- Droga ekspresowa S11 połączy Kołobrzeg, Koszalin, Poznań i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię i umożliwi przejazd samochodem znad morza na południe w 5 godz
- Złożono właśnie wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka Oborniki – Poznań, co pozwoli na rozpoczęcie budowy
- Wartość kontraktu na budowę tego odcinka wynosi ponad 853 mln zł, a zakończenie planowane jest na II kwartał 2028 r.
- Trwają przygotowania do budowy kolejnych odcinków S11 o łącznej długości ponad 220 km, w tym segmentu Szczecinek – Piła
5 maja 2025 roku do Wojewody Wielkopolskiej trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy ponad 22-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S11. To ważny moment, kończący etap opracowywania dokumentacji projektowej. Uzyskanie decyzji ZRID pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy, co oznacza, że roboty budowlane mogą ruszyć wkrótce.
Przeczytaj także: Już budują monstrum na drodze S19. W Polsce nigdy wcześniej coś takiego nie powstało
Umowę na realizację tego odcinka podpisano 4 lipca 2024 roku z Grupą Mirbud. Wartość kontraktu wynosi ponad 853 mln zł. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowa trasa zostanie oddana do użytku w II kwartale 2028 roku.
Droga ekspresowa S11. Jak będzie wyglądać nowa trasa?
Droga ekspresowa S11 na odcinku Oborniki – Poznań przebiegać będzie po wschodniej stronie miejscowości takich jak Rożnowo, Kowanowo czy Oborniki, a po stronie zachodniej m.in. Chludowa i Gołaszyna. Ważnym elementem inwestycji będzie nowy most na Warcie w okolicach Obornik, który zapewni bezpieczną przeprawę w ciągu S11. Odcinek połączy się z istniejącym węzłem Poznań Północ oraz zachodnią obwodnicą Poznania. Co przewiduje projekt? W ramach inwestycji zostaną zrealizowane m.in.:
- budowa drogi ekspresowej o dwóch jezdniach (po dwa pasy ruchu każda),
- dwa nowe węzły drogowe: Oborniki oraz Chludowo,
- drogi serwisowe obsługujące ruch lokalny,
- przebudowa istniejących dróg kolidujących z trasą ekspresową,
- budowa 38 obiektów inżynierskich, w tym mostu na Warcie,
- miejsca obsługi podróżnych: Oborniki Wschód i Oborniki Zachód,
- Obwód Utrzymania Drogowego.
Nowa trasa stanowi fragment drogi ekspresowej S11, która łączy Kołobrzeg z Poznaniem, a także część ważnego szlaku komunikacyjnego w skali kraju. Ułatwi ona dojazd nie tylko na środkowe wybrzeże Bałtyku, ale także do Szczecina.
S11 w Wielkopolsce – co jeszcze w planach?
W lutym 2025 roku złożono również wniosek o ZRID dla budowy drugiej jezdni obwodnicy Kępna w ciągu S11. Realizacją tej inwestycji, której wartość wynosi ponad 69 mln zł, również zajmuje się Grupa Mirbud. Planowany czas zakończenia prac to 2027 rok.
Co więcej, trwają przygotowania do budowy kolejnych odcinków S11 w województwie wielkopolskim. Łącznie obejmują one ponad 220 km trasy, podzielonej na pięć odcinków:
- Szczecinek – Piła (ok. 59 km),
- Piła – Ujście (ok. 20 km),
- Ujście – Oborniki (ok. 43 km),
- Kórnik – Jarocin (ok. 43 km),
- Jarocin – Ostrów Wielkopolski (ok. 57 km).
Dla odcinka Szczecinek – Piła Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatruje obecnie odwołania od decyzji środowiskowej (DŚU), natomiast dla pozostałych odcinków postępowania o wydanie DŚU są w toku.
Kiedy pojedziemy nową trasą?
Jeśli procedury administracyjne i prace budowlane przebiegną zgodnie z harmonogramem, kierowcy będą mogli skorzystać z nowego odcinka S11 Oborniki – Poznań już za trzy lata. To kolejny krok w kierunku poprawy komunikacji w Wielkopolsce i rozwijania sieci dróg ekspresowych w kraju.