Auto Świat Wiadomości Aktualności Wychodzi za każdym razem. Matematyk obliczył, kiedy kręcić kierownicą, by idealnie zaparkować

Wychodzi za każdym razem. Matematyk obliczył, kiedy kręcić kierownicą, by idealnie zaparkować

Mówi się, że matematyka opisuje świat i odpowiada na wszystkie pytania. Autor wpisu w serwisie LinkedIn podziela tę tezę i uważa, że do idealnego parkowania równoległego niezbędna jest znajomość geometrii. Teoretyczny przepis na sukces wyjaśnia nagranie. Podsumowaliśmy je w pięciu punktach.

Parkowanie równoległe (widok z lotu ptaka)
Flystock / Shutterstock
Parkowanie równoległe (widok z lotu ptaka)

W teorii parkowanie równoległe jest bardzo proste. W praktyce to czynność, która przerasta albo przeraża wielu kierowców. Każdy z nas ma jednak (albo wciąż stara się znaleźć) sprawdzone sposoby na skuteczny i szybki wjazd w taką lukę. Czasami są to "śmieszne" metody wyuczone na kursie na prawo jazdy albo przekazywane z pokolenia na pokolenia. Jeśli działają, to w czym problem? W końcu liczy się efekt!

Najlepsze sposoby na parkowanie równoległe znają Włosi
Najlepsze sposoby na parkowanie równoległe znają WłosiMaria Avvakumova / Shutterstock

Idealne parkowanie równoległe

Jak jednak radzą z tym sobie systemy automatycznego parkowania w nowych samochodach? Naturalnie, polegają na czujnikach, radarach i algorytmach, a więc przede wszystkim na matematyce. Częściowo kulisy idealnego parkowania równoległego odsłania prosta i krótka animacja opublikowana w serwisie LinkedIn. Rozwój sytuacji można tu śledzić z lotu ptaka.

Oczywiście, proces kończy się sukcesem i można by się było rozejść. Ale komentarze pod postem pokazują, że parkowanie równoległe to bardzo emocjonujący temat. Część użytkowników słusznie zwraca uwagę, że w tak dużej luce zaparkowałby każdy, a część dzieli się swoimi przepisami na sukces. Najpopularniejsza metoda składa się z pięciu prostych kroków.

System automatycznego parkowania
System automatycznego parkowaniaChesky / Shutterstock

Przepis na udane parkowanie równoległe:

  1. Zbliż się bokiem na ok. metr do zaparkowanego obok samochodu.
  2. Zrównaj się tylnym zderzakiem swojego auta ze zderzakiem stojącego samochodu (wskazówka: jeśli pojazdy są podobnej wielkości, dobrym punktem odniesienia będą boczne lusterka).
  3. Skręć do oporu kierownicę w prawo i zacznij powoli cofać.
  4. Gdy tylne koło samochodu będącego punktem odniesienia znajdzie się pośrodku szyby pasażera, skręć kierownicę w drugą stronę i cofaj dalej (uwaga: kontroluj przedni prawy róg swojego auta i uważaj na pojazd stojący z tyłu!).
  5. Znów skręć kierownicę i wyrównaj pozycję samochodu, jadąc do przodu. Gotowe!

Zakaz parkowania - gdzie obowiązuje

Są miejsca, w których parkowanie jest bezwzględnie zabronione. Oprócz tych, przy których stoją stosowne znaki, są jeszcze m.in.:

  • Mniej niż 10 m od przejazdu kolejowego, tramwajowego, skrzyżowania i przejścia dla pieszych;
  • wjazdu do garażu, w bramę, na parking i inne posesje;  
  • zatoki autobusowe;
  • tunele, mosty i wiadukty;
  • wzdłuż linii ciągłej i na jej krańcach w taki sposób, by inni kierowcy musieli na nią najechać, żeby ominąć nasz samochód. Nie wolno też zostawiać auta obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni;
  • niedozwolone jest parkowanie w sposób, który mógłby ograniczać widoczność znaków drogowych.
Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków