Przepisy pozwalają m.in. na instalację akcesoryjnych świateł przeciwmgielnych, drogowych, do jazdy dziennej, a nawet od niedawna świateł zakrętowych. Ale nie każdych! Przede wszystkim lampy takie muszą mieć europejską homologację, co łatwo poznać po znaku "E" umieszczonym wraz z kodem cyfrowym na szkle reflektora.
W dodatku bardzo ważne jest miejsce montażu. W tej kwestii nie ma dowolności - przepisy ściśle określają, gdzie i jak założyć określony typ świateł. W wielu nowych autach może się okazać, że bez poważnych przeróbek i modyfikowania karoserii nie da się założyć w zasadzie niczego.
Łatwym w montażu rozwiązaniem są reflektory akcesoryjne przystosowane do instalacji w fabrycznie przygotowanych otworach. Kupując je na wolnym rynku, zwykle zapłacimy nawet kilka razy mniej niż zamawiając w salonie. Rozsądnym udogodnieniem są wspomniane światła zakrętowe.
Do prędkości 40 km/h, świecąc pojedynczo, pomagają doświetlać łuki. Po włączeniu obydwu reflektorów działają jako światła przeciwmgielne.Dodatkowe reflektory. Wybór jest duży! Odradzamy montaż świateł z niepewnych źródeł - to w końcu kwestia bezpieczeństwa.
Najpewniejszym wyborem są lampy markowe, wytwarzane przez firmy produkujące oświetlenie na tzw. pierwszy montaż. Największy wybór i innowacyjne rozwiązania oferuje Hella (www.hella.pl), do najbardziej renomowanych producentów należą też Bosch (www.bosch.pl) i Valeo (www.valeo.pl). Atrakcyjną ofertę cenową ma polski Wesem (www.wesem.pl).
Jak zamontować reflektory doświetlające zakręty?
Dzięki reflektorom doświetlającym zakręty łatwiej będzie zauważyć przeszkodę lub pieszego na krawędzi drogi. Można je nie tylko zamówić do nowych, drogich aut, ale też zamontować w samochodzie używanym. Niestety, nie jest to wcale proste, bo wymaga zwykle przeróbek zderzaka oraz modyfikacji instalacji elektrycznej auta. Niedoświadczonym majsterkowiczom odradzamy samodzielne działania.
Najpóźniej przy próbie podłączenia sterownika świateł do przewodu sygnałowego czujnika prędkości (światła te mogą działać tylko do szybkości 40 km/h) może się okazać, że powierzenie tej pracy autoelektrykowi byłoby lepszym pomysłem. W warsztacie montaż zajmuje kilka godzin.
Do jazdy dziennejKodeks drogowy dopuszcza w warunkach normalnej przejrzystości powietrza możliwość używania świateł do jazdy dziennej zamiast świateł mijania. Ich zaletą jest to, że mniej obciążają instalację.
Gdzie wolno? Światła przeciwmgielne
Miejsce montażu oraz sposób podłączenia zależą od rodzaju dodatkowego oświetlenia. Reflektory przeciwmgielne muszą być umieszczone symetrycznie, w równej odległości od osi wzdłużnej pojazdu, nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż 80 cm od jezdni.
Problemem może okazać się maksymalna dopuszczalnaodległość od krawędzi bocznego obrysu auta. Wynosi ona 40 cm (od krawędzi szkła reflektora). Światła przeciwmgielne należy podłączyć tak, żeby dało się je włączać niezależnie od świateł drogowych i świateł mijania, a ich działanie musi być sygnalizowane zieloną lub żółtą kontrolką.
Światła dalekosiężne (drogowe)
Powinny być zamontowane tak, żeby oświetlały drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem, przy dobrej przejrzystości powietrza. Ich działanie musi być sygnalizowane niebieską kontrolką wewnątrz pojazdu.Światła do jazdy dziennej Należy je zamontować w odległości nie większej niż 40 cm od bocznego obrysu pojazdu, przy czym ich odległość od siebie nie może być mniejsza niż 60 cm.
Dopuszczalna wysokość montażu tow tym przypadku od 25 cm do 1,5 metra nad drogą. W przeciwieństwie do wielu innych krajów w Polsce światła do jazdy dziennej muszą być podłączonew taki sposób, żeby nie dało się ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie zapalone tylne światła pozycyjne.
Powinny się też automatycznie wyłączać, jeśli włączone zostanie światło mijania lub drogowe - z wyjątkiem krótkotrwałego włączania tych światełjako ostrzegawczego sygnału świetlnego.
Uwaga! Oryginalne schematy podłączeniowe wielu zestawów świateł do jazdy dziennej są niedostosowane do obowiązującego w Polsce prawa!