- Volkswagen oferuje w Polsce trzy wersje punktu ładowania ID.Charger - najtańsza kosztuje 1729 zł i jest wyposażona w zintegrowany przewód ładowania
- Najdroższa wersja ID.Charge Pro łączy się z internetem i zawiera wbudowany licznik przydatny do rozliczeń
Samochód elektryczny trzeba gdzieś naładować. Oczywiście najwygodniej jest w domu, do czego zwykle przekonują producenci aut. Energię można bowiem uzupełniać korzystając ze zwykłego, czyli standardowego gniazdka elektrycznego. Niestety, nie jest to zbyt efektywne rozwiązanie. Im większa pojemność baterii, tym czas ładowania może się znacząco wydłużyć (nawet do kilkudziesięciu godzin). Stąd pomysł producentów aut na domowe punkty ładowania, czyli tzw. wallboxy, dzięki którym można znacząco skrócić czas zasilania. Oferuje je m.in. Volkswagen.
Niemiecki koncern proponuje aż trzy różne produkty z serii ID.Charger: standardowa odmiana oraz wersje Connect i Pro. Czym się różnią? Nie tylko ceną (odpowiednio: 1729 zł, 2599 zł i 3669 zł), ale i możliwościami. W przypadku topowej wersji nie zabrakło wbudowanego modułu LTE (i powiązanych z nim funkcji online) oraz zintegrowanego licznika energii ze stosownym certyfikatem.
Licznik przyda się, by łatwo i wygodnie rozliczać rachunki (np. na potrzeby rozliczeń samochodu służbowego czy zasilania innych aut elektrycznych) i dzielić się kosztami z sąsiadami. Łączność z internetem oznacza zaś komfortową, zdalną kontrolę procesu ładowania oraz automatyczne aktualizacje.
Każdą z ładowarek można zamówić w jednej z dwóch odmian mocy: 7,4 kW oraz 11 kW. Z odmiany 7,4 kW można skorzystać, gdy mamy w domu, garażu czy przy miejscu postojowym jedynie przyłącze jednofazowe. W przypadku przyłącza trójfazowego można zaś skorzystać z odmiany 11 kW, co jest tym bardziej atrakcyjne, iż oznacza skrócenie czasy ładowania. W przypadku samochodu z akumulatorem 60 kWh musimy liczyć się z ok. 4-5 godzin oczekiwania (6-7 godzin w wersji 7,4 kW) na naładowanie „do pełna”.
Oczywiście nie sposób zapomnieć o kluczowym pytaniu – skąd mamy wiedzieć jaka wersja jest optymalna dla naszego domu czy garażu? W przypadku Volkswagena wystarczy skorzystać z konfiguratora online i zamówić opcję instalacji ze szczegółową kontrolą domu (tzw. Home Check). Wówczas można liczyć na profesjonalnego doradcę i instalatora, czyli certyfikowanego elektryka.