korzystają z sieci PKN Orlen, na drugim miejscu znalazły się stacje sieci BP (z nich najczęściej korzysta 17% ankietowanych). Obie marki doceniane są, przede wszystkim, za dużą liczbę stacji, wysoką jakość paliwa i stosunkowo niskie ceny. Aż 19% przedsiębiorców nie czuje się przywiązana do żadnego koncernu. Osoby te tankują na różnych stacjach, kierując się przede wszystkim ceną paliwa. Dla klientów wybierających stacje sieci Shell i Statoil najważniejsza jest z kolei jakość paliwa. Na tych stacjach jest ona - według nich - dodatkowo gwarantowana renomą międzynarodowych koncernów.