- Fabryka Toyoty w Wałbrzychu zwiększa produkcję. Będą tam teraz powstawać silniki o pojemności 1,5 l stosowane w napędzie hybrydowym
- Polskie zakłady Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach tworzą największy ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych marki poza Azją
- Dzięki rozwojowi technologii hybrydowej w polskich fabrykach Toyoty powstało ponad 900 nowych miejsc pracy
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Toyota Polska poinformowała, że w piątek 17 grudnia uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną silnika o pojemności 1,5 l. Zaprojektowana w oparciu o globalną platformę Toyoty (TNGA) jednostka jest stosowana w napędach hybrydowych, które trafiają do mniejszych modeli – Yarisa i Yarisa Cross.
Obydwa samochody korzystają z wytwarzanej także w Wałbrzychu elektrycznej przekładni hybrydowej z motorem elektrycznym MG1. Inwestycje Toyoty w Polsce sprawiły, że jesteśmy jedynym tak dużym ośrodkiem produkcji i rozwoju napędów hybrydowych marki poza Azją. Oprócz zakładu w Wałbrzychu mamy też bowiem fabrykę Toyoty w Jelczu-Laskowicach.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Toyota Polska zwiększa produkcję w Wałbrzychu
W ciągu ostatnich trzech lat Toyota zainwestowała w polskie zakłady niemal 2 mld zł. Dzięki nim zatrudnienie w Wałbrzychu znalazło 300 osób, a w Jelczu-Laskowicach – ponad 600. Kadra pracownicza w obydwu fabrykach Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) przekracza już 3,3 tys. osób, a możliwości produkcyjne wzrosły o 76 proc. – do 1,8 mln podzespołów rocznie.
Od czerwca 2020 r. silniki benzynowe o pojemności 1,5 l powstawały w Jelczu-Laskowicach obok motorów 2,0 l TNGA. Najnowsza inwestycja dotycząca produkcji napędów hybrydowych umożliwiła wytwarzanie mniejszych silników także w nowo wybudowanej hali o powierzchni 10 tys. m kw. w Wałbrzychu. Znalazło się w niej ponad 300 maszyn i urządzeń, które pracują na pięciu nowych liniach obróbczych i na linii montażu.
Do tego w przyszłym roku z taśmy w Wałbrzychu zjeżdżać będą przekładnie hybrydowe nowej generacji i motor elektryczny MG2. Czym różni się od produkowanego już MG1? To dwa zupełnie inne podzespoły działające w przekładniach – MG1 pełni funkcję rozrusznika przy uruchamianiu silnika spalinowego i wytwarza prąd do zasilania MG2. Ten z kolei jest głównym silnikiem elektrycznym – napędza koła i odzyskuje część energii kinetycznej podczas wytracania prędkości.
Rośniemy na hybrydowego giganta
"Wraz z uruchomieniem tej linii oraz planowanym wprowadzeniem kolejnej generacji hybryd z lokalną produkcją obu silników elektrycznych MG1 i MG2 kończymy transformację naszej firmy z producenta silników konwencjonalnych w centrum napędów hybrydowych Toyoty. Napędy te stanowią obecnie prawie 70 proc. produkcji obu zakładów i ich udział systematycznie rośnie" – poinformował Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.
Toyota Polska zajmuje się zarówno wytwarzaniem podzespołów wykorzystywanych w samochodach o obniżonej emisji, jak i badaniem technologii hybrydowej. W TMMP funkcjonuje Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie. Części z polskich fabryk trafiają nie tylko do europejskich montowni Toyoty w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji i Rosji, ale też tych zlokalizowanych w Turcji, Republice Południowej Afryki i Japonii.