ZiŁ - początki działalności
W pierwszym okresie fabryka nosiła nazwę Awtomobilnoje Moskowskoje Obczestwo (AMO), którą 1933 roku przemianowano na Zawod Imieni Stalina (ZIS). W 1956 roku ponownie zmieniono jego nazwę. Tym razem na Zawod Imieni Lichaczowa (ZIŁ).
W 1936 roku rozpoczęto produkcję 7-osobowej reprezentacyjnej limuzyny ZIS-101, która powstała na bazie amerykańskiego Buicka. Auta te, w większości malowane na czarno, przeznaczone były dla funkcjonariuszy partyjnych i nie były dostępne w sprzedaży. W ciągu sześciu lat wyprodukowano 8752 egz.
ZiŁ - dalsze losy
Jednym z najsłynniejszych pojazdów, które powstały w tej fabryce był ZIS-5. Ciężarówka ta powstawała w różnych wersjach i z powodzeniem służyła Armii Czerwonej podczas II wojny światowej. Po śmierci Józefa Stalina zakłady po raz kolejny zmieniły nazwę. Tym razem upamiętniono dawnego dyrektora i konstruktora Iwana Lichaczowa.
W latach 1945-1959 produkowany był czterodrzwiowy sedan ZIS 110, którego pierwowzorem był amerykański Packard 180. Auto napędzane było ośmiocylindrowym rzędowym silnikiem o pojemności skokowej 6005 cm3 i mocy 142 KM, który pozwalał na rozwijanie prędkości maksymalnej 140 km/h i średnio zużywał 23 l/100 km paliwa. Wyprodukowano 2063 egz.
ZiŁ - ostatnie lata
Najnowsza historia, to ZiŁ 4112R – sześciodrzwiowa luksusowa limuzyna o długości 6230 mm, napędzana ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 7.7 l i mocy 400 KM, współpracującym z sześciostopniowym automatem. W 2013 r. fabryka przerwała działalność.