• Kierowcy korzystający z parkingu w centrum handlowym Witawa uważają, że operator parkingu bezzasadnie obciąża ich wysoką opłatą dodatkową
  • Przedstawiciele centrum wskazują, że karani są wyłącznie ci kierowcy, którzy swoim pojazdem blokują dwa miejsca parkingowe
  • Zarządca parkingu wskazuje, że szerokość wyznaczonych miejsc umożliwia zaparkowanie nawet SUV-a

165 miejsc postojowych mają do dyspozycji kierowcy, którzy wybiorą się do centrum rodzinnego Witawa w Gdyni. Obecnie zarządcą parkingu jest firma IT Parking z Katowic. Jak informują rozgoryczeni klienci centrum, pozostawiając tutaj samochód, trzeba liczyć się z wysokimi karami, które jak sugerują media, może wynieść nawet 450 zł za zaparkowanie samochodu na linii rozdzielającej miejsca postojowe.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

450 zł kary, ale tylko dla spóźnialskich

Zapytaliśmy w centrum Witawa, czy faktycznie kierowcy mogą dostać 450 zł mandatu za pozostawienie samochodu na linii. Okazuje się, że faktycznie tak jest, choć skargi ze strony kierowców rozmijają się z rzeczywistością.

Z opłatą dodatkową, jak została określona ta kara, w wysokości 450 zł muszą liczyć się te osoby, które nałożonej kary nie zapłacą w terminie siedmiu dni. Jeśli to zrobią w wyznaczonym czasie, kara zamknie się kwotą 175 zł.

Nawet ta niższa kwota to dość dużo, ale jak usłyszeliśmy, jej celem jest zwiększenie komfortu dla innych kierowców. Z dodatkową opłatą muszą się bowiem liczyć wyłącznie ci kierowcy, którzy nie przestrzegają regulaminu.

Przedstawiciel centrum zapewnił, że kara nie jest nakładana, gdy ktoś zaparkuje na linii, tylko w sytuacji, gdy celowo pozostawi auto na dwóch miejscach parkingowych.

Opłata dodatkowa tylko w przypadku złamania regulaminu

O doprecyzowanie, w jakich przypadkach karani są kierowcy, poprosiliśmy zarządcę parkingu, czyli firmę IT Parking.

"Opłata parkingowa (dodatkowa) jest nakładana na kierowców, którzy nie przestrzegają obowiązującego na terenie galerii regulaminu parkowania, tzn. nie pobierają biletów parkingowych z parkomatów zainstalowanych na terenie galerii bądź parkują swoje pojazdy niezgodnie z oznakowaniem poziomym parkingu. Wobec tego opłaty parkingowe są nakładane na kierowców parkujących swoje pojazdy na dwóch miejscach postojowych, ograniczając tym samym dostępność miejsc postojowych dla pozostałych klientów galerii" — czytamy w otrzymanej odpowiedzi.

W dalszej części zarządca parkingu zapewnia, że kierowcy, którzy najechali na linię bądź lekko ją przekroczyli, nie są w ten sposób karani. Opłata dodatkowa dotyczy wyłącznie tych, którzy ewidentnie blokują dwa miejsca parkingowe. Na potwierdzenie tego faktu każdorazowo sporządzana jest dokumentacja fotograficzna. Jak zauważa IT Parking, blokowanie dwóch miejsc przez jeden pojazd negatywnie wpływa na rotację pojazdów na parkingu.

W razie wątpliwości ze strony kierowcy ten ma możliwość odwołania się od kary. Jak zapewnia zarządca, reklamacje rozpatrywane są w ciągu trzech dni roboczych. Osoby, które złamały regulamin i muszą liczyć się z karą, za wycieraczką przedniej szyby pojazdu znajdują druk "Opłaty parkingowej".

Mieszczą się tu nawet SUV-y. Problemem pozostają kierowcy

Zapytaliśmy zarządcę parkingu w Gdyni, czy powodem frustracji nie są być może problemy z zaparkowaniem większych gabarytowo pojazdów. IT Parking zapewnił, że w centrum handlowym Witawa parkują nie tylko małe auta miejskie, lecz także SUV-y i z obserwacji wynika, że nawet te większe samochody można bez problemu ustawić na wyznaczonym miejscu postojowym. Trudno z tym polemizować, bowiem szerokość miejsc postojowych wynosi od 2,3 do 2,6 m.

Nieco więcej światła na tę kwestię może rzucić jeszcze jeden fakt, na który zwraca uwagę IT Parking. Okazuje się bowiem, że część kierowców usprawiedliwia łamanie regulaminu tym, że w momencie wjazdu na parking większość miejsc parkingowych była pusta. "W żadnym wypadku nie uprawnia to kierowców do nieprzestrzegania obowiązujących zasad. W przypadku gdy znaczna część miejsc postojowych jest wolna, to kierowca tym bardziej ma możliwość wyboru dogodnego dla siebie miejsca postojowego i zaparkowania pojazdu według przyjętego regulaminu" — czytamy w odpowiedzi IT Parkingu.

Naszym zdaniem

Biorąc pod uwagę wszystkie za i przeciw, trudno nie przyznać racji zarządcy parkingu w centrum handlowym Witawa. Być może dobrą praktyką byłoby, gdyby i inni zarządcy zaczęli stosować podobne rozwiązanie. Nasze obserwacje podczas korzystania z różnego rodzaju parkingów pokazują, że część kierowców podchodzi do kwestii parkowania na wyznaczonych miejscach albo bez należytej uwagi, albo co gorsza, całkowicie ignorując fakt, że swoim zachowaniem utrudniają życie innym kierowcom.

Trudno zgodzić się z argumentem, że poprawne ustawienie samochodu zajmuje zbyt wiele czasu. Wyjeżdżając samochodem na ulicę, godzimy się na to, że musimy dostosować się do obowiązujących przepisów i norm, także tych obowiązujących na prywatnych parkingach. A jeżeli ktoś uważa inaczej, zawsze pozostaje komunikacja miejska, taksówki lub życzliwość ze strony rodziny bądź znajomych.