W wielkim skrócie "zielone strefy" będą specjalnym terytorium na terenie miasta, gdzie nie będą mogły się poruszać samochody nie spełniające określonych norm. Z reguły będą to najbliższe okolice centrum miast, a ich granice zostaną oznaczone specjalnym zestawem znaków drogowych. Niedostosowanie się do przepisów będzie grozić surowymi mandatami.

Do "zielonych stref" będą mogły wjechać tylko takie samochody osobowe i ciężarowe, które zostały oznaczone specjalnymi plakietkami. Będą one dostępne w trzech wersjach: zielonej, żółtej i czerwonej. Będzie na nich wpisany numer rejestracyjny samochodu. W zależności od spełnianej normy emisji spalin, zostanie przydzielona odpowiednia plakietka.

Samochody wyposażone w silniki Diesla zostały podzielone przez niemieckie prawodawstwo na cztery grupy, w zależności od ich szkodliwego wpływu dla środowisko. Pojazdy, które zostaną zakwalifikowane do grupy z numerem 1 nie będą mogły otrzymać specjalnej plakietki. Oznacza to, że nie wjadą one na terytorium "zielonej strefy". Będą to auta nie spełniające normy Euro 1 oraz starszych. W grupie 2 będą kwalifikowane samochody spełniające normę Euro 2 lub Euro 1, wyposażone w filtr cząsteczek stałych (sadzy). W grupie 3 znajdą się pojazdy spełniające wymogi Euro 3 oraz Euro 2 (wraz z filtrem). W grupie 4 pojawią się auta radzące sobie z normami Euro 4 oraz Euro 3 (z filtrem). Wyposażenie jednostki diesla w filtr cząsteczek stałych pozwoli uzyskać mniejszą emisję pyłów, a tym samym możliwość dostania się do wyższej grupy.

Jeśli chodzi o samochody napędzane silnikami benzynowymi, to sprawa jest już dużo prostsza. Tutaj znajduje się podział jedynie na dwie grupy. W pierwszej znajdą się samochody poniżej normy Euro 1, które nie zostały wyposażone w katalizator spalin. Reszta wyposażona w katalizatory spalin, spełniająca rygory powyżej normy Euro 1, będzie zaliczać się do grupy 4.

Te klasyfikacje dotyczą aut na niemieckich rejestracjach. Co jednak w przypadku, gdy na "zieloną strefę" będzie chciał wjechać samochód na zagranicznych numerach, np. z Polski?

Wtedy przyłączenie do odpowiedniej grupy nastąpi na podstawie danych dotyczących normy emisji spalin w dokumentach rejestracyjnych samochodu, a jeżeli nie będzie można tego jednoznacznie stwierdzić, to auto zostanie przypisane do odpowiedniej grupy na podstawie daty pierwszej rejestracji. Samochodom z silnikami Diesla, wyprodukowanymi przed 01.01.1997 r. nie będzie można przyznawać pozwolenia na wjazd do miasta. W grupie "czerwonej" (nr 2/Euro 2) znajdą się auta zarejestrowane pomiędzy 01.01.1997, a 31.12.2000 r. W grupie "żółtej" (nr 3/Euro 3) pojawią się pojazdy, których data pierwszej rejestracji przypada na termin pomiędzy 01.01.2001 r., a 31.12.2005 r. W grupie "zielonej" (nr 4/Euro 4) pojawią się Diesle zarejestrowane od 01.01.2006 r.

Podział aut z silnikami benzynowymi nie jest już tak zawiły. Sprowadza się do dwóch grup. Pierwsza, to samochody zarejestrowane przed 01.01.1993 r. Takie auta nie dostaną pozwolenia na wjazd. W drugiej grupie znajdą się wszystkie samochody po 01.01.1993 r.

Specjalne plakietki określające przynależność do grupy będzie można kupić w niemieckich wydziałach komunikacji oraz urzędach dzielnicowych. Ich koszt nie będzie przekraczać równowartości 5 euro. Dodatkowo będzie można je zakupić na stacjach diagnostycznych oraz autoryzowanych warsztatach, z tym ich cena może być wyższa niż w urzędach ze względu na koszty ustalenia normy czystości spalin, jeżeli nie będą one podane w dokumentach. Turyści oraz obcokrajowcy będą mogli postarać się o wydanie plakietki w dowolnym mieście. Warto pamiętać, że jest ona ważna bezterminowo na terenie Niemiec. Jednak zmiana numerów rejestracyjnych będzie nosić za sobą obowiązek zmiany plakietki.

Czym grozi jazda po "zielonej strefie" bez plakietki? Otóż kierowcy przekraczający taką granicę muszą liczyć się z tym, że zostaną ukarani mandatem w wysokości 40 euro oraz jednym punktem karnym. Pierwszym miastem, które będzie karać jest Berlin (od 01.02.2008 r.).

"Zielona strefa" w Berlinie znajduje się obszarze centrum miasta w obrębie obwodowej linii kolei miejskiej S-Bahn. W Hanowerze obszar planowanej strefy jest wyznaczony od wschodu, zachodu i południa przez miejską drogę szybkiego ruchu. Północna granica będzie znajdować się na terenie dzielnicy Sahlkamp. W kolonii "zielona strefa" rozciągać się będzie po obu brzegach Renu. Jej zachodnią granicą będą tory kolejowe, natomiast wschodnią zajmować będą częściowo dzielnice Deutz oraz Mulheim. W najbliższych latach inne miasta wprowadzą podobne strefy:

- Augsburg (termin nie jest jeszcze znany)

- Freiburg (od 01.01.2010)

- Heidelberg (od 01.01.2010)

- Ilsfeld (od 01.03.2008)

- Karlsruhe (od 01.01.2010)

- Leonberg (od 01.03.2008)

- Ludwigsburg (od 01.03.2008)

- Mannheim (od 01.03.2008)

- Mühlacker (od 01.01.2010)

- Monachium (od października 2008 r.)

- Neu-Ulm (termin nie jest jeszcze znany)

- Pforzheim (od 01.01.2010)

- Pleidelsheim (od 01.07.2008)

- Reutlingen (od 01.03.2008)

- Schwäbisch-Gmünd (od 01.03.2008)

- Stuttgart (od 01.03.2008)

- Tübingen (od 01.03.2008).