• Pod koniec 2019 roku w Warszawie zainstalowano łącznie 144 punkty ładowania w 54 stacjach - do końca 2020 roku powstanie jeszcze 21 stacji z 41 punktami
  • By osiągnąć minimalną liczbę 1000 punktów w mieście (wymóg ustawy o elektromobilności) powstanie jeszcze 816 ogólnodostępnych ładowarek
  • W Warszawie powstaną stacje o mocy min. 22 kW (AC) oraz min 40 kW (DC) ze złączami Combo (Typ 2) oraz Chademo

Po wielkich inwestycjach w autobusy elektryczne pora na rozbudowę sieci stacji ładowania dla samochodów elektrycznych w Warszawie. Rada miasta przyjęła bowiem „Plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na obszarze m.st. Warszawy”. W ciągu najbliższych dwóch-trzech lat powstanie aż 408 stacji z 816 punktami ładowania.

Na terenie całego miasta pojawi się kilkaset słupków (lokalizacje konsultowano z mieszkańcami co przyniosło efekt w postaci 30 nowych punktów i rezygnacji z 5 lokalizacji) przeznaczonych do ładowania dwóch pojazdów jednocześnie. To oznacza istotne zmiany na mapie parkingów, gdyż przy każdym z planowanych słupków trzeba będzie wyznaczyć po dwa miejsca postojowe. Lista lokalizacji jest już znana. Można ją przejrzeć na stronie internetowej miejskiego urzędu (uchwała nr XLI/1264/2020 wraz z załącznikami).

Nowe ładowarki w Warszawie - łatwiej przy szkole czy kościele niż pod centrum handlowym

Jak dobierano lokalizacje? Wszystkie stacje powstaną na gruntach miejskich lub należących do Skarbu Państwa w pobliżu obiektów edukacyjnych, sakralnych, handlowych, sportowych, rekreacyjnych, placówek służby zdrowia czy parków i cmentarzy. Uwzględniono także już istniejące budownictwo wielorodzinne (czyli bloki mieszkalne), przy których wcześniej nie planowano budowy infrastruktury dla elektryków. Pominięto zaś nieruchomości podmiotów prywatnych (parkingi strzeżone, podziemne i miejsca różnych instytucji oraz centra handlowe i drogi wewnętrzne) oraz miejsca w pobliżu zabudowy wielorodzinnej, gdzie grunty mogą trafić w użytkowanie wieczyste lub stanowią własność wspólnot mieszkaniowych czy spółdzielni.

Budowę wszystkich stacji zrealizuje dwóch operatorów. Na terenie dzielnicy Wesoła inwestycję przeprowadzi PGE (firma deklaruje średni czas budowy od kilku do kilkunastu miesięcy). W pozostałych 17 dzielnicach odpowiedzialny będzie Innogy Stoen Operator. Na budowę 395 punktów trzeba będzie poczekać ok 2 lat (tzw. średni czas inwestycji). Co więcej firma zastrzega, że terminu zakończenia budowy nie należy utożsamiać z uruchomieniem punktu, by kierowcy mogli ładować swoje auta.

Nowe ładowarki w Warszawie - pierwsze stacje już pod koniec 2021 r.

W Warszawie powstaną stacje o mocy min. 22 kW (AC) oraz min 40 kW (DC) ze złączami Combo (Typ 2) oraz Chademo, by mogli z nich skorzystać nie tylko kierowcy najnowszych modeli, ale także starszych aut (np. japońskich marek wspierających standard Chademo). Znamienne, że w planie zastrzeżono, że podstawowym typem stacji będą słabsze odmiany, czyli AC (prąd przemienny). W przypadku zaś gdy Innogy Stoen Operator nie otrzyma zewnętrznego finansowania, to w większości lokalizacji zamiast stacji DC powstaną tylko AC (z wyjątkiem 10 lokalizacji).

Najwięcej stacji zaplanowano w dzielnicach: Śródmieście (24), Praga Południe (18), Ursynów (15) czy Mokotów (15). Najmniej zaś powstanie w Rembertowie (4), Ursusie (6), Wawrze (6) czy na Targówku (7). Na pierwsze inwestycje trzeba będzie poczekać do końca 2021 roku (m.in. Bemowo czy Białołęka). Budowa ostatnich stacji powinna zaś zakończyć się w połowie 2023 roku.