Grupa BMW to nie tylko samochody i motocykle z charakterystycznym biało niebieskim śmigłem. Niemcy są również właścicielami dwóch legendarnych brytyjskich marek - MINI i Rolls-Royce. Pierwszym pojazdem przedstawionym przez BMW był motocykl R32 pokazany w 1923 roku. W 1928 roku producent postanowił wkroczyć również do świata czterech kółek, ale wszystko po kolei…

7 marca 1916

Powstaje firma Bayerische Flugzeugwerke AG, której podwalinami była firma Gustav-Otto-Flugmaschinenfabrik. Sześć lat później plany konstrukcyjne, nazwa i logo BMW AG zostają przekazane do „Nowego BMW AG”.

21 lipca 1917

Powstała w 1913 roku firma Rapp-Motorenwerke GmbH zostaje zarejestrowana jako Bayerische Motoren Werke GmbH. Niedługo po tym powstaje nowa fabryka przy Moosacher Straße w Monachium.

10 grudnia 1917

Okrągłe logo BMW stylizowane na śmigło w biało niebieskich barwach Bawarii zostaje zarejestrowane pod numerem 221388 w Rejestrze Znaków Towarowych. Pod koniec lat 20. ubiegłego wieku logo po raz pierwszy pojawia się w reklamie.

17 czerwca 1919

Pilot testowy Zeno Diemer wznosi się na wysokość 9760 metrów w samolocie wyprodukowanym przez Deutsche Flugzeugwerke, który był napędzany rzędową szóstką BMW IV. Był to nowy światowy rekord wysokości lotu.

16 lipca 1922

Bayerische Flugzeugwerke AG przejmuje markę Bayerische Motoren Werke od firmy Knorr-Bremse AG.

28 września 1923

Podczas salonu motoryzacyjnego w Berlinie BMW pokazało motocykl R32 wyprodukowany pod rządami Maxa Friza. Jednoślad jest wyposażony w dwucylindrowy, czterosuwowy silnik boxer.

Inżynier i kierowca wyścigowy Rudolf Schleicher zdobywa pierwsze zwycięstwo w historii BMW. Schleicher wystartował na BMW R32 w górskim wyścigu Mittenwalder Gsteig.

1 października 1928

BMW przejmuje producenta samochodów - markę Farzeugfabrik Eisenach z fabryką zlokalizowaną w Turyngii. Produkowano tam samochód Dixi 3/15 na licencji brytyjskiego Austin Seven. Wraz z tym krokiem BMW staje się producentem samochodów. Fabryka zmienia nazwę na Eisenach Motoren Werke. W przyszłości będą w niej produkowane Wartburgi.

22 marca 1929

Pierwsze BMW 3/15 PS wyjeżdża z linii produkcyjnej wynajętej od producenta autobusów Ambi-Budd. Fabryka była zlokalizowana na starym lotnisku Berlin-Johannisthal.

22 czerwca 1931

Lokomotywa „Schienenzeppelin” napędzana dwunastocylindrowym silnikiem BMW VI osiąga prędkość 230 km/h i tym samym ustanawia nowy rekord prędkości dla pojazdów szynowych.

1 marca 1932

BMW kończy współpracę licencyjną z marką Austin. Wkrótce po tym przedstawia swój pierwszy autorski samochód - BMW 3/20 PS. Jest on wyposażony w czterocylindrowy silnik i karoserię zbudowaną ze stali.

22 lipca 1932

Wolfgang von Gronau w aeroplanie Dornier „Wal” napędzanym dwoma silnikami BMW VIIa o mocy 600 koni mechanicznych każdy, przelatuje 44 800 kilometrów w ramach pierwszej na świecie cyrkumnawigacji.

11 lutego 1933

Podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Berlinie zostaje zaprezentowane BMW 303. To pierwszy samochód BMW z sześciocylindrowym silnikiem i pierwszy z charakterystycznym grillem, który będzie towarzyszył marce przez kolejne dekady.

21 grudnia 1934

Konstrukcja silników zostaje wyodrębniona i zaczyna działalność jako BMW Flugmotorenbau GmbH.

15 lutego 1936

BMW prezentuje w Berlinie BMW 326. Samochód jest napędzany rzędową szóstką. Charakteryzuje go „pudełkowa” rama, aerodynamiczne nadwozie i hydrauliczne hamulce.

