• 3. generacja Nissana Qashqaia oferuje jeszcze przestronniejsze nadwozie, a liczne systemy wspomagające zwiększają komfort i bezpieczeństwo podróży
  • Model oferowany jest wyłącznie z jednym silnikiem benzynowym współpracującym z układem Mild Hybrid, ale wybierać można moc, skrzynię biegów i napęd 2WD lub 4WD
  • Już podstawowa wersja jest dość bogato wyposażona, ale gdyby oferowała zbyt niski poziom luksusu, można wybrać jedną z kolejnych czterech
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

W 2006 r. Nissan zaskoczył motoryzacyjny świat swoim całkowicie nowym modelem, który stał się pierwowzorem bardzo popularnych obecnie crossoverów. Auto łączyło cechy kompakta i SUV-a, dzięki czemu w krótkim czasie wpisało się na listę bestsellerów, czego potwierdzeniem była sprzedaż ponad 5 mln egzemplarzy Qashqaia 1. generacji na całym świecie. Teraz, od połowy 2021 r., w salonach oferowana jest już 3. generacja modelu, która zapewne odniesie równie duży sukces rynkowy. Może jej w tym pomóc wysoki poziom oferowanego bezpieczeństwa – w przeprowadzonym jesienią teście Euro NCAP nowy Nissan Qashqai uzyskał maksymalną ocenę, tj. pięć gwiazdek.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja)

Nissan Qashqai – nieco większy i bardziej przestronny

W porównaniu ze swoim poprzednikiem nowy Nissan Qashqai ma nieznacznie większe nadwozie. Auto zostało zbudowane na opracowanej wspólnie przez Nissana i Renault platformie CMF-C i mierzy teraz 4425 mm długości (+35 mm), ma 1835 mm szerokości (+32 mm) i 1625 mm wysokości (+25 mm), a rozstaw osi zwiększono do 2665 mm (+20 mm). Wszystko to przekłada się na dość obszerne wnętrze, w którym swobodnie zmieści się czterech pasażerów o wzroście ok. 180 cm. Wysokie osoby docenią przede wszystkim większą przestrzeń nad głową, ale, niestety, pasażerowie siedzący z tyłu ilość miejsca na nogi uznają jedynie za wystarczającą. Na plus trzeba zaliczyć wygodne fotele oraz zwiększenie o 48 proc. sztywności nadwozia, co przekłada się na mniejszą ilość niechcianych dźwięków podczas jazdy, a pochodzących z wnętrza kabiny. Elementem niezwykle ważnym z punktu widzenia wielu użytkowników jest pojemność bagażnika, a ta różni się w zależności od wersji i wynosi od 436 l (w autach z kołem zapasowym i systemem audio Bose) do 479 l (w autach z kołem zapasowym). Na niektórych rynkach Nissan oferuje również wersję bez koła zapasowego. Wtedy minimalna pojemność bagażnika wynosi 504 l, ale te auta nie są w Polsce oferowane.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja)
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja)
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja)
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja)

Nissan Qashqai – silniki i rodzaje napędu

W przypadku napędu Nissan nie daje nabywcom Qashqaia zbyt dużego pola do manewru. Punktem wyjścia jest 4-cylindrowa jednostka benzynowa 1.3, która wspomagana jest przez miękką hybrydę (mild hybrid). Można natomiast wybierać pomiędzy uzyskiwaną mocą, skrzynią biegów i rodzajem napędu. W efekcie Nissan Qashqai dostępny jest w następujących konfiguracjach:

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja)
  • 1.3 DIG-T MHEV 140KM 6MT, która uzyskuje moc 103 kW (140 KM) i moment obrotowy 240 Nm. Napęd przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem manualnej przekładni 6-biegowej. Auto rozpędza się do 196 km/h, a prędkość 100 km/h uzyskuje po 10,2 s od chwili ruszenia. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) wynosi 6,3-6,5 l/100 km;
  • 1.3 DIG-T MHEV 158KM 6MT zużywa tyle samo paliwa co wyżej wymieniona wersja, choć w porównaniu z nią uzyskuje wyższą moc i moment obrotowy, tj. 116 kW (158 KM) i 260 Nm. Bez zmian pozostaje sposób przenoszenia napędu, czyli na przednią oś poprzez 6-biegową skrzynię manualną. Dzięki tym zmianom Qashqai przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 s i osiąga prędkość maksymalną 206 km/h;
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja)
  • 1.3 DIG-T MHEV 158KM Xtronic różni się od HR13 Mild Hybrid 158 6MT 2WD zastosowaną przekładnią. W miejsce skrzyni manualnej projektanci zastosowali konstrukcję bezstopniową, która jedynie symuluje zmianę przełożeń. Zmiana w układzie przeniesienia napędu pozwoliło zwiększyć wartość uzyskiwanego momentu obrotowego do 270 Nm. Co ciekawe, auto zużywa tyle samo paliwa co odpowiednik ze skrzynią manualną (6,3-6,5 l/100 km), ale za to szybciej uzyskuje pierwsze 100 km/h (w 9,2 s) i osiąga mniejszą prędkość maksymalną (198 km/h);
  • 1.3 DIG-T MHEV 158KM Xtronic 4WD jest topową wersją Nissana Qashqaia i jak można oczekiwać, rozszyfrowując jej nazwę, wyposażona jest w przekładnię bezstopniową, która przenosi napęd na cztery koła. Poprawa prowadzenia w trudnych warunkach okupiona jest nieco gorszym przyspieszeniem i wyższym zużyciem paliwa w porównaniu z pozostałymi 158-konnymi wersjami – prędkość maksymalna wynosi 199 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h trwa 9,9 s, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym to 6,9-7,1 l/100 km.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV XTronic 2021 3. generacja Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV XTronic 2021 3. generacja

