Auto Świat Wiadomości Aktualności Wspólna technologia

Wspólna technologia

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Historia S40 rozpoczęła się dość niefortunnie. Gdy w 1995 roku podczas salonu we Frankfurcie zaprezentowano najnowszego szwedzkiego przedstawiciela klasy średniej, nosił on nazwę S4.

Nie spodobało się to Audi, które identycznie oznacza usportowioną wersję "A-czwórki" konkurującej z tym właśnie modelem Volvo. Szwedzi musieli cyfrę 4 zmienić na 40.Kolejny model serii S (obok S60 i S80) według zapewnień szefa firmy Hansa-Olova Ollsona ma zdobyć uznanie wśród młodych ludzi ceniących sobie sportowy styl Volvo. Mimo przejęcia firmy przez Forda nadal można mówić o wyróżniającej się szwedzkiej osobowości. Volvo konsekwentnie wykorzystuje elementy stylistyczne stosowane w "sześćdziesiątce" i "osiemdziesiątce". Patrząc na nowe S40 od tyłu, nie możemy się oprzeć wrażeniu, że widzimy mniejszą wersję S60. Ciekawostka to krótsze nadwozie niż w przypadku poprzednika (5 cm). Inne wymiary powiększyły się - najbardziej rozstaw osi (aż o 8 cm), co pozytywnie wpłynie na komfort podróżowania na tylnej kanapie. Samochód zbudowano na platformie o oznaczeniu C1, która została wykorzystana także w Maździe 3 oraz Fordzie Focusie C-Maksie. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu oś wielowahaczową. Pomoc Forda nie ograniczyła się jedynie do płyty podłogowej. S40 przejmie z palety firmy-matki także kilka motorów. Podstawowa jednostka napędowa to fordowskie 1.6 o mocy 100 KM. Topowa wersja otrzyma jako napęd 5-cylindrowy, turbodoładowany silnik o oznaczeniu T5, znany z dotychczasowego S40 (220 KM). Diesle mają być owocem współpracy Forda i PSA. Nowość w S40 to możliwość zamówienia auta z elektronicznie sterowanym napędem AWD (4x4). Samochody wyposażone w mniejsze silniki otrzymają 6-stopniową, manualną skrzynię biegów, pozostałe wersję 5-biegową. Za dopłatą będzie można kupić auto wyposażone w 5-stopniowy automat lub w późniejszym czasie także bezstopniową przekładnię CVT. Dotychczas S40 wytwarzano na jednej taśmie produkcyjnej z Mitsubishi Carismą w holenderskim Born. Najnowsza wersja ma powstawać w zmodernizowanych zakładach Volvo Cars w belgijskiej Gandawie. Sprzedaż S40 rozpocznie się jeszcze w tym roku, początkowo na rynku szwedzkim. Do Europy Zachodniej samochód dotrze w przyszłym roku. Kilka miesięcy później możemy się też spodziewać wersji kombi o oznaczeniu V50. Z 70-tysięcznej rocznej produkcji 20 tys. aut trafi na rynek USA.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: