W teorii parkowanie równoległe jest bardzo proste. W praktyce to czynność, która przerasta albo przeraża wielu kierowców. Każdy z nas ma jednak (albo wciąż stara się znaleźć) sprawdzone sposoby na skuteczny i szybki wjazd w taką lukę. Czasami są to "śmieszne" metody wyuczone na kursie na prawo jazdy albo przekazywane z pokolenia na pokolenia. Jeśli działają, to w czym problem? W końcu liczy się efekt!
Idealne parkowanie równoległe
Jak jednak radzą z tym sobie systemy automatycznego parkowania w nowych samochodach? Naturalnie, polegają na czujnikach, radarach i algorytmach, a więc przede wszystkim na matematyce. Częściowo kulisy idealnego parkowania równoległego odsłania prosta i krótka animacja opublikowana w serwisie LinkedIn. Rozwój sytuacji można tu śledzić z lotu ptaka.
Oczywiście, proces kończy się sukcesem i można by się było rozejść. Ale komentarze pod postem pokazują, że parkowanie równoległe to bardzo emocjonujący temat. Część użytkowników słusznie zwraca uwagę, że w tak dużej luce zaparkowałby każdy, a część dzieli się swoimi przepisami na sukces. Najpopularniejsza metoda składa się z pięciu prostych kroków.
Przepis na udane parkowanie równoległe:
- Zbliż się bokiem na ok. metr do zaparkowanego obok samochodu.
- Zrównaj się tylnym zderzakiem swojego auta ze zderzakiem stojącego samochodu (wskazówka: jeśli pojazdy są podobnej wielkości, dobrym punktem odniesienia będą boczne lusterka).
- Skręć do oporu kierownicę w prawo i zacznij powoli cofać.
- Gdy tylne koło samochodu będącego punktem odniesienia znajdzie się pośrodku szyby pasażera, skręć kierownicę w drugą stronę i cofaj dalej (uwaga: kontroluj przedni prawy róg swojego auta i uważaj na pojazd stojący z tyłu!).
- Znów skręć kierownicę i wyrównaj pozycję samochodu, jadąc do przodu. Gotowe!
Zakaz parkowania - gdzie obowiązuje
Są miejsca, w których parkowanie jest bezwzględnie zabronione. Oprócz tych, przy których stoją stosowne znaki, są jeszcze m.in.:
- Mniej niż 10 m od przejazdu kolejowego, tramwajowego, skrzyżowania i przejścia dla pieszych;
- wjazdu do garażu, w bramę, na parking i inne posesje;
- zatoki autobusowe;
- tunele, mosty i wiadukty;
- wzdłuż linii ciągłej i na jej krańcach w taki sposób, by inni kierowcy musieli na nią najechać, żeby ominąć nasz samochód. Nie wolno też zostawiać auta obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni;
- niedozwolone jest parkowanie w sposób, który mógłby ograniczać widoczność znaków drogowych.