Rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Magdalena Chacaga poinformowała, że komisja przetargowa w ostatnich dniach wybrała wykonawców dla drugiego odcinka od Brzeska do Wierzchosławic: polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI SA z Warszawy i SB Granit SA-Skopje oraz trzeciego odcinka od Wierzchosławic do węzła Krzyż koło Tarnowa: hiszpańską firmę Dragados SA. Wcześniej na wykonawcę pierwszego odcinka od Szarowa do Brzeska wybrano polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS oraz Metrostav AS.

Zgodnie z wybranymi ofertami budowa autostrady A4 pomiędzy węzłem Szarów a węzłem Krzyż koło Tarnowa o łącznej długości blisko 57 km będzie kosztować 1,945 mld zł brutto. Z tego 23,1 km odcinek od Szarowa do Brzeska pochłonie blisko 780 mln zł, 20,8 km odcinek od Brzeska do Wierzchosławic - 622,5 mln zł oraz 13 km odcinek od Wierzchosławic do Krzyża - 542,8 mln zł.

Zgodnie z kosztorysem inwestorskim na budowę trzech odcinków pomiędzy Szarowem a Tarnowem GDDKiA planowała wydać ponad 4 mld zł brutto, ale wybrane oferty są dużo tańsze niż oczekiwał inwestor.

Według Chacagi, jeśli w ciągu najbliższych 10 dni nie wpłyną protesty ze strony innych oferentów, to umowę z wykonawcą będzie można podpisać za ok. 1,5 miesiąca.

Budowa autostrady A4 pomiędzy węzłami Szarów i Brzesko będzie trwała dwa lata. W znacznej części zostanie ona dofinansowana z unijnego Funduszu Spójności.

Nowy odcinek autostrady projektowany jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.

Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km.

Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Dalsza część do wschodniej granicy w Korczowej ma być gotowa do 2012 roku.