14 czerwca 1936

Dwulitrowe BMW 328 zostaje zaprezentowane podczas Eifel Race na torze Nurburgring. Za kierownicą zasiada Ernst Jakob Henne, który zdobywa zwycięstwo dla niemieckiego producenta.

28 listopada 1937

Ernst Henne rozpędza motocykl BMW z kompresorem do prędkości 279,503 km/h i ustanawia rekord, który obowiązuje przez następne 14 lat.

Georg "Schorsch" Meier
Georg "Schorsch" Meier

8 czerwca 1939

Georg „Schorsch” Meier wygrywa wyścig Senior TT na doładowanym kompresorem motocyklu BMW. Jednocześnie zostaje on pierwszym zawodnikiem spoza Wielkiej Brytanii, który triumfuje TT.

30 września 1939

BMW AG przejmuje udziały w Brandenburgische Motoren Werke GmbH z siedzibą w Berlin-Spandau. BMW wcześniej współpracowało z tą firmą nad rozwojem chłodzonych powietrzem silników samolotowych.

28 kwietnia 1940

BMW zwycięża w kolejnej legendarnej imprezie. Fritz Huschke von Hanstein i Walter Baumer w samochodzie BMW 328 Touring Coupe wygrywają wyścig endurance Mille Miglia.

30 kwietnia 1945

Żołnierze siódmej armii Stanów Zjednoczonych docierają do obozu w Allach koło Monachium. Od grudnia 1939 roku zmuszano tam jeńców i więźniów do pracy przy produkcji silników samolotowych.

17 grudnia 1948

W Monachium wznowiono produkcję motocykli BMW. Z taśm montażowych zjeżdża model R24 napędzany jednocylindrowym silnikiem. To pierwszy pojazd wyprodukowany przez BMW AG po wojnie.

11 marca 1954

BMW 502 zostaje zaprezentowane w Genewie. Samochód jest napędzany ośmiocylindrowym silnikiem. To pierwsze na świecie V8 zbudowane z aluminium, które trafia do seryjnie produkowanego samochodu.

12 września 1954

Wilhelm Toll i Fritz Cron przypieczętowują zwycięstwem na torze Monza tytuł mistrzów świata w klasie motocykli z wózkami bocznymi. Przez następne 20 lat zawodnicy BMW zdobywają jeszcze 19 tytułów mistrzowskich i 20 tytułów mistrzów konstruktorów.

1 października 1954

BMW kupuje od Iso licencję na dwumiejscowy mikro samochód z drzwiami umieszczonymi z przodu (dosłownie z przodu). BMW Isetta jest napędzana motocyklowymi silnikami BMW. Był to najlepiej sprzedający się model niemieckiej marki w latach 50.

15 stycznia 1955

BMW prezentuje w Brukseli motocykle R50 i R69. Motocykle wyposażono w wahaczowe zawieszenie. Modele te wyznaczają kierunek motocyklowego programu BMW na kolejne 14 lat.

22 września 1955

BMW 507 zostaje zaprezentowane podczas międzynarodowych targów we Frankfurcie. Projektantem tego roadstera był Albrecht Graf Goertz. Samochód wyposażono w ośmiocylindrowy silnik o mocy 150 koni mechanicznych. Prasa ochrzciła go jako „Sen znad Izary”.

9 czerwca 1959

Zarząd BMW AG prezentuje model 700 Coupe podczas pokazu dla dziennikarzy. Samochód stanowi fundament masowej produkcji pojazdów.

9 grudnia 1959

Na corocznym spotkaniu BMW AG grupa małych akcjonariuszy zapobiega przejęciu BMW przez Daimler-Benz AG. Herbert Quandt decyduje się na zwiększenie udziałów i tym samym zapewnia BMW dalsze niezależne funkcjonowanie.

30 grudnia 1960

Na kolejnym spotkaniu BMW AG zostaje ustalony i przyjęty plan restrukturyzacji marki.

21 września 1961

We Frankfurcie przedstawiono BMW 1500 Neue Klasse.

29 czerwca 1964

Rada nadzorcza BMW AG decyduje się na wypłatę dywidendy. To pierwsza dywidenda wypłacona akcjonariuszom BMW po wojnie.

