Duster to duże auto o długości 4,32 m, które w podstawowej wersji z silnikiem benzynowym nie jest wyposażone w system ESP. A wiemy przecież, że jeżeli ktoś produkuje wysokie auto bez ESP, może liczyć się z poważnymi problemami. Jeżeli oszczędza się na bezpieczeństwie to nawet niska cena wejściowa nie jest wiele warta. Na szczęście Duster dobrze trzyma się gruntu.
W symulowanym teście wymijania przeszkody załadowany po dach Duster wymijał bez trudu z prędkością 65 km/h - wszystkie trzy bramki. Mocne pociągnięcie kierownica w lewo, odbicie w prawo i rozluźnione miny 5 pasażerów i kierowcy. Test zaliczony, mimo, że Duster kołysał się przy nim jak boxer na chwilę przed upadkiem na deski - jednak utrzymał się na nogach, (tzn na kołach) i zaskakująco dobrze trzymał kierunek jazdy.
Wszystko w porządku? Nawet bez ESP? No cóż - i tak i nie. Tylko z ESP nasz terenowy Rumun zachowa się dobrze również na mokrej czy śliskiej nawierzchni przy wyższych prędkościach. Testowany przez nas benzyniak o mocy 105 KM musi obejść się bez systemu ESP.
Kolejną niespodzianką jest fakt iż w wersji 4x2 silnik spełnia normę Euro 4, a w wersji 4x4 Euro 5.
Silnik o pojemności 1.6 l okazuje się całkiem żwawy i nie ma problemów z napędzaniem lekkiego, ważącego 1234 kg Dustera i co równie ważne dobrze reaguje na każde wciśnięcie pedału gazu. Rozpędzając Dacię do setki się w 11.6 sekundy. Nawet na autostradzie Duster nie będzie zawalidrogą bowiem może mknąć z maksymalną prędkością wynoszącą 164 km/h - jak na taniego suv-a to bardzo dobry wynik.
Komfort zawieszenia jest wystarczający. Zadziwiające jest to, że Duster dobrze sobie radzi nawet z dużymi nierównościami na drodze i prowadzi się stabilnie również na pofałdowanych nawierzchniach. Powiemy więcej Dacia Duster radzi sobie lepiej w takich sytuacjach niż wiele "markowych" uznanych konkurentów klasy premium.
Dacia nie może z nimi konkurować jeżeli chodzi o lekkość prowadzenia ma bowiem skłonność do ściągania bocznego, a podczas hamowania pedał hamulca trzeba wciskać mocno. Krótko - Dacia Duster to nie jest auto dla anemików!
Specjalne naklejki wewnątrz Dustera ostrzegają przed zbytnimi szaleństwami za kierownicą - kto trzyma się tych wskazówek będzie podróżować bezpiecznie.
Jadąc Dusterem nie czuje się taniości tego auta, ale jeżeli chodzi o wyposażenie wnętrza już tak: tanie materiały wykończeniowe i znany już z Logana i Sandero kokpit z twardego plastiku, nie dają poczucia luksusu - mimo dosyć solidnego wykonania.
4 osoby mogą podróżować Dusterem całkiem wygodnie. Siedzenia są wyższe niż w Loganie o 6 centymetrów, fotele lepiej wyprofilowane co umożliwia zajęcie wygodnej pozycji pomimo tego, że mogłoby być trochę więcej miejsca na nogi. Z tyłu robi się ciasno dopiero przy 3 osobach.
Podsumowanie: Dacia Duster przekonuje do siebie nie tylko dojrzałością, ale także jakością: mimo wszystkich oszczędności daje dużo komfortu i miejsca, ma żwawy silnik i dobrze zachowuje się na drodze. To czego brakuje to: lepsze tłumienie hałasu, 6-ty bieg i ESP w serii.
Galeria zdjęć
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!
Zobacz jak dobra jest najtańsza Dacia Duster!