Nissan Qashqai – pięć wersji wyposażenia

O ile w przypadku jednostki napędowej Nissana Qashqaia wybór ogranicza się do określenia preferowanej wartości mocy, o tyle dużo większe pole do popisu klienci zyskują przy wyborze wersji wyposażeniowej. Tych jest pięć – Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna i Tekna+ – przy czym Visia występuje tylko w połączeniu z najsłabszym silnikiem (niedostępnym w wersji Tekna+), a z kolei model z napędem 4WD oferowany jest dopiero od wersji N-Connecta.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja)

Już bazowa wersja wyposażona jest w niemal komplet rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, m.in. asystenta zmiany pasa ruchu, system awaryjnego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, czujnik martwego pola, rozpoznawanie znaków drogowych oraz system zapobiegania kolizjom podczas cofania. Standardem w wersji Visia są również inteligentny tempomat, tylne czujniki parkowania, klimatyzacja manualna, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu oraz zegary z kolorowym wyświetlaczem 7".

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja)

Acenta dodatkowo wprowadza m.in. elektrycznie składane lusterka boczne, system i-Key, podłokietnik na tylnej kanapie, gniazdo USB-C z przodu, 2-strefową klimatyzację, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów, tylną kamerę oraz 17-calowe felgi aluminiowe. Począwszy od N-Connect klienci zyskują również przednie czujnik parkowania, przyciemniane szyby, 18-calowe felgi aluminiowe, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, kamerę 360 z funkcją wykrywania ruchomych obiektów, nawigację i podstawowe oświetlenie ambientowe.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja)

Najlepiej wyposażonymi wersjami są Tekna i Tekna+, dla których Nissan zarezerwował m.in. panoramiczne okno dachowe oraz relingi dachowe. W Teknie znajdziemy także elektryczne i bezdotykowe otwieranie klapy bagażnika, 19-calowe felgi ze stopu metali lekkich (w Teknie+ 20-calowe), cyfrowe zegary TFT 12,3", wyświetlacz head-up 10,8", półskórzaną tapicerkę i bezprzewodową ładowarkę indukcyjną 15 W. Wersję Tekna+ wyróżniają np. tapicerka skórzana z miękkiej w dotyku skóry Premium, podgrzewane przednie fotele, przednia szyba i kierownica, funkcja masażu (fotele kierowcy i pasażera z przodu) oraz system nagłośnienia Bose z 10 głośnikami.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD (2021 r., 3. generacja)

Nissan Qashqai – w cenie od ponad 100 tys. zł

W parze z dość bogatym wyposażeniem seryjnym idzie odpowiednio wysoka cena. Każdy, kto chciałby stać się właścicielem crossovera Nissana, musi przygotować się na wydatek przynajmniej 104 800 zł, tyle bowiem kosztuje Nissan Qashqai w wersji Visia i z silnikiem o mocy 103 kW. Model z takim samym silnikiem, ale w wersji Tekna, kosztuje już praktycznie 148 tys. zł.

Klienci, którym zależy na wyższej mocy i którzy zdecydują się na odmianę ze 158-konnym silnikiem oraz manualną przekładnią zapłacą za swojego Qashqaia od 127 200 zł (Acenta) do 160 900 zł (Tekna+). Oczywiście jeszcze więcej trzeba wydać na modele z przekładnią bezstopniową Xtronic – w tym przypadku ceny sięgają od 137 200 zł (Acenta) do 172 600 zł (Tekna+). Najdroższym w zakupie jest oczywiście topowy Qashqai z napędem na cztery koła, którego ceny startują od 154 150 zł (N-Connect) i sięgają 180 200 zł (Tekna+).