18 czerwca 1965

BMW AG sprzedaje pozostałości udziałów BMW Triebwerkbau GmbH. Nabywcą zostaje MAN AG. Z tą chwilą BMW kończy erę produkcji silników do samolotów.

7 marca 1966

Dwudrzwiowe BMW 1600 zostaje zaprezentowane w Bawarskiej Operze Narodowej podczas obchodów 50. urodzin marki. Co ciekawe - obecnie na terenie Bawarskiej Opery Narodowej znajduje się pawilon 21 MINI Opera, który służy eksperymentalnym spektaklom, ale do przejęcia MINI dojdziemy później, znacznie później.

2 stycznia 1967

BMW przejmuje firmę Hans Glas GmbH, która zajmuje się produkcją samochodów. Jej flagowym modelem jest mikro samochód Goggomobil. Hans Glas GmbH miała w swoim portfolio również maszyny rolnicze.

22 września 1968

Nad jeziorem Tegernsee zostają pokazane samochody BMW 2500 i BMW 2800, które wyposażono w nowe sześciocylindrowe silniki. Tym samym producent powraca po siedmiu latach na rynek samochodów luksusowych.

31 grudnia 1968

BMW AG świętuje rekordowy rok, w którym po raz pierwszy w historii z fabryk producenta wyjechało ponad 100 000 pojazdów w ciągu 12 miesięcy.

Motocykl BMW R51
Motocykl BMW R51

13 maja 1969

BMW kończy produkcję motocykli w fabryce w Monachium i przenosi ją do Berlina. We wrześniu rusza produkcja motocykli serii /5.

16 marca 1971

BMW wchodzi na rynek usług finansowych z nową firmą - BMW Kredit GmbH.

20 października 1971

BMW otwiera tor testowy w Aschheim niedaleko Monachium.

24 maja 1972

Powstaje BMW Motorsport GmbH. Firma jest odpowiedzialna za aktywność marki w sportach motorowych i produkcję samochodów sportowych, także tych dopuszczanych do użytku na drogach publicznych.

31 sierpnia 1972

BMW AG tworzy oddział w Afryce Południowej. Fabryka zlokalizowana w Rosslyn jest pierwszą zagraniczną fabryką BMW.

10 września 1972

Podczas igrzysk olimpijskich w Monachium samochód BMW 1602 Elektro zostaje użyty do zabezpieczania maratonu. To pierwszy w pełni elektryczny samochód BMW.

12 września 1972

BMW rozpoczyna zmiany w nazewnictwie. Od tego momentu Neue Klasse zostaje zastąpiona Serią 5. Schemat jest prosty - pierwsza cyfra symbolizuje serię, a pozostałe dwie - pojemność silnika. Takie nazewnictwo modeli funkcjonuje po dzień dzisiejszy.

8 stycznia 1973

Rusza oddział BMW we Francji. Tym samym producent rozpoczyna przejmowanie kontroli nad sprzedażą swoich samochodów poza granicami Niemiec.

18 maja 1973

Następuje otwarcie Muzeum BMW, którego budowa zostaje ukończona rok wcześniej tuż przed igrzyskami w Monachium.

27 września 1973

Zmodernizowana fabryka Dingolfing rozpoczyna produkcję. Początkowo z taśm montażowych zjeżdżają samochody Serii 5.

14 czerwca 1975

Legendarne BMW 3.0 CSL, za którego wygląd odpowiedzialny jest amerykański artysta Alexander Cadler, startuje w 24-godzinnym wyścigu Le Mans jako pierwszy samochód z serii BMW Art.

30 czerwca 1975

Rada nadzorcza BMW AG prezentuje serię 3 na stadionie olimpijskim w Monachium. Seria 3 jest następcą serii 02.

3 lutego 1976

BMW Motorsport GmbH otwiera szkołę doskonalenia techniki jazdy, która później zostaje rozdzielona na BMW Driving Experience i MINI Driving Experience. Pierwszy kurs ruszył 22 kwietnia 1977 roku.

11 marca 1976

BMW prezentuje w Genewie kolejny legendarny samochód - serię 6.

