- Na rynku europejskim, po wcześniejszych wzrostach cen, samochodu używane w końcu zaczynają tanieć
- W Niemczech w ostatnim czasie ceny były niższe nawet o 9,5 proc.
- W Polsce odnotowuje się jednak niewielkie wzrosty
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Od dłuższego czasu samochody na rynku wtórnym, zamiast tanieć, drożeją. Jednak pomimo bardzo wysokiej inflacji trend ten w końcu zaczyna się odwracać na europejskim rynku. Jak twierdzą eksperci z Carvago wpływ na to ma wiele czynników, ale jednym z najistotniejszych jest stopniowa odbudowa łańcuchów dostaw, które zostały zaburzone przez pandemię. Dzięki temu nowe samochody zaczynają docierać do klientów, więc mogą oni pozbywać się swoich starszych czterech kółek.
Obniżenie cen w II kwartale 2022 r. jest też związane z obniżeniem popytu na samochody w sezonie wakacyjnym, ale bardzo istotnym czynnikiem jest poczucie niepewności i niekorzystne perspektywy gospodarcze związane z sytuacją panującą w Ukrainie.
I tak na praktycznie wszystkich rynkach, gdzie Carvago oferuje swoje usługi sprzedaży aut, ceny pojazdów do 5 lat spadły w II kwartale bieżącego roku. W Niemczech spadek wyniósł średnio 9,5 proc., we Włoszech 6,6 proc., w Czechach 1,2 proc., a na Słowacji 7,9 proc.
- Przeczytaj także: Najpopularniejsze auta używane w 2021 r. [Ranking]
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
W Europie auta tanieją, a w Polsce drożeją
Niestety trend spadkowy nie dotyczy Polski, choć w II kwartale podwyżki zdecydowanie spowolniły (wzrost 3 proc. w porównaniu do 13,7 proc. w poprzednim kwartale).
Średnia cena samochodu jest oczywiście uzależniona od wieku auta i tak wzrost aut w wieku do 5 lat wyniósł 3 proc.:
- pierwszy kwartał - 92 tys. 200 zł;
- drugi kwartał - 95 tys. 000 zł.
Auta w wieku do 10 lat podrożały średnio o 1,6 proc.:
- pierwszy kwartał - 63 tys. 900 zł;
- drugi kwartał - 94 tys. 900 zł.
Mediana przebiegu uległa wzrostowi, tutaj wzrost wynosi 7,5 proc.:
- pierwszy kwartał - 89 tys. 856 km;
- drugi kwartał - 96 tys. 579 km.
Według Carvago na rynku wtórnym najbardziej popularny jest Opel, gdzie najchętniej kupowana jest Astra, a na drugim miejscu znajduje się Insignia. Są to samochody dość stare, bowiem 60 proc. używanych Insingii w II kwartale miało 10 lub więcej lat, a 70 proc. posiadało przebieg wyższy niż 150 tys. km.
- Przeczytaj także: Sytuacja na rynku przewozów autokarowych nie napawa optymizmem. W Polsce brakuje kierowców i rozwiązań prawnych
Diesle z nieco większym zainteresowaniem w Polsce
Co ciekawe samochody z silnikiem Diesla zyskały na popularności w Polsce o 4 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału i wyniosła 44 proc. Dla porównania na Słowacji popularność aut z silnikiem napędzanym olejem napędowym wynosi 65 proc., a w Niemczech jedynie 36 proc.