• Hyundai i30 dostępny jest jako hatchback, fastback oraz kombi i niezależnie od wybranej wersji oferuje przestronną kabinę oraz duży bagażnik
  • Z myślą o zapewnieniu sportowych emocji podczas jazdy Hyundai opracował specjalne wersje N (hatchback i fastback) z 2-litrowymi silnikami o mocy 250 KM lub 280 KM
  • i30 łączy wysoki komfort jazdy z atrakcyjnym wyposażeniem i możliwością wzbogacenia wybranych wersji o dodatkowe pakiety

Hyundai i30 – historia sukcesu

Hyundai i30 pierwszej generacji zadebiutował w 2007 r. i to wraz z nim pojawiło się nowe nazewnictwo, łączące literę i dwie cyfry. Początkowo dostępny jako 5-drzwiowy hatchback, jeszcze w roku debiutu wzbogacił się o praktyczne kombi. Pod względem technicznym dzielił wiele rozwiązań z bliźniaczą Kią cee’d. Zaprojektowany w europejskim centrum rozwojowym Hyundaia w Rüsselsheim w Niemczech spotkał się z tak dużym zainteresowaniem, że Hyundai podjął decyzję o produkcji auta nie tylko w Korei, lecz także w zakładzie w Czechach.

Hyundai i30 I Foto: archiwum / Auto Świat
Hyundai i30 I
Hyundai i30 I Foto: archiwum / Auto Świat
Hyundai i30 I

Jeszcze większy sukces odniósł Hyundai i30 drugiej generacji. Model ten zaprezentowany został w 2011 r. jako 5-drzwiowy hatchback, do którego po kilku miesiącach dołączyło kombi CW, a jeszcze później 3-drzwiowy hatchback i30 Coupe. Nieznaczne wydłużenie nadwozia zaowocowało zwiększeniem przestrzeni w już obszernej kabinie.

Hyundai i30 II Foto: Auto Świat
Hyundai i30 II
Używany Hyundai i30 II Foto: Auto Świat
Używany Hyundai i30 II

Ponadto w Hyundaiu i30 drugiej generacji producent wyeliminował kluczowe niedociągnięcia, na które zwracali właściciele jego poprzednika, m.in. poprawiono wyciszenie kabiny (choć do ideału wciąż trochę brakowało), słabe zabezpieczenie antykorozyjne oraz zwiększono trwałość zawieszenia.

Używany Hyundai i30 II Foto: Auto Świat
Używany Hyundai i30 II

Hyundai i30 – nowe otwarcie

Chociaż drugą generację Hyundaia i30 można uznać za przełom w stosunku do poprzednika, to dopiero obecna, trzecia generacja pozwoliła Hyundaiowi nawiązać niemal równorzędną walkę z niemiecką konkurencją. Za projekt auta odpowiadał Peter Schreyer, który stanął na czele działu designu w europejskim centrum rozwojowym Hyundaia w Niemczech. Model został zaprezentowany podczas targów samochodowych we Frankfurcie w październiku 2016 r.

Koreańczycy tradycyjnie już dla tego modelu w pierwszej kolejności zaoferowali 5-drzwiowe i30 w wersji hatchback, by kilka miesięcy później (na wystawie samochodowej w Genewie) zaprezentować również i30 kombi, przez koreańskiego producenta określane jako Wagon. Zawiedli się natomiast ci, którzy liczyli na 3-drzwiową odmianę.

Hyundai i30 kombi N Line 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 kombi N Line 2021

Tę zastąpił, jak się później okazało z sukcesem, i30 z nadwoziem typu fastback. Jednak największą niespodzianką okazała się wyczynowa wersja i30 N, za pomocą której Hyundai śmiało wkroczył na terytorium dotychczas zarezerwowane dla Volkswagena Golfa GTI.

Hyundai i30 fastback N Line 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 fastback N Line 2021

Po pierwszych delikatnych zmianach w stylistyce Hyundai i30 trzeciej generacji, które Hyundai wprowadził we wrześniu 2018 r., czas na poważniejsze zmiany przyszedł w lutym 2020 r. Wtedy to projektanci zmodyfikowali przednie (teraz w pełni w technologii LED) i tylne lampy.

