• Obecna Dacia Duster to model drugiej generacji, który w połowie 2021 r. został poddany delikatnemu liftingowi
  • Źródłem napędu są wyłącznie jednostki spalinowe (benzyna i diesel), ale klienci mogą wybrać model z fabryczną instalacją LPG, skrzynią automatyczną lub napędem 4WD
  • Duster oferowany jest z jednym z pięciu poziomów wyposażenia, ale podstawowy model kierowany jest raczej do klientów, którzy godzą się na brak wielu pozornie oczywistych i "obowiązkowych" udogodnień
  • Nowa Dacia Duster - sprawdź promocyjne oferty
Dacia duster 1.5 dCi Prestige Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Dacia duster 1.5 dCi Prestige
Dacia duster 1.5 dCi Prestige Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Dacia duster 1.5 dCi Prestige

Dacia Duster zadebiutowała w 2010 r. i z miejsca zdobyła ogromną popularność. Chociaż auto powstało na płycie podłogowej modelu Logan, to dzięki stosunkowo przestronnej kabinie, nowoczesnemu wzornictwu i atrakcyjnej cenie znalazło zainteresowanie u wielu osób szukających kompaktowego SUV-a. Od początku atutem Dustera była obecność zarówno aut z napędem na przednią oś, jak i wersji 4WD. Ta była dostępna również w modelu drugiej generacji oferowanym od 2017 r. W połowie 2021 r. Duster II doczekał się liftingu i to właśnie ta konstrukcja znajduje się obecnie w gamie produktowej Dacii.

Dacia Duster – przestronny kompaktowy SUV

W swojej najnowszej wersji Dacia Duster łączy dość komfortowo wykończone wnętrze z dobrymi własnościami jezdnymi. W nadwoziu o wymiarach 4341 × 1804 × 1693/1682 mm (dł. × szer. × wys.) swobodnie zmieści się czterech dorosłych pasażerów oraz niezbędna ilość bagażu. Do kufra można zmieścić od 376/445 l do 1409/1478 l – najmniej przestronny jest bagażnik w modelach z kołem zapasowym lub z instalacją LPG. Na plus trzeba zaliczyć całkiem dobre własności jezdne auta, w tym również po zjeździe z ubitych szlaków. Pasażerowie nie powinni również narzekać na dostępne we wnętrzu udogodnienia, chociaż nie mogą też liczyć na rozwiązania stosowane w innych, czyt. dużo droższych samochodach.

Dacia duster 1.5 dCi Prestige – test Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Dacia duster 1.5 dCi Prestige – test
Dacia duster 1.5 dCi Prestige Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Dacia duster 1.5 dCi Prestige
Dacia duster 1.5 dCi Prestige Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Dacia duster 1.5 dCi Prestige

Dacia Duster – dostępne silniki, napęd na dwa lub cztery koła

Nabywcy Dacii Duster mają wystarczająco szeroką gamę dostępnych rodzajów napędu, aby wybrać ten najbliższy ich oczekiwaniom. Chociaż większość silników oferowanych w tym SUV-ie to jednostki benzynowe, to nie brakuje również diesla i wersji z zasilaniem gazowym LPG. Dodatkowo klienci mogą zdecydować się na auto z przekładnią manualną lub automatyczną, a także odmianę z napędem na przednią oś lub 4WD.

