Firmy z branży wynajmu długoterminowego w oficjalnych komunikatach deklarują wielkie zainteresowanie setkami tysięcy małych firm, wykorzystujących samochody w swojej działalności. W rzeczywistości niewiele z nich traktuje małe i średnie firmy z pełną uwagą. Dopiero od niedawna właściciele przedsiębiorstw z sektora MŚP mogą korzystać ze specjalnie przygotowanych ofert dostępnych bezpośrednio u dealerów samochodów. Firmy, które oferują produkty finansowe i ubezpieczenia w salonie, mogą liczyć na sukces.

DaimlerChrysler nie tylko Mercedesy

DaimlerChrysler Fleet Management, mimo że związany z amerykańsko-niemieckim koncernem samochodowym, chętnie zajmuje się także wynajmowaniem samochodów innych marek. - Nie nakładamy na dealerów żadnych ograniczeń. Każdy z dealerów, który wyrazi taką potrzebę, może zajmować się sprzedażą usług DCFM - informuje Tomasz Wykrota, odpowiedzialny w firmie za współpracę z sieciami dealerskimi. Sprzedawcy w salonach samochodowych mają możliwość przedstawienia wstępnej oferty klientowi. Dysponują narzędziami pozwalającymi określić przybliżone kwoty miesięcznego czynszu. Na miejscu nie można podpisać umowy. - Produkty związane z wynajmem pojazdów są na tyle złożone, że przygotowaniem umowy zajmują się już eksperci DCFM. Kontaktują się z klientem i doprecyzowują szczegóły - dodaje Tomasz Wykrota. Obsługą serwisową samochodów zajmują się zwykle autoryzowani dealerzy, zaś obsługą operacyjną, umawianiem samochodów na przeglądy, naprawy, itp., zajmuje się centrum operacyjne DCFM. Nawet jeśli klient sam decyduje się na wizyty w serwisach, to wszystkie czynności i tak muszą być potwierdzane i autoryzowane w centrali DCFM za pośrednictwem serwisów.

Ford razem z ALD

U dealerów Forda na klientów korporacyjnych czeka specjalnie przygotowany program Ford Business Partner. Na spotkaniu klient dowiaduje się o pełnej ofercie, czyli o możliwości pełnego zarządzania jego parkiem, gdzie za ustaloną kwotę ryzyko serwisowania samochodów w całości spada na dealera marki. - Następnie, zależnie od tego, czego tak naprawdę potrzebuje jego firma, konstruujemy umowę tak, by była jak najbardziej efektywna. Na przykład rezygnujemy z części usług, ale pozostawiamy obsługę kart paliwowych - dodaje Monika Gutman z FCE Bank. FCE Bank realizuje również transakcje typy lease-back, czyli odkupuje eksploatowane samochody od klienta, a następnie wynajmuje mu je na ustalonych warunkach.

Finansowaniem zajmuje się FCE Bank wspólnie z ALD Automotive, firmą z branży wynajmu długoterminowego. Zdecydowano się na współpracę z ALD ze względu na duże doświadczenie firmy w zarządzaniu dużymi parkami samochodowymi. Zapewniamy cały tak zwany back office i służymy doświadczeniem ALD - mówi Tomasz Ślepowroński, dyrektor ALD Automotive w Polsce. Obsługą kontraktów zawieranych w ramach Ford Business Partner zajmuje się specjalnie wydzielony dział w strukturach ALD. Kierowca każdego samochodu otrzymuje pakiet serwisowy ułatwiający mu kontaktowanie się z pracownikami help desku, kartę serwisową z indywidualnym numerem i dokumenty które powinien przedkładać w serwisie (podobne do książki gwarancyjnej samochodu).

Usługi Ford Business Partner dostępne są u 47 dealerów. Punktem kontaktowym może być również dział floty Ford Polska.