Hyundai i30 N Line 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 N Line 2021

Ponadto zmienili atrapę chłodnicy, która jest bardziej spójna z designem pozostałych modeli Hyundaia, a także zmienili tylny zderzak. W kabinie pojawił się większy ekran systemu multimedialnego, a pod maską jednostka napędowa 1.5 T-GDi z 48-woltowym układem mild hybrid.

Hyundai i30 N Line 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 N Line 2021

Hyundai i30 – wnętrze, które może się podobać

Najnowsza generacja modelu Hyundai i30 niezmiennie wyróżnia się zaskakująco przestronnym wnętrzem. Przy długości 4340 mm w i30 hatchbacku, 4585 mm w i30 kombi i 4455 mm w i30 fastbacku projektanci wygospodarowali dużą ilość miejsca dla pasażerów i ich bagażu.

Hyundai i30 N Line 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 N Line 2021

Pod względem transportu bagażu najlepiej wypada Hyundai i30 w wersji kombi, który nawet przy standardowym ustawieniu siedzeń mieści 602 l. Złożenie dzielonej kanapy (60:40) pozwala zwiększyć przestrzeń bagażową aż do 1650 l. Możliwości transportowe ogranicza brak możliwości złożenia tylnych siedzeń tak, aby powstawała całkowicie płaska powierzchnia – złożone oparcia pozostają nieznacznie nachylone.

Hyundai i30 kombi N Line 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 kombi N Line 2021
Hyundai i30 kombi N Line 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 kombi N Line 2021

W hatchbacku bagażnik mieści od 395 do 1301, jeszcze mniej załadujemy do aut z instalacją 48V: od 357 do 1263 litrów. Z analogiczną sytuacją mamy do czynienia w przypadku fastbacka, do którego standardowo mieści się 450/1351 litrów oraz 405/1306 litrów w odmianie z układem mild-hybrid.

Na pochwałę zasługuje ergonomia i rozplanowanie części pasażerskiej. Hyundai (na szczęście) pozostaje wierny tradycyjnemu podejściu i do obsługi większości funkcji wykorzystuje fizyczne przyciski i pokrętła. W ten sposób steruje się m.in. układem klimatyzacji, radiem, podgrzewaniem siedzeń. Wieloma ustawieniami można również zarządzać za pomocą przycisków i regulatorów umieszczonych na kierownicy.

Hyundai i30 N Line 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 N Line 2021

To bez porównania bezpieczniejsze rozwiązanie niż obsługa ekranu dotykowego. Aby zadośćuczynić miłośnikom nowych technologii, w najnowszym Hyundaiu i30 zastosowano większy dotykowy ekran centralny, a w niektórych wersjach w miejsce tradycyjnych zegarów wprowadzono ich cyfrową odmianę.

Hyundai i30 – wszystko co niezbędne już w standardzie

Nabywcy Hyundaia i30 w wersji hatchback i kombi mają do wyboru cztery poziomy wyposażenia: Modern, Smart, Executive i N Line. W fastbacku Hyundai nie oferuje podstawowej wersji Modern, z kolei topowe modele i30 N (hatchback i fastback) występują w dwóch odmianach, tj. N i N Performance.

Hyundai i30 N 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 N 2021

Co ważne, już najtańsza wersja Modern powinna spełnić oczekiwania wielu użytkowników. Oprócz elementów z zakresu poprawy bezpieczeństwa, takich jak przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, asystent unikania kolizji czołowych z wykrywaniem pieszych oraz system utrzymywania pasa ruchu znajdziemy w niej również udogodnienia podwyższające komfort obsługi, m.in. tempomat, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację manualną, system Bluetooth, sterowanie radiem na kierownicy oraz tylne czujniki parkowania

Hyundai i30 N 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 N 2021

Zaczynając od wersji Smart Hyundai standardowo oferuje np. kierunkowskazy w elektrycznie składanych lusterkach bocznych (w Modern tylko elektrycznie regulowane i podgrzewane), 16-calowe felgi aluminiowe, podgrzewane fotele przednie (kierowcy dodatkowo z regulacją odcinka lędźwiowego, pasażera z regulacją wysokości), podgrzewaną kierownicę oraz automatyczną klimatyzację dwustrefową.