Dacia Duster II po liftingu Foto: Krzysztof Grabek / Auto Świat
Dacia Duster II po liftingu
  • TCe 90: bazowa jednostka benzynowa, która przy trzech cylindrach i pojemności 999 cm3 uzyskuje moc 67 kW (90 KM) oraz moment obrotowy 160 Nm. Silnik łączony jest z 6-biegową przekładnią manualną, która przenosi napęd na przednią oś. Duster z tym motorem osiąga prędkość maksymalną 166 km/h i przyspiesza 0-100 km/h w 13,1 s. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,1-6,2 l/100 km.
  • TCe 100 LPG: wersja z fabryczną instalacją gazową LPG wykorzystuje ten sam 3-cylindrowy silnik co TCe 90, ale w zależności od rodzaju zasilania uzyskuje moc 67 kW (90 KM) lub 74 kW (100 KM) oraz odpowiednio moment obrotowy 160 lub 170 Nm. Prędkość maksymalna bez względu na rodzaj paliwa wynosi 168 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 13,8 s. Różnice dostrzegalne są natomiast w przypadku zużycia paliwa. Duster przy zasilaniu benzyną potrzebuje 6,3-6,4 l na przejechanie 100 km, przy zasilaniu LPG 6,8-7,0 l na pokonanie tej samej odległości. Napęd przenoszony jest na przednie koła poprzez przekładnię manualną (6 biegów).
  • Nowa Dacia Duster - sprawdź promocyjne oferty
  • TCe 130: słabsza wersja silnika 1.3 (1332 cm3) łączona jest wyłącznie z 6-biegową skrzynią manualną, która przenosi napęd na przednią oś. Ta 4-cylindrowa jednostka dostarcza moc 96 kW (130 KM) oraz uzyskuje moment obrotowy 240 Nm. Pozwala to Dusterowi rozpędzić się do 193 km/h i przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie 10,6 s. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,2 l/100 km.
  • TCe 150 EDC: mocniejsza wersja motoru 1.3, tj. uzyskująca moc 110 kW (150 KM), jest jedyną, którą można połączyć z 6-biegową przekładnią automatyczną (napęd przedni). W tej konfiguracji Duster uzyskuje moment obrotowy 250 Nm. Prędkość maksymalna wynosi 199 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h trwa 9,7 s, a średnie zużycie paliwa to 6,2 l/100 km.
  • TCe 150 4WD: taki sam silnik jak w TCe 150 EDC stosowany jest również w wersji z napędem na cztery koła, z tym że w tym przypadku klient musi pogodzić się z obecnością manualnej przekładni 6-biegowej. Moc i moment obrotowy mają takie same wartości jak w TCe 150 EDC, ale Duster 4WD ma nieco gorsze osiągi: rozpędza się do 198 km/h, przyspiesza 0-100 km/h w 10,4 s i średnio zużywa 6,8 l benzyny na 100 km.
  • Blue dCi 115/Blue dCi 115 4WD: jedyny diesel dostępny w Dusterze to 4-cylindrowy silnik 1.4 (1461 cm3), który uzyskuje moc 84 kW (115 KM) oraz moment obrotowy 260 Nm. Jednostka ta łączona jest z 6-biegową manualną skrzynią biegów, z której napęd trafia na przednie lub na wszystkie koła (4WD). W obu przypadkach Duster rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,2 s, ale wersja z napędem na jedną oś uzyskuje wyższą prędkość maksymalną, tj. 183 zamiast 175 km/h, a także zużywa mniej paliwa: 4,8 l/100 km, odmiana 4WD potrzebuje niemal litr więcej (5,6 l/100 km).
Dacia duster 1.5 dCi Prestige Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Dacia duster 1.5 dCi Prestige

Dacia Duster – Access, Essential, Comfort, Prestige i SL Extreme do wyboru

SUV Dacii oferowany jest z jedną z pięciu wersji wyposażenia: Access, Essential, Comfort, Prestige oraz SL Extreme. Bazowa Access dostępna jest wyłącznie z silnikiem TCe 90, bogatsza Essential z TCe 90 oraz TCe 100 LPG, natomiast Comfort można wybrać również w przypadku jednostki TCe 130. Wersja wyposażeniowa Prestige jako jedyna dostępna jest w połączeniu z dowolnym poziomem wyposażenia, z kolei SL Extreme wyklucza najsłabszy silnik benzynowy (TCe 90) oraz diesla z napędem na przednią oś.

