Może to oznaczać, że na dalszy plan w m.in. Europie zejdzie marka Fiat, której w ostatnich latach powodzi się ze zmiennym szczęściem.

- Potrzebujemy uzyskać przestrzeń dla silniejszej marki. Nie uśmiercimy Fiata, bo ma on wielką przyszłość krajach Ameryki Łacińskiej, a w Europie może opierać się na mocy modelu 500. Jednak nie możemy kierować się emocjami – znaczenie Fiata się zmniejszyło” – powiedział Sergio Marchionne – szef koncernu FCA.

Udział fiata w rynku europejskim spadł już poniżej granicy pięciu procent, a to oznacza, że konieczna jest zmiana strategii. Z całą pewnością przyszłość legendarnej włoskiej marki opierać się będzie na rodzinie Fiata 500 oraz kolejnej generacji Fiata Panda.

Co zatem będzie z innymi modelami Fiata? Oczekiwany przez producenta sukces kompaktowego modelu Tipo, który oferowany jest w trzech wersjach nadwozia – sedan, hatchback i kombi, nie spełnił oczekiwanych nadziei. W ciągu dwóch lat na rynkach europejskich sprzedano tylko 195 tys. egzemplarzy, a to o wiele mniej niż oczekiwał producent.

Chociaż ten model uzyskał pozytywne opinie, to jednak reprezentuje segment, w którym jest wielu konkurentów, a to oznacza stosunkowo niskie marże. Marchionne nie wyklucza decyzji o wcześniejszym zakończeniu produkcji tego auta, niż planowano.

Natomiast produkowany już 12 lat Fiat Punto zakończy swoją karierę w maju 2018 r. Jego sprzedaż spadła z 400 tys. egz. do 50 tys. egz. rocznie. Auto nie jest już w stanie spełnić obecnych wymagań przewidzianych przez obowiązujące przepisy norm emisji szkodliwych spalin.

Następca Fiata Punto ma być produkowany w serbskim Kragujevacu i będzie europejską wersją modelu Argo, który od niedawna powstaje w Ameryce Południowej.

Zgodnie z wcześniejszą deklaracją, obecny szef koncernu FCA Marchionne zamierza w tym roku przejść na zasłużoną emeryturę. Na pytanie o następcę odpowiada w swoim stylu: „Mój następca jeszcze o tym nie wie. Dowie się o tym pół godziny przed ogłoszeniem oficjalnego komunikatu. Podobnie było w moim przypadku i nie widzę przeszkód, by tak stało się z moim następcą.”

Szczegółowe plany strategii modelowej FCA na lata 2018-2022 Marchionne przedstawi na spotkaniu z inwestorami, które zaplanowane zostało na 1 czerwca 2018 r.