Hyundai i30 N 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 N 2021

Dla najbogatszej wersji Executive Koreańczycy zarezerwowali kolanową poduszkę powietrzną dla kierowcy, elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe (pakiet Sun), 17-calowe felgi aluminiowe oraz elektrycznie sterowany fotel kierowcy. Decydując się na pakiet Luxury dodatkowo zyskujemy m.in. możliwość zapamiętania ustawień przy fotelu kierowcy, a także wentylowane fotele przednie. Standardem są także funkcja podążania na pasie ruchu oraz system multimedialny z ekranem dotykowym 10,25".

Hyundai i30 N 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 N 2021

Hyundai i30 – dostępne silniki

O ile w przypadku wersji wyposażenia wybór jest wystarczająco szeroki, o tyle w przypadku napędu gama ograniczona została do trzech jednostek benzynowych: 1.5 DPI 1.0 T-GDI oraz 1.5 T-GDI 48V dla wersji hatchback i kombi. W fastbacku znajdziemy wyłącznie motory 1.5T-GDI, natomiast w modelach N silniki 2.0T-GDI.

Najprostszą jednostką jest 1.5 DPI z wtryskiem wielopunktowym. Motor ten łączony jest wyłącznie z przekładnią manualną (6 biegów) i pozwala rozpędzić najmniejszego Hyundaia i30 do 187 km/h, przy czym pierwsze 100 km/h uzyskiwane jest po 12,3 s. Mimo najmniejszej mocy spośród wszystkich jednostek dostępnych w modelu i30, 110 KM, silnik 1.5 DPI ma największy apetyt na paliwo — średnio zużywa 6,0-6,7 l/100 km.

Lepszy pod tym względem jest 3-cylindrowy motor 1.0 T-GDI, który generując moc 120 KM rozpędza Hyundaia i30 do 196 km/h. W przypadku tej jednostki do wyboru jest przekładnia 6-biegowa manualna (6MT) lub 7-biegowa automatyczna dwusprzęgłowa (7DCT). W przypadku tej pierwszej można liczyć na nieco mniejsze zużycie paliwa - 5,4-6,2 l/100 km w porównaniu z 5,7-6,4 l/100 km.

Najwyższą moc uzyskuje nowy silnik benzynowy 1.5 T-GDI 48V, który z pojemności 1482 cm3 uzyskuje 160 KM. Jednostka ta współpracuje z hybrydowym układem (mild hybrid) oraz najnowszą „inteligentną” przekładnią manualną lub automatyczną 7DCT. Układ miękkiej hybrydy pozwala zaoszczędzić nieco paliwa, odzyskując energię podczas hamowania auta, a następnie wykorzystując ją podczas przyspieszania.

Hyundai i30 1.5 T-GDI iMT Foto: Auto Bild
Hyundai i30 1.5 T-GDI iMT

Potwierdzeniem skuteczności działania tego rozwiązania są dane techniczne: model 1.5 T-GDI 48V z przekładnią 7DCT potrzebuje średnio 5,5-6,3 l paliwa na każde przejechane 100 km (5,5-6,5 l/100 km przy skrzyni 6MT). Wysoka moc pozwala także uzyskać w pełni satysfakcjonujące przyspieszenie 0-100 km/h — 8,4 s ze skrzynią 6iMT oraz 8,6 s z przekładnią 7DCT.

Największe emocje zapewniają silniki 2.0 T-GDI dostępne wyłącznie w wersjach i30 N (hatchback i fastback). Klienci mają do wyboru dwa poziomy mocy, tj. 250 KM oraz 280 KM, przy czym w przypadku mocniejszej wersji można wybrać 6-biegową przekładnię manualną lub nową automatyczną o ośmiu przełożeniach (8DCT) – w słabszej dostępna jest wyłącznie ta pierwsza.

Hyundai i30 N 2021 Foto: Hyundai
Hyundai i30 N 2021

Hyundai i30 – przyjemność bezpiecznego podróżowania

Niezależnie od wersji silnikowej, najnowszy Hyundai i30 pozostaje autem przyjaznym dla użytkownika. Mowa tu nie tylko o przestronnym, dobrze rozplanowanym wnętrzu, lecz przede wszystkim o dobrze dobranych nastawach zawieszenie. To z jednej strony jest dość sztywne, co zwiększa pewność podczas pokonywania zakrętów, a z drugiej gwarantuje więcej niż niezbędny poziom komfortu.

