- 2022 r. to trzeci z rzędu rok malejącej sprzedaży nowych aut w Europie
- Chińskie marki samochodowe zanotowały dwukrotny wzrost popytu i razem wzięte wyprzedzają Mazdę
- Drugim najchętniej kupowanym modelem w Europie jest Dacia Sandero
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
W 2007 r. najlepiej sprzedającym się nowym samochodem w Europie został Peugeot 207. Już rok później musiał zejść z najwyższego miejsca na podium. Francuskie auto zastąpił tam VW Golf. I tak już zostało. Przez 14 lat z rzędu ten kompaktowy samochód był najchętniej kupowanym modelem auta na Starym Kontynencie. W 2022 r. spadł z pozycji lidera — i to aż na piąte miejsce!
Ciąg dalszy artykułu pod materiałem wideo:
Traci zresztą cały rynek nowych aut. W 2022 r. w Europie odnotowano jedynie 11 mln 309 tys. 310 nowych rejestracji, czyli o 4,1 proc. mniej niż w 2021 r. (wszystkie dane: JATO Dynamics). To skutek pandemii i wojny w Ukrainie, które przyniosły problemy z dostępnością samochodów, kryzys energetyczny oraz inflację. W 2019 r., czyli w ostatnim roku przed wybuchem pandemii COVID-19, sprzedaż była aż o 29 proc. wyższa niż w 2022 r. To o 4,5 mln nowych aut więcej!
Tym samym w 2022 r. europejski rynek nowych samochodów był na poziomie sprzed 37 lat, czyli 1985 r.
Najpopularniejsze marki aut w Europie w 2022 r.
Zanim przejdziemy do zestawienia najchętniej kupowanym modeli, spójrzmy na ranking popularności marek. W odróżnieniu od Golfa Volkswagen utrzymał prowadzenie, sprzedając 1 mln 198 tys. 926 nowych aut. To jedyna marka, której europejski wolumen przekroczył poziom miliona sztuk. Niestety, to i tak o 6 proc. mniej niż w 2021 r.
Przeczytaj także: Produkcja tych modeli skończyła się w 2022 r. Ileż tu legend i sław!
Z trzeciego na drugie miejsce awansowała Toyota, zwiększając sprzedaż o 8 proc. Największą sensacją jest jednak Mercedes, który z szóstej lokaty "wskoczył" na trzecią. Ogólnie w Top 6 są aż trzy marki premium, a całe Top 10 wygląda następująco:
- Volkswagen: 1 mln 198 tys. 926 sztuk (-6 proc.).
- Toyota: 766 tys. 227 sztuk (+8 proc.).
- Mercedes: 647 tys. 880 sztuk (+1 proc.).
- BMW: 646 tys. 526 sztuk (-5 proc.).
- Peugeot: 623 tys. 825 sztuk (-15 proc.).
- Audi: 614 tys. 276 sztuk (+3 proc.).
- Renault: 584 tys. 804 sztuki (-14 proc.).
- Ford: 548 tys. 45 sztuk (-1 proc.).
- Skoda: 538 tys. 3 sztuki (-9 proc.).
- Kia: 537 tys. 508 sztuk (+7 proc.).
Choć chińskie marki stanowią jedynie 1,35 proc. całego rynku, to i tak ich łączna sprzedaż wzrosła z 66,1 tys. sztuk w 2021 r. do 152,4 tys. w 2022 r. To większy wolumen niż sprzedaż np. Mazdy, Suzuki lub Hondy.
Chociaż najbardziej dotkliwy spadek w Top 10 zanotował Peugeot (-15 proc.), to właśnie ta francuska firma wydaje się największym wygranym w 2022 r. A to dlatego, że...
Najlepiej sprzedające się nowe auta w Europie w 2022 r.
Tak jest, to Peugeot zdetronizował VW Golfa, a dokładnie jego miejski model 208. Tym samym pierwszy raz od 2007 r. Peugeot produkuje najchętniej kupowany samochód w Europie. Top 10 wygląda następująco:
- Peugeot 208: 206 tys. 816 sztuk (+5 proc.).
- Dacia Sandero: 200 tys. 550 sztuk (+1 proc.).
- Volkswagen T-Roc: 181 tys. 153 sztuki (-3 proc.).
- Fiat/Abarth 500: 179 tys. 863 sztuki (+3 proc.).
- VW Golf: 177 tys. 203 sztuki (-14 proc.).
- Toyota Yaris: 175 tys. 713 sztuk (-4 proc.).
- Opel/Vauxhall Corsa: 164 tys. 358 sztuk (-9 proc.).
- Hyundai Tucson: 150 tys. 803 sztuki (+1 proc.).
- Dacia Duster: 149 tys. 648 sztuk (+2 proc.).
- Renault Clio: 143 tys. 561 sztuk (-27 proc.).
Jak widać, Dacia i VW to jedyne marki, które mają po dwa modele w Top 10. A jacy są liderzy najpopularniejszych segmentów?
- Miniauta: Fiat/Abarth 500.
- Samochody miejskie: Peugeot 208.
- Samochody kompaktowe: VW Golf.
- Samochody klasy średniej: Tesla Model 3.
- Miejski SUV: VW T-Roc.
- Kompaktowy SUV: Hyundai Tucson.
- Samochód premium: Tesla Model Y.