Użytkownicy jednośladów są w grupie najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego, w razie kolizji odnoszą najcięższe obrażenia. Kierowcy i pasażerowie samochodów są w znacznie lepszej sytuacji – auta są wyposażone w poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa z napinaczami, elektroniczne systemy zapobiegające kolizji, strefy kontrolowanego zgniotu itp.

Bezpieczeństwu użytkowników jednośladów poświęcony jest doroczny Raport Dekry. Oprócz analizy sytuacji, przedstawia on też konkretne propozycje rozwiązań, które zwiększą bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Eksperci Dekry stwierdzają, że w najbliższych latach liczba jednośladów na drogach będzie się zwiększała, a jednocześnie: „do wypadków z udziałem pojazdów jednośladowych dochodzi często z uwagi na to, że ich użytkownicy nie mają świadomości istniejącego zagrożenia, jak też ze względu na nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego, nadmierną prędkość, poruszanie się pod wpływem alkoholu, dekoncentrację i brak szacunku do innych uczestników ruchu drogowego”.

Bezpieczeństwo – najważniejszy jest kask

Za najważniejsze z punktu widzenia użytkowników jednośladów specjaliści Dekry uznali noszenie odpowiednich kasków. W przypadku motocyklistów z kaskami nie ma problemów, ale już użytkownicy skuterów, rowerów, hulajnóg i innych wynalazków do przemieszczania się nie zawsze zabezpieczają się zakładając kask. Dekra przypomina przeprowadzone niedawno przez siebie testy zderzeniowe, które jednoznacznie potwierdziły, że kask znacznie redukuje ryzyko ciężkich (a nawet śmiertelnych) obrażeń głowy.

Dekra zwraca również uwagę na konieczność rozbudowywania systemów bezpieczeństwa czynnego w jednośladach. Pozytywnym przykładem jest system ABS (zapobiegający zablokowaniu kół podczas hamowania) w motocyklach. Od 2017 r. na terenie Unii Europejskiej jest to obowiązkowe wyposażenie nowych motocykli dopuszczanych do ruchu. Być może wkrótce ABS będzie obowiązkowy także w skuterach?

Bezpieczeństwo – eCall wezwie pomoc

Obowiązkowym wyposażeniem nowych modeli motocykli z homologacją europejską (UE) jest od 1 kwietnia 2018 r. system eCall – automatycznego wzywania pomocy i dokładnej lokalizacji w razie wypadku. System działa już od wielu lat w samochodach, jeśli po wypadku kierowca nie jest w stanie wezwać pomocy, wtedy system aktywizuje się automatycznie.

Specjaliści Dekry w Raporcie 2020 wskazują 10 konkretnych działań, które powinny zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Oprócz wspomnianych już kasków ochronnych wymieniają prawidłowe oświetlenie jednośladu. Dużą wagę przywiązują także do znajomości przepisów dotyczących i samochodów, i rowerów oraz podkreślają konieczność wychowania komunikacyjnego w szkołach podstawowych.

Kolejne propozycje Dekry:

  • Układ ABS powinien być obowiązkowym wyposażeniem nie tylko motocykli, lecz także mniejszych jednośladów wyposażonych w silnik.
  • Okresowe badania pojazdów, także dla motocykli, powinny być standardowe.
  • Manipulacje w oprogramowaniu rowerów z napędem elektrycznym (zwiększania ich prędkości) powinny być zabronione i karane.
  • Rowery i hulajnogi z napędem elektrycznym dostępne w systemach wynajmu powinny być regularnie kontrolowane.
  • W przypadku korzystania z hulajnóg z napędem elektrycznym powinny obowiązywać surowe normy poziomu alkoholu we krwi ich kierowców.
  • Należy rozbudowywać infrastrukturę drogową, w szczególności ścieżki rowerowe.

Tyle eksperci Dekry. Ich propozycje są konkretne, wynikające z analizy wypadków, testów i badań. Można tu dodać jeszcze jeden punkt: konieczność empatii ze strony kierowców samochodów do użytkowników jednośladów i odwrotnie. Motocykli, skuterów, rowerów, hulajnóg i wszelkich jeżdżących wynalazków na dwóch czy nawet na jednym kole będzie przybywać. Jeśli nadal trwać będzie „wojna” między kierowcami samochodów a „jednośladowcami” na ulicach i drogach nie będzie bezpieczniej, a liczba ofiar nie zmniejszy się.