Dacia Duster II po liftingu Foto: Krzysztof Grabek / Auto Świat
Dacia Duster II po liftingu

Podstawowa Access zapewnia dostęp do... podstawowego wyposażenia. Znajdziemy w niej m.in. Światła do jazdy dziennej LED, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego i elektrycznie regulowane przdnie szyby, ale to niemal koniec dodatków wpływających na komfort – brak nawet radia, jest tylko instalacja do jego montażu. To znajdziemy dopiero w wersji Essential, podobnie jak oparcie tylnej kanapy składane w układzie 1/3-2/3 i kierownicę z regulacją wysokości/głębokości. W Essential opcjonalnym wyposażeniem jest z kolei klimatyzacja manualna, którą Dacia seryjnie montuje w wersji Comfort.

Dacia Duster Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dacia Duster

Oprócz wspomnianej klimatyzacji manualnej Comfort jest pierwszym poziomem wyposażenia Dustera, w którym standardem są 16-calowe felgi aluminiowe oraz kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą ekologiczną. Dla wielu użytkowników przydatnym rozwiązaniem może być seryjny system wspomagania parkowania tyłem, wygodę użytkowania auta zwiększają także elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne oraz elektrycznie sterowane tylne szyby. Miłośników nowinek technicznych ucieszy system multimedialny z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym.

Dacia Duster Foto: dacia / Auto Świat
Dacia Duster

Wraz z wersją Prestige do Dustera Dacia wprowadza m.in. nawigację satelitarną, regulację podparcia lędźwiowego w fotelu kierowcy, klimatyzację automatyczną, kamerę cofania, system monitorowania martwego pola, aluminiowe obręcze kół 17", osłony podwozia z przodu i z tyłu w kolorze satynowego chromu, a w modelach 4WD również system kontroli zjazdu ze wzniesienia. Wersję SL Extreme rozpoznamy np. po czarnych felgach aluminiowych, pomarańczowych akcentach stylistycznych, kamerze Multiview, dostępowi bezkluczykowemu (karta Renault Hands Free) oraz tapicerce łączącej tkaninę z elementami ze skóry ekologicznej.

Dacia duster 1.5 dCi Prestige Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Dacia duster 1.5 dCi Prestige

Dacia Duster – kompaktowy SUV za nieco ponad 50 tys. zł

Bez wątpienia jedną z głównych przyczyn nieustannej popularności SUV-a Dacii jest jego dość niska cena. Co prawda bazowy model, którego cena zaczyna się od 52 500 zł, pod względem wyposażenia jest daleki od oczekiwań większości klientów, ale już lepiej wyposażony model w wersji Essential z ceną 59 200 zł (TCe 90) lub 61 00 zł (TCe 100 LPG) też nie zrujnuje kieszeni potencjalnych nabywców.

Dacia duster 1.5 dCi Prestige Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Dacia duster 1.5 dCi Prestige

Trochę więcej, tj. minimum ponad 5 tys. zł, trzeba dopłacić, aby stać się właścicielem Dacii Duster w wersji Comfort. Ta linia wyposażeniowa z silnikiem TCe 90 kosztuje 66 400 zł, z TCe 100 LPG wyceniona została na 68 400 zł, a z jednostką TCe 130 wymaga wyłożenia już 73 500 zł. Ceny wersji Prestige zaczynają się od 70 700 zł (TCe 90), ale warto wspomnieć w tym przypadku o trzech modelach, których ceny nieznacznie przekraczają 88 tys. zł, tj. TCe 150 EDC z automatyczną skrzynią biegów (88 300 zł), który kosztuje tyle samo co wersja z topowym silnikiem benzynowym i napędem 4WD, a także dieslu 4WD w cenie 88 800 zł. Te same modele, ale w wersji SL Extreme są o 3 tys. zł droższe (ceny SL Extreme zaczynają się od 75 700 zł w TCe 100 LPG).