5 października 1978

BMW prezentuje w Paryżu model M1 opracowany przez BMW Motorsport GmbH. Samochód wyposażono w silnik o mocy 277 koni mechanicznych. W latach 1979 i 1980 M1 startowało w wyścigach Procar odbywających się przy cyklu Formuły 1. Teraz M1 jest marzeniem kolekcjonerów i doskonałą lokatą kapitału.

21 czerwca 1979

W austriackim Steyr zostaje otwarta fabryka silników, która działa po dziś dzień. Służy ona również jako centrum rozwojowe.

20 stycznia 1981

Hubert Auriol wygrywa Rajd Paryż - Dakar na motocyklu BMW R80 G/S napędzany silnikiem boxer.

13 czerwca 1983

BMW prezentuje swój pierwszy samochód z silnikiem diesla - 524td. Pod maską znalazł się sześciocylindrowy turbodoładowany diesel o mocy 115 koni mechanicznych.

15 paźdizernika 1983

Podczas GP Afryki Południowej Nelson Piquet zdobywa tytuł mistrza świata Formuły 1 w barwach Brabham BMW. Tym samym po raz pierwszy samochód z turbodoładowanym silnikiem zdobywa tytuł mistrzowski.

1 stycznia 1985

Powstaje BMW Technik GmbH odpowiedzialne za innowacje i koncepty.

12 września 1985

BMW prezentuje swój pierwszy samochód z napędem na wszystkie koła - 325i Allrad. Tego dnia premierę ma również kultowe BMW M3 serii E30.

5 marca 1987

BMW 750i zostaje zaprezentowane w Genewie. To pierwszy w powojennej historii BMW samochód z dwunastocylindrowym silnikiem.

BMW Serie 7 - pierwsza generacja
BMW Serie 7 - pierwsza generacja

22 maja 1987

Rusza fabryka BMW w Regensburgu. Pierwszym samochodem, który zjeżdża z tamtejszej taśmy produkcyjnej jest BMW Serii 3.

11 września 1987

We Frankfurcie zostaje pokazane BMW Z1. Samochód został opracowany przez BMW Technik GmbH. Jego cechą charakterystyczną są drzwi, które chowają się w próg.

15 listopada 1987

Roberto Ravaglia wygrywa World Touring Car Championship za kierowncią BMW M3 wystawionego przez ekipę Schnitzer Motorsport. AC Schnitzer do dziś zajmuje się przerabianiem samochodów marki BMW.

27 kwietnia 1990

Powstaje centrum rozwojowe w Milbertshofen. Pracuje w nim 7000 osób, a wśród nich technicy, inżynierowie, badacze i designerzy.

1 lipca 1990

BMW AG łączy siły z Rolls-Royce Plc i powstaje Rolls-Royce GmbH. Spółka joint venture zajmuje się produkcją turbin do samolotów. Dla BMW to powrót do korzeni. BMW sprzedało udziały w Rolls-Royce Plc w 1999 roku.

10 marca 1992

W Eisenach zostaje otwarta fabryka BMW Fahrzeugtechnik GmbH.

1 sierpnia 1993

BMW Motorsport GmbH zmienia nazwę na BMW M GmbH Gesellschaft fur individuelle Automobile - czyli BMW M GmbH - Dla Indywidualistów.

29 stycznia 1994

BMW przejmuje grupę Rover, która ma w portfelu marki Rover, MG, MINI, Land Rover.

8 kwietnia 1994

Russia BMW Group Mobile Tradition, która w 2008 roku zostaje zmieniona w BMW Group Classic. Firma zajmuje się historycznymi pojazdami BMW.

8 września 1994

Rusza produkcja w amerykańskiej fabryce BMW Spartanburg. Pierwszym samochodem, który opuścił jej mury było BMW 318i.

8 czerwca 1998

Marka MINI zyskuje drugie życie jako niezależna firma wydzielona z grupy Rover.

14 czerwca 1998

BMW 320d zostaje pierwszym samochodem z silnikiem diesla, który wygrywa 24-godzinny wyścig na torze Nurburgring.

10 stycznia 1999

BMW prezentuje w Detroit koncept swojego pierwszego SUV-a - X5.

1 października 1999

BMW AG i Rover Group przekształcają się w BMW Group.

29 października 1999

Budynki BMW Tower i Muzeum BMW zostają wpisane na listę dziedzictwa.