Przyjemność jazdy zwiększają wygodne fotele, dobrze wyciszone wnętrze i wiele udogodnień, które pasażerom pozwalają miło spędzić czas podczas podróży, a kierowcy ułatwiają jazdę i zwiększają bezpieczeństwo. Dodajmy, że Hyundai i30 trzeciej generacji podczas testu przeprowadzonego w 2017 r. (Euro NCAP) zdobył maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Hyundai i30 – finansowanie zakupu

Hyundai ułatwia zakup poprzez ofertę różnych opcji finansowania zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm. Ci pierwsi mają do wyboru:

  • kredyt Easy Move On, w którym klient spłaca część wartości auta przed jego wymianą na nowe po upływie 3-4 lat;
  • kredyt dla osób fizycznych (z odroczoną spłatą, standardowy, 50/50, 3 ✕ 33) będących konsumentami, prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą lub w formie spółki cywilnej, bądź też prowadzącymi gospodarstwo rolne;
  • Hyundai Abonament, w przypadku którego klient ponosi koszt opłaty abonamentowej o stałej wysokości i dzięki któremu można wymieniać samochód na nowy w odstępach czasu od 24 do 60 miesięcy.

Klientom firmowym Hyundai proponuje leasing Easy Move On, tradycyjny leasing oraz wynajem długoterminowy.

Hyundai i30 – koszty zakupu

Najnowszy Hyundai i30 wydaje się być bardzo atrakcyjną propozycją. Hatchback z silnikiem 1.5 DPI 6MT (110 KM) w wersji wyposażeniowej Modern kosztuje 75 700 zł. Model kombi jest droższy od hatchbacka o 3200 zł.

Za hatchbacka z litrową, ale mocniejszą niż 1.5 DPI jednostką benzynową zapłacimy od 78 700 zł (manualna przekładnia 6-biegowa), a przy wyborze automatycznej skrzyni 7DCT od 84 700 zł. Najwięcej, bo przynajmniej 87 200 zł, trzeba wydać na wersję 1.5T-GDI z instalacją 48 V, która przy linii Modern łączona jest tylko z przekładnią manualną.

Wybierając bogatszą linię Smart musimy liczyć się z koniecznością dodania 9500 zł do cen wyjściowych wersji Modern. Jeśli zdecydujemy się na to, możemy myśleć również o zakupie auta z silnikiem 1.5T-GDI i przekładnią dwusprzęgłową. Tak skonfigurowany model kosztuje minimum 102 700 zł. Dla aut z instalacją 48 V (1.5T z 6MT lub 7DCT) Hyundai zarezerwował wersję N Line (od 103 600 zł/6MT i od 109 600 zł/7DCT) oraz Executive (od 109 900 zł/6MT i od 117 900 zł/7DCT).

Aby stać się właścicielem najtańszego Fastbacka (1.0 T-GDI 6MT), trzeba dysponować kwotą ponad 100 tys zł, a dokładnie przynajmniej 102 900 zł. Najdroższymi i30 są wersje N — modele hatchback/fastback z jednostką o mocy 250 KM i w wersji wyposażeniowej N kosztują 135 900 zł/138 500 zł, a topowe modele z 280-konnym silnikiem, przekładnią 8DCT i linią wyposażenia N Performance kosztują odpowiednio 169 900 zł i 172 500 zł.

Hyundai i30 – naszym zdaniem

Hyundai i30 jest bez wątpienia bardzo ciekawą propozycją w klasie aut kompaktowych. Atrakcyjny stylistycznie, dopracowany technicznie, z nowoczesnym wyposażeniem i nowoczesnymi silnikami, a do tego przestronny z pewnością spełni oczekiwania wielu klientów. Mając na uwadze fakt, że w Polsce samochody klasy C wciąż pełnią rolę uniwersalnych, wszechstronnych konstrukcji, warto polecić i30 Wagon 1.0 T-GDI 7DCT w wersji Modern w cenie 87 900 zł. To przestronny model, który zmieści całą rodzinę wraz z niezbędnym bagażem. Litrowa jednostka napędowa zapewnia osiągi porównywalne z tym, które kiedyś pozwalał uzyskać silnik Diesla, pozostając od niego mniej ryzykownym w eksploatacji. Atutem jest także wygodna i przyjemna w użytkowaniu dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że Hyundai wciąż udziela na i30 pięcioletniej gwarancji bez limitu kilometrów.