- Wybierając się w wakacyjną trasę warto sięgnąć po nawigację z funkcją informacji o ruchu drogowym, które są aktualizowane na bieżąco
- Dzięki aktywnej funkcji Traffic oraz tzw. trybowi trasy dynamicznej nawigacja może na bieżąco korygować trasę, by ominąć utrudnienia
- Pamiętajmy, że nie każdy korek warto objeżdżać - może się zdarzyć, że zajmie nam to więcej czasu niż podróż zatłoczonym odcinkiem
Eksperci od nawigacji przypominają, że zwykle najchętniej korzystamy z dobrze znanych głównych tras, które nie zawsze są najlepszym wyborem. Trzeba bowiem liczyć się z większym natężeniem ruchu, co oznacza nie tylko większe ryzyko korków, ale także kolizji czy wypadków. Naturalnie trudno o takie alternatywne drogi, którymi zawsze dojedziemy znacznie bezpieczniej i bez zbędnych opóźnień. Mimo wszystko warto jednak poszukać innych tras, gdyż czasem można sporo zaoszczędzić – nie tylko czasu czy paliwa, ale także nerwów.
Pod lupę wzięto popularne wakacyjne kurorty oraz największe polskie miasta. NaviExpert przygotował zestawienie alternatywnych tras dla powracających z wakacyjnego wypoczynku w górach, nad morzem oraz na mazurskich jeziorach. Zespół Yanosika skupił się zaś na trasach dojazdowych do wybranych miejsc odpoczynku i przeanalizował godziny podróży.
Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies wyjaśnia: "Wielu kierowców wybiera niedzielne popołudnia jako czas wakacyjnych powrotów. Może mieć to wpływ nie tylko na wydłużenie czasu podróży, ale także wiązać się z wyższym prawdopodobieństwem spotkania patrolu policji. Planując swoją podróż warto dobrze zastanowić się nie tylko nad tym, kiedy wyruszyć w drogę, ale także sprawdzić trasy alternatywne dostępne w nawigacji NaviExpert. Od tego, którą wybierzemy zależy to, ile czasu zajmie nam powrót do domu oraz z jakimi nakładami finansowymi będzie się wiązał. Dobrym przykładem jest trasa Gdańsk – Wrocław, na której możemy albo zaoszczędzić godzinę, albo wydać mniej na paliwo i bramki. Odpowiedź na pytanie o to, co jest ważniejsze - oszczędności czasu czy paliwa – jest kwestią indywidualną i pozostawiamy to naszym użytkownikom. Ważne, aby mieli wybór i byli tego świadomi".
Julia Langa z Yanosika poinformowała: "Przygotowaliśmy zestawienie danych z naszej aplikacji, które określa natężenie ruchu na górskich odcinkach dróg, na podstawie średniej prędkości jazdy. Wzięliśmy pod uwagę piątki, soboty i niedziele w lipcu, w 4 przedziałach godzinowych - od 6 do 8 rano, od 12 do 14, od 16 do 18 po południu i od 20 do 22 wieczorem. To najpopularniejsze godziny podróży, na które decyduje się większość kierowców".
Nietrudno zgadnąć, że o największe natężenie ruchu najłatwiej w weekendy. Wzmożony ruch odnotowywany jest już w piątek w godzinach od 12 do 18. Nie brakuje także kierowców decydujących się na podróż dopiero w sobotę. Zależnie od drogi na wolniejszą jazdę trzeba przygotować się w godzinach 12-14 (np. np. autostrada A4 czy górskie trasy na południu Polski) i 16-18. W przypadku niedzielnych powrotów im później ruszymy w drogę, tym zwykle średnia prędkość rośnie.
Bez względu jednak na porę wyjazdu można spróbować znaleźć trasę z dala od zatłoczonych miejscowości do czego zachęca Szymon Sołtysik z Mazdy Motor Poland, która wspólnie z NaviExpert przygotowała przewodnik Slow Road z rekomendowanymi drogami i inspirującymi miejscami wypoczynku. W aplikacji wystarczy wybrać opcję wyszukiwania wzdłuż trasy i dodać jedną z ikon Slow Road do opracowanego planu podróży.
"Doświadczenie prawdziwej przyjemności podróżowania samochodem jest sporym wyzwaniem w szczycie wakacyjnych wyjazdów. Dlatego zdecydowaliśmy się konsekwentnie rozwijać przewodnik Slow Road, w którym rekomendujemy trasy i miejsca odpoczynku z dala od zatłoczonych, masowych atrakcji turystycznych. Użytkownicy nawigacji NaviExpert mogą skorzystać z inspirujących miejsc wypoczynku w Polsce lub wybrać w drodze powrotnej z wakacji trasę mniej uczęszczaną, która rutynową podróż zmieni w niezwykłą przygodę dla całej rodziny" – wyjaśnia Szymon Sołtysik.
Twórcy aplikacji zastrzegają, że proponowane trasy to jedynie rekomendacje, a nawigacja może i tak oszacować inny plan podróży zależnie od napływających informacji o ruchu drogowym. Może zatem okazać się, że w przypadku sporych korków poznamy drogi, którymi nigdy wcześniej nie podróżowaliśmy.