9 maja 2000

BMW AG sprzedaje akcje grupy Rover pozostawiając sobie marki MINI i Land Rover. Dwa tygodnie później Land Rover zostaje przejęty przez Forda, a MINI pozostaje w strukturach BMW Group.

26 kwietnia 2001

Z fabryki w Oxford, która produkowała klasyczne MINI, wyjeżdża zupełnie nowy model i tak rozpoczyna się współczesna historia tej brytyjskiej marki.

13 września 2001

BMW prezentuje we Frankfurcie kolejną generację Serii 7. Pierwszy raz pojawia się multimedialny system iDrive.

31 grudnia 2002

BMW Group odnotowuje rekord sprzedaży. W 2002 roku sprzedano ponad milion samochodów BMW i MINI.

3 stycznia 2003

Rolls-Royce Motor Cars Limited staje się częścią BMW Group. W Goodwood zostaje zaprezentowany model Phantom.

20 maja 2004

Następuje otwarcie fabryki Dadong zlokalizowanej w chińskiej prowincji Shenyang. BMW dzieli fabrykę z Brilliance China Automotive Holdings Ltd. w ramach spółki joint venture.

25 września 2004

BMW prezentuje pierwszy kompakt - Serię 1.

13 maja 2005

Rusza fabryka BMW w Lipsku. Budynek zaprojektował Zaha Hadid. Jako pierwsza z taśm montażowych zjeżdża Seria 3.

7 września 2005

BMW Group zostaje wpisana do indeksu Dow Jones jako najbardziej zrównoważony producent samochodów.

13 września 2006

MINI prezentuje nową generację samochodów. Oprócz tego ruszają fabryki w Swindon, Hams Hall i Oxfordzie.

27 września 2007

Rada nadzorcza BMW AG prezentuje strategię o kryptonimie Number ONE, która zakłada stały, długoterminowy wzrost dochodów.

17 października 2007

Rusza BMW Welt.

19 listopada 2008

W Los Angeles zostaje pokazane MINI E, które jest samochodem w pełni elektrycznym.

21 stycznia 2011

BMW prezentuje markę „i”, która będzie zajmowała się pojazdami elektrycznymi i innymi nowinkami z zakresu transportu.

1 kwietnia 2011

BMW Group i sieć wypożyczalni samochodów Sixt uruchamiają serwis DriveNow, który polega na współdzieleniu samochodów.

1 września 2011

BMW Group rozpoczyna współpracę z amerykańskim SGL Group, które zajmuje się produkcją elementów z włókna węglowego. Materiały pochodzące z tej fabryki są używane do budowy samochodów i3 oraz i8.

15 stycznia 2012

Niemiecka ekipa X-raid wygrywa Dakar w samochodzie MINI ALL4 Racing zbudowanym na bazie modelu Countryman.

29 kwietnia 2012

BMW powraca do serii DTM po 18 latach przerwy. 21 października Bruno Spengler zostaje mistrzem DTM w BMW M3 DTM. Producent wygrywa w kategorii zespołów i konstruktorów.

24 maja 2012

Rusza chińska fabryka Tiexi obsługiwana przez BMW Group i Brilliance China Automotive Holdings Ltd.

18 września 2013

W Lipsku rusza produkcja BMW i3. BMW Group staje się pierwszym producentem samochodów elektrycznych klasy premium.

26 lutego 2014

BMW Group Classic przenosi się na Moosacher Straße w Monachium. To właśnie tam funkcjonowała jedna z pierwszych fabryk BMW.

5 lipca 2014

Pierwsze egzemplarze BMW i8 zostają przekazane klientom w BMW Welt.

10 lipca 2015

Kolejna generacja BMW Serii 7 zostaje zaprezentowana w BMW Welt. Wyposażono ją w takie nowinki techniczne jak kontrola gestami i zdalne parkowanie. Szkielet samochodu wykonano z włókna węglowego.

6 grudnia 2015

BMW dostaje nagrodę „Momentum of Change” podczas konferencji klimatycznej w Paryżu. Nagroda zostaje przyznana za stworzenie sieci publicznych stacji ładowania elektrycznych samochodów.

6 stycznia 2016

BMW i Vision Future Interaction staje się podwaliną dla początku prac nad autonomicznymi samochodami.

7 marca 2016

W monachijskiej Olympiahalle BMW Group świętuje setne urodziny.