Kto choć raz jeździł samochodem z poprzednich epok, musi przyznać, że widoczność w każdą stronę była dobra, umożliwiała swobodne rozglądanie się we wszystkie strony i łatwą ocenę sytuacji na drodze. W czasach, kiedy czujniki istniały tylko w sferze marzeń, bardzo zwracano uwagę na to, aby widoczność była jak najlepsza.

Inne czasy, nowe problemy

Dzisiejsze samochody są projektowane inaczej. Bardziej napompowane nadwozia czy jeszcze lepsza izolacja pasażerów od otoczenia negatywnie wpływają na dobrą widoczność z fotela kierowcy. Nowoczesne trendy, czujniki i kamery, a częściowo także normy bezpieczeństwa pogłębiają ten problem, a przecież to właśnie dobra widoczność do tyłu i na boki zapewnia bezpieczne i sprawne manewry na drodze. Kamery mogą wspomóc kierowcę w wielu sytuacjach, jednak nie są remedium na wszystkie problemy z widocznością.

Zła widoczność powoduje, że można nie zauważyć nie tylko samochodu, ale także pieszego, który w starciu z każdym autem nie ma szans. Z pewnością wielu kierowców przyzna, że zdarzyło im się nie zauważyć pieszego, który "schował się" za słupkiem auta. Dlatego coraz częściej można usłyszeć o świetnej stylistyce kosztem dobrej widoczności.

Sprawdzono auta z USA

Z tego powodu amerykański "Consumer Reports" wziął pod lupę testowane przez siebie samochody z rynku USA i sprawdził, jak wygląda widoczność w poszczególnych klasach. Podczas testów kierowcy zauważyli, że w większości SUV-y, które przecież często wybierane są ze względu na lepszą widoczność, są gorsze niż auta z nadwoziem typu sedan. Patrząc na ranking, można też z łatwością uznać wyższość aut z Japonii. W większości kategorii to właśnie japońskie konstrukcje zostały uznane za najbardziej przyjazne pod względem widoczności.

Pamiętajmy, że podczas kupowania samochodu warto sprawdzić wygodę pozycji za kierownicą, widoczność we wszystkie strony i komfort manewrowania w ruchu ulicznym. W końcu to, co w salonie robi wrażenie, może być udręką w codziennym użytkowaniu.

Samochody z najlepszą i najgorszą widocznością podzielone na klasy według portalu Consumer Reports

Klasa  Najlepszy Najgorszy
Samochody miejskie  Honda Fit Chevrolet Spark
Samochody kompaktowe/Crossovery  Fiat 500L/Volkswagen Golf Toyota C-HR
Luksusowe sedany   Infiniti Q50 Mia Stinger/Mercedes CLA
Sedany klasy średniej  Subaru Legacy Honda Clarity
Samochody sportowe  Subaru WRX Chevrolet Camaro
Kompaktowe SUV-y  Subaru Forester GMC Terrain
Luksusowe kompaktowe SUV-y  Audi Q5 Jaguar I-Pace
Średnie SUV-y (2-rzędowe)  Honda Passport Nissan Murano
Średnie SUV-y (3-rzędowe)  Honda Pilot Nissan Pathfinder
Luksusowe średniej wielkości SUV-y  Range Rover Tesla model X