W kolejnej edycji badania na temat zachowań kierowców w Polsce, Link4 sprawdził w jaki sposób przygotowują się oni do zimy. Zdecydowana większość, ale nie wszyscy, zmienia opony na zimowe (81 proc.). Część dostosowuje płyn do spryskiwaczy do panujących temperatur - robi tak 60 proc., a 31 proc. kupuje zimowe akcesoria (odmrażacz, skrobaczkę, łańcuchy).

Chociaż najczęściej w czasie zimy mamy kłopoty z akumulatorem, tylko co czwarta osoba sprawdza jego stan przed tą porą roku. Natomiast, aby uchronić akumulator przed rozładowaniem już w czasie zimy, kierowcy stosują proste "sztuczki". Blisko połowa (45 proc.) gasi światła przed wyłączeniem silnika, a 26 proc. wyłącza także radio. Natomiast 6 proc. zabiera akumulator na noc do domu.

Wśród innych najczęściej wymienianych czynności przygotowujących pojazd do zimy, kierowcy wymienili wymianę oleju (19 proc.), sprawdzenie oświetlenia (17 proc.), przegląd w serwisie (12 proc.) oraz wymianę filtrów kabinowych (6 proc.).

Jakie problemy mamy najczęściej z samochodem w czasie zimy?

Obok kłopotów z akumulatorem, kierowcy najczęściej skarżą się na zamarzanie zamków (36 proc.) oraz płynów (19 proc.), awarię silnika (15 proc.), poślizg (13 proc.) i zasypanie pojazdu (12 proc.). Rozwiązaniem większości tych problemów może być ubezpieczenie assistance, które gwarantuje pomoc na drodze w tego typu przypadkach.

Zgodnie z danymi Europ Assistance Polska, do najczęstszych interwencji drogowych w ramach ubezpieczeń assistance zaliczamy usługi holowania (58 proc. przypadków), naprawy na miejscu (23 proc.) oraz organizację samochodu zastępczego (16 proc.) - mówi Joanna Nadzikiewicz, Dyrektor Handlowy Europ Assistance Polska.

Jednak z badań Link4 wynika, że w ramach przygotowań do zimy, tylko 3 proc. kierowców wykupuje dodatkowe ubezpieczenie assistance. Oczywiście część kierowców nie musi tego robić, ponieważ posiada już taką polisę przy okazji ubezpieczenia OC i AC. Warto więc w ramach przygotowań do zimy sprawdzić także warunki posiadanej polisy assistance lub zastanowić się na jej zakupem.

Badanie Barometr Ubezpieczeniowy Link4 zostało zrealizowane przez agencję badawczą IPSOS w listopadzie 2012 roku na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski w wieku powyżej 18 lat. Liczebność próby N=962. Zastosowano wywiady bezpośrednie.