Jednocześnie ten koncepcyjny model stanowi wstęp do jubileuszu 25-lecia napędu quattro. W prototypie zademonstrowano także nowoczesne systemy elektroniczne, które już za kilka lat wejdą do seryjnej produkcji.

Wygląd zewnętrzny Audi allroad quattro concept jednoznacznie sygnalizuje jego wszechstronność. Wyraźnie widać tu połączenie elegancji i sportowego charakteru modeli Avant oraz cech auta terenowego, które równie dobrze czuje się na autostradach, jak i na zaśnieżonych, górskich drogach.

Samochód ten o długości 4,93 metra i szerokości 1,89 metra wyposażono w mocny silnik, stały napęd na wszystkie koła quattro i zawieszenie, zapewniające zarówno doskonały komfort przy dużych szybkościach, jak i dynamikę przy pokonywaniu wzniesień i bezdroży.

Pod pokrywą silnika znajduje się nowa jednostka napędowa - czterolitrowy silnik V8 TDI z wtryskiem common rail i piezoelektrycznymi wtryskiwaczami. Wartości 286 KM i 650 Nm zapewniają osiągi, których nie powstydziłby się wyczynowy samochód sportowy. Z 6-stopniową przekładnią automatyczną allroad quattro concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,4 sekundy, prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Stały napęd na wszystkie koła quattro z międzyosiowym mechanizmem różnicowym Torsen przenosi moc na cztery koła. Pozwala to na uzyskanie znakomitej trakcji i prowadzenia bocznego, co z kolei jest warunkiem maksymalnej dynamiki jazdy i bezpieczeństwa. Od czasu, gdy przed 25-laty pierwsze Audi quattro z napędem na wszystkie koła opuściło hale produkcyjne, wyposażono w niego 1,8 miliona seryjnie produkowanych samochodów Audi.

Zawieszenie w Audi allroad concept posiada wszystkie właściwości potrzebne do jazdy po drogach i bezdrożach. Adaptive air suspension - połączenie zawieszenia pneumatycznego i elektronicznie regulowanego systemu tłumienia drgań, stanowi doskonałą syntezę sportowych właściwości kierowania oraz wysokiego poziomu komfortu. Zmienny prześwit, od 160 do 210 milimetrów, pozwala na pokonywanie trudnych przeszkód terenowych.

Absolutną nowością zastosowaną w koncepcyjnym modelu jest Audi road vision, czyli układ czujników optycznych, rozpoznających stan i rodzaj nawierzchni. System Audi road vision nie tylko informuje kierowcę o ewentualnych niebezpieczeństwach na drodze, jak na przykład żwir lub gołoledź, lecz również dostarcza elektronicznemu programowi stabilizacji toru jazdy ESP oraz układowi regulacji odstępu adaptive cruise control ważnych dodatkowych parametrów, pozwalających im na podjęcie odpowiednich kroków zapobiegawczych.

W modelu studyjnym zaprezentowano również Audi lane assist - układ sygnalizujący kierowcy poprzez wibrację kierownicy, iż samochód opuścił obrany tor jazdy. Audi side assist obserwuje obszar za pojazdem i obok niego. W przypadku zauważenia zbliżających się lub znajdujących się w martwym polu widzenia pojazdów, informuje o tym kierowcę za pomocą lampki ostrzegawczej przy lusterku zewnętrznym z odpowiedniej strony.