U Renault też partnerstwo

Od początku listopada 2006 r, dzięki współpracy Renault Credit Polska i ALD Automotive Polska, na rynku jest dostępny produkt o handlowej nazwie Renault Business Finance. Działa on na podobnej zasadzie jak produkt oferowany w salonach Forda. ALD spełnia rolę operacyjną w postaci nadzorowania przebiegu kontraktu, RCP udostępnia miejsce sprzedaży usługi (salony Renault), kontaktuje się z klientem w trakcie trwania umowy, świadczy usługi serwisowe itp. Klient, wybierając samochód do firmy, może zdecydować się na wynajem długoterminowy, zamiast klasycznego leasingu albo kredytu. Może podpisać umowę bezpośrednio w salonie Renault. - Przy odbiorze pojazdu klient otrzymuje specjalną kartę serwisową, która uprawnia do bezgotówkowych napraw i przeglądów w Autoryzowanych Stacjach Obsługi Renault. Do każdego samochodu klient otrzymuje Przewodnik Kierowcy, który zawiera niezbędne dokumenty związane z eksploatacją samochodu oraz wykaz adresów Autoryzowanych Stacji Obsługi - mówi Beata Bogdanowicz. Wszystkie salony Renault oferują usługę Renault Business Finance. Wyszkoleni sprzedawcy mają dostęp do specjalnej aplikacji informatycznej, za pomocą której mogą przygotować propozycje umowy. W zakres usług oferowanych w ramach programu Renault Business Finance (RBF) wchodzą: zakup i finansowanie samochodów, Lease Back/Fleet Management, jeśli klient posiada już własny park i chce z niego nadal korzystać. Usługa dostępna jest dwóch opcjach: na zasadach najmu długoterminowego, gdzie samochody są odkupywane od klienta i przekazywane mu na zasadach wynajmu i na zasadach objęcia posiadanego parku samochodów usługą zarządzania. Przy zawieraniu umowy istnieje możliwość skorzystania z wielu rozwiązań, takich jak: zakup, wymiana i składowanie opon, assistance 24h, auto zastępcze, karty paliwowe, raportowanie i fakturowanie (informacje dotyczące np. zużycia paliwa, przebiegu pojazdów, napraw serwisowych).

Masterlease w Grupie GM

W salonach Opla, Saaba i Chevroleta można skorzystać z usług firmy Masterlease. Podobnie jak wspomniane marki samochodów, także firma leasingowa należy do globalnego koncernu General Motors. Niemal wszyscy (74 na 76) dealerzy koncernu w Polsce podpisali umowy o współpracy z Masterlease. W każdym salonie wyspecjalizowany pracownik zajmujący się ofertami finansowymi może zaproponować wynajem jako formę finansowania i obsługi serwisowej samochodów. Wspólnie z pracownikiem konstruuje się umowę, którą w szczegółach budują już jednak eksperci z Masterlease. Także oni upoważnieni są do podpisania kontraktu. Obsługą operacyjną kontraktów zajmuje się centrum obsługi Masterlease, do którego klienci mogą dzwonić w każdej sprawie związanej z wynajmowanym samochodem bez względu na dzień tygodnia i porę dnia. Samochody serwisowane są w autoryzowanych stacjach serwisowych koncernu GM. - Jak na razie działamy tylko w salonach marek Opel, Saab i Chevrolet. Niewykluczone, że wkrótce nasza oferta będzie dostępna także u dealerów innych marek - deklaruje Grzegorz Czarnecki, dyrektor ds. rozwoju. Masterlease Polska.

Komentarz:

Sławomir Wontrucki, prezes firmy LeasePlan

Aby polskie małe i średnie firmy masowo zaczęły korzystać z wynajmu potrzebna jest zmiana mentalności - z posiadać na używać, potrzebna jest także edukacja. Sądzę, że potrzeba nam jeszcze trochę czasu by świadomość biznesowa tego typu produktów wśród przedsiębiorców wzrosła. Sądzę też, że niezbędne są rozwiązania prawne dające pewną przewagę tym rozwiązaniom, aniżeli formom użytkowania związanym za zakupem, lub wykorzystanie samochodów do celów prywatnych. Z doświadczeń europejskich i światowych wynika, że z pośród całego zbioru aut firmowych 1/3 to są auta wynajmowane w ramach usług full service leasing, zaś 2/3 to auta po prostu leasingowane przez małe